אחזקת דירה    

מעלית בבניין משותף – מי מחליט, מי, משלם, מה עושים עם הסרבנים?

מעודכן ל-08/2019

הבניין שלכם החליט שהוא רוצה להתקדם למאה העשרים ואחת וצריך להתקין מעלית. אבל פתאום אחד הדיירים מתנגד, הוא טוען שזה יפגע  בחזית הבניין או בדירתו. מה אפשר לעשות?

קודם כול ההחלטה על מעלית צריכה להיות משותפת ודורשת  הסכמה של לפחות שני שלישים מבעלי הדירות. עם זאת אותו דייר מלמעלה שסבור שהמעלית תפגע בדירתו או בבניין יכול להתנגד ולהגיש תביעה למפקח על המקרקעין כדי למנוע את בניית המעלית.

אני גר בקומת הקרקע, למה שאני אשלם? דיירי קומת הקרקע אומנם לא חייבים לשלם על התקנת המעלית אבל כן חייבים לשלם על ההוצאות השוטפות במסגרת ההוצאות על הרכוש המשותף. דיירי הקרקע לא ישלמו גם אם הסכימו על בניית המעלית.

לא רציתי מעלית, למה שאני אשלם?  באסיפת הדיירים יוחלט מי ישלם איזה שיעור מהתקנת המעלית, כך  שבעלי דירה שהצביעו בעד התקנת הדירה ישלמו על ההתקנה. כל דיירי הבניין חייבים לשלם בהוצאות התחזוקה השוטפות. התשלום נקבע ‬בהתאם ליחס שבין שטח הדירה לבין שטח כלל ‬הדירות שבעליהן משלמים עבור התקנת המעלית. עם זאת, אי אפשר לחייב דיירים שהתנגדו לבניית המעלית בהוצאות ההתקנה.

ייתכן שבתקנון או בהחלטת אסיפת הדיירים יוחלט אחרת לגבי ההוצאות על אחזקת הדירה ודירות מסוימות יזכו לפטור או לשיעור תשלום אחר.

שימוש במעלית של דייר שלא שילם:

יש מחלוקת בנוגע לשימוש במעלית לדייר שסירב לשלם בניגוד להחלטת הרוב.  רוב המפקחים על המקרקעין סוברים שמי שאינו משתתף במימון המעלית אינו רשאי להשתמש בה.  חלק מהמפקחים פסקו לטובת משתמשי המעלית שלא שילמו, משום שלדעתם גם מי שאינו שותף במימון רשאי להשתמש במעלית ובלבד שישלם את ההוצאות השוטפות. מכאן נובע שמי שלא שילם כלל אינו רשאי להשתמש במעלית.

עלות בניית מעלית

בבניינים בני 4 קומות מעל עמודים מסתכמת עלות התקנה ממוצעת של מעלית טובה בשיעור 350 אלף שקל, כולל מע"מ, רישוי ותכנון וללא חציבות ועבודות מיוחדות.

אך המחיר משתנה בהתאם לגודל המעלית, סוג הבניין מהירות המעלית ועוד.

מחיר למשתכן בלי מעלית

דירה בקומה גבוהה ללא מעלית – כדאי לקנות? מה היתרונות ומה החסרונות?

מעלית – האם כדאי להוסיף? בכמה זה משביח את הדירה? ומה ההוצאות השוטפות על המעלית?