חדשות    

משרד התקשורת מעוניין להוזיל את תעריף בזק ב-40%

שר התקשורת יועז הנדל

לאחר 17 שנים בהם לא עודכנו תעריפי הטלפוניה של בזק, החליט שר התקשורת יועז הנדל, אולי בפעולה האחרונה בתפקיד, לפרסם שימוע לטובת הפחתת תעריפי שירות הטלפון הביתי הנייח ברשת בזק, וזאת כחלק מעדכון מנגנון הפיקוח וגובה התעריפים המפוקחים בעד שירות זה. עדכון התעריפים המוצע צפוי להביא להקטנת הוצאות השימוש בטלפון הביתי הנייח של מנויי בזק ולחסוך לציבור כ-400 מיליון שקל בשנה.

המהלך יפחית את התשלום החודשי של מנויי הטלפון בכ-40% כשדמי השימוש החודשיים יעמדו על 24.36 שקל(במקום 57.92 שקל כיום), עלות דקת שיחה למספר נייח תהיה 1.4 אגורות בכל שעות היממה(במקום 4.1 אגורות לדקה בשפל ו-10 אגורות לדקה בשיא) ועלות דקת שיחה מהנייח למספר נייד תעמוד על 8.4 אגורות לדקה(במקום 12.8 אגורות לדקה כיום). ההוזלה צפויה להוזיל את התשלום שמשלם משק בית עבור השירות במאות שקלים בשנה.

במקביל, הוחלט גם על הפחתת רגולציה נרחבת של המשרד, צעד ממנו תצא בזק נשכרת. לדוגמה, במנגנון מחירי המקסימום, המשרד לא ידרוש עוד מבזק לבקש אישור לשיווק סלי תשלומים חלופיים ומבצעים.

על עדכון התעריפים הוחלט לאחר קבלת חוות דעת כלכלית בנושא של פרופסור ראובן גרונאו וד"ר עופר רז-דרור,  סמנכ"ל הכלכלה במשרד התקשורת, שהצביעה על רווחי יתר לבזק ממגזר הטלפוניה הנייח. בין השאר מציינים גרונאו ורז-דרור בחוות הדעת כי "מאז שנת 2008 הצטמצמו הכנסות הטלפוניה של בזק כתוצאה מאובדן מנויים וירידה בהיקף התנועה ב-70%, ומאז שנת 2011 קטנו ההכנסות בחצי, אך לא היה בנתונים אלה להביא להתאמת תעריפי בזק. ההתאמות שעשתה החברה כדי להתמודד עם אובדן הלקוחות והתנועה היו השקת "סלי תשלומים חלופיים" שבהם יש לחברה גמישות תעריפית מסוימת, אך גם התאמות המחירים בסלים אלה היו מינוריות והתבטאו בהוזלה של 10-15 שקל בתעריף החודשי תמורת העלאה במחירי הדקות שמעבר למכסה (הדקות 'החריגות'). על פניו נראית אסטרטגיית התמחור של בזק כאסטרטגיה אובדנית, אלמלא הרווחיות העודפת הגלומה בתעריפים שלא עודכנו מזה 17 שנה".

במשרד התייחסו גם לרפורמת השוק הסיטונאי בתחום הטלפוניה הנייחת וכתבו כי "מאחר והתחרות המבוססת על הרפורמה לא התפתחה כמצופה, ולא הביאה להפחתת תעריפים ושיפור ברווחת הצרכן, ולאור רווחיותה העודפת של חברת בזק, ובפרט בתחום הטלפוניה הנייחת, סבור המשרד כי בעת הנוכחית החלופה של הסרת פיקוח התעריפים אינה רלוונטית ולא תביא בהכרח להפחתת התעריפים".

שר התקשורת, חה"כ יועז הנדל מסר: "אנחנו יוצאים היום במהלך שנועד לתקן עוול צרכני מתמשך הנוגע לכל בית בישראל, במסגרתו מעדכנים את המחירים המפוקחים של הטלפוניה הנייחת של חברת בזק כלפי מטה. לאחר שלא עודכנו שנים רבות, הגיע הזמן להפוך כל אבן כדי לתקן עיוותים בשוק. השימוש בטלפון הנייח פחת עם השנים, אך עדיין קיימים לשירות הטלפון הנייח למעלה מ- 2 מיליון מנויים. בתקופת הקורונה אף גבר השימוש בטלפון הנייח לצרכי לימוד, עבודה מרחוק ושמירת קשר עם בני המשפחה"

מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן- חורין: "עדכון התעריפים מתבקש לאחר 17 שנה והשינויים שחלו בשוק התקשורת ובהתפתחויות הטכנולוגיות בשנים האחרונות, והוא צפוי לייצר איזון נכון בין עלויות החברה לאספקת השירות ובין תשלומי המנויים. העדכון צפוי להפחית את תשלומי המנויים במאות מיליוני שקל בשנה".

בזק משיקה את הדור החדש של הבית החכם

עם כניסת דור 5- משרד התקשורת מעוניין לסגור את רשתות דור 2 ו-3 בסלולר