חדשות    

סקירת הנפט השבועית של בנק לאומי- הנפט לא צפוי להתאושש בקרוב

גיל בפמן, צילום:אורן דאי

ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, מעריך בסקירת הנפט והגז השבועית כי "במידה והמדיניות בארה"ב להתמודדות עם העלייה בתחלואה לא תשתנה וכן במידה והתנהגות האוכלוסייה לא תשתנה, אזי מספר הנפטרים מהנגיף בארה"ב צפוי לעבוד בחודשים הקרובים את רף ה-300,000 איש. המשך התפשטות הנגיף בכלכלות הגדולות של גוש האירו בארה"ב ובהודו, יבואנית הנפט השלישית בגודלה בעולם, צפוי להכביד על המשך התאוששות הפעילות הכלכלית ועל הביקושים לנפט".

בפמן מתייחס גם לתעשיית הגז הטבעי ומציין כי "עליית מחיר הגז מגיעה על רקע הצפי לחורף קר מהרגיל, מה שצפוי להעלות את הביקוש לגז טבעי המשמש לחימום בייתי ולייצור חשמל. זאת, לצד ירידה בביקוש שעלולה להיות בקרב צריכת הגז בתעשייה בשל התפשטות נגיף הקורונה שעדיין מכבידה על המשך התאוששות הפעילות הכלכלית."

מחיר הנפט בחצי השנה האחרונה

בהתייחס למחיר הנפט מציין בפמן כי "במהלך השבוע החולף, מחיר הנפט מסוג BRENT עלה מעט לכ-41.66 דולרים לחבית בסיום יום המסחר ב-16/10/2020 ומחיר חבית מסוג WTI עלה מעט גם כן, לכ-40.88 דולרים לחבית בסיום יום המסחר ב-16/10/2020. עליית המחיר בתחילת השבוע התרחשה על רקע נתוני הייבוא החיוביים של סין אשר חזרו לעלות בחודש ספטמבר, מה שמהווה סימן חיובי לביקוש הגלובלי."

במבט קדימה, "לתוצאות הבחירות בארה"ב, לנשיאות ולסנאט, עשויות להיות השפעה מסוימת על מחיר הנפט. כרגע, הסקרים מצביעים על יתרון לטובת הדמוקרטים. היבטים מרכזיים במדיניות הכלכלית של הדמוקרטיים כולליים בין היתר:  העלאת מס חברות (שככל הנראה מתומחרת בחלקה בשוק) בעתיד הרחוק יותר; העלאת מיסוי על הון "לעשירים" וסוגים שונים של "מס עושר". הרחבה ניכרת של הוצאות ממשלה (תשתית, בריאות, חינוך, תמיכה לרשויות מקומיות ו-STATES העלאת שכר מינימום פדרלי) כבר בשנת הכהונה הראשונה;  הפחתה מסוימת של מידת החומרה של עימותי סחר חוץ באופן הדרגתי ועל פני זמן; דגשים של ממש על איכות הסביבה ומגבלות על ענפים מזהמים.

"המגבלות על ענפים מזהמים, שיתכן ויישומו כבר בקרוב במקרה של נצחון רחב של הדמוקרטיים – תוך השגת שליטה של הדמוקרטיים בקונגרס לצד נשיא דמוקרטי, צפויות לבוא לידי ביטוי בטווח הקצר בצמצום של היקף חיפושי הנפט וקידוחים חדשים בארה"ב. מלבד צמצום פוטנציאל התפוקה העתידי של נפט גולמי בארה"ב, יתכן יישום של מגבלות מסוימות על שימוש בצנרת הולכת נפט באזורים שבהם ישנו סיכון גבוה יחסית של פגיעה באיכות הסביבה. כך, האפשרות של צמצום נוסף של היצע הנפט של ארה"ב, לצד האפשרות של התאוששות הביקושים בעתיד יכולה להביא באופן פרדוקסלי דווקא לעליית מחיר הנפט בטווח הקצר במקרה של נצחון דמוקרטי נרחב."

 לסיכום מציין בפמן כי "במבט לסוף 2020, החוזים העתידיים מצפים לעליית מחירים מתונה בלבד לכ-43.5 דולרים לחבית BRENT ומחיר חבית מסוג WTI צפוי לעלות לכ-41.3 דולרים לחבית, אך התחזיות של החזאים מדברות על עלייה משמעותית יותר לכ-50 דולר לחבית WTI בממוצע ב-2022-2023 וכ-54 דולר לחבית BRENT. לא מן הנמנע שתחזיות החזאים לוקחות במידה רבה יחסית את ההשפעות האפשרויות של ניצחון דמוקרטי סוחף וכן את ההתקדמות בדרך לקראת צמצום השפעתו של הווירוס בעתיד."

 סקירת בנק לאומי- רק אם הקורונה תיבלם מחירי הנפט יחזרו לרמות של סוף 2019

בשל משבר הקורונה: ירידה חדה במחיר הדלק באפריל