חדשות    

סקירת בנק לאומי- רק אם הקורונה תיבלם מחירי הנפט יחזרו לרמות של סוף 2019

FREEPIK

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, מעריך בסקירת הנפט השבועית כי "במידה וקצב ההדבקה בהודו לא יתכווץ משמעותית, אזי מספר הנדבקים שם צפוי לעלות על מספר הנדבקים בארה"ב, בה לעת עתה יש את מספר הנדבקים הגבוה ביותר בעולם. המשך התפשטות הנגיף בכלכלות הגדולות של גוש האירו ובהודו, יבואנית הנפט השלישית בגודלה בעולם, צפוי להכביד על המשך התאוששות הפעילות הכלכלית ועל הביקושים לנפט."

עוד מוסיף בפמן כי "במבט קדימה, מחיר הנפט יושפע מן הספקות בנוגע למידת המשך קיום ההסכם על ידי המדינות החברות בקבוצת OPEC+ בדגש על רוסיה, עיראק ואיחוד האמירויות הערביות, ובעיקר מן ההערכות בנוגע להתפשטות המחודשת של וירוס הקורונה בעולם וההשפעות על הכלכלה העולמית. התפשטות הגל השני במספר אזורים והחזרת המגבלות בחלק מהמדינות, יחד עם הטלת סגרים מקומיים, צפויה להקשות על התאוששות הביקוש לנפט.

"להערכת ראש פורום האנרגיה הבינלאומית, במידה וג'ו ביידן יבחר בחודש הבא לנשיאות ארה"ב, הוא צפוי לנסות להחזיר את הסכם הגרעין אשר נחתם עם איראן בתקופת הנשיא אובמה, מה שצפוי להביא להקלת הסנקציות הכלכליות המוטלות על איראן ולהגדלת יצוא הנפט האיראני הרשמי עד כשני מיליון חביות ביום. מהלך כזה יגדיל את היצע הנפט הגלובלי, זאת במידה וקבוצת OPEC+ לא תתאים את מכסות יצור הנפט שלה לתנאים החדשים שיווצרו בשוק. כלומר שהפוטנציאל להגדלת עודף ההיצע בטווח הקצר הוא משמעותי. בטווח הארוך יותר, צריך יהיה לקחת בחשבון גם את גישתו של הנשיא הבא לתחום הפקת הנפט בארה"ב."

לסיכום מציין בפמן כי "נראה שרק אם התפשטות נגיף הקורונה תבלם, אזי צריכת הנפט תהיה צפויה לחזור לרמות של סוף 2019 בשנתיים-שלוש הקרובות. מהלך כזה יוכל להסתייע רבות בהשקתו של חיסון יעיל ובטוח במידה רחבת היקף, פיתוח תרופות להקלה על הסימפטומים ופיתוח של מערך בדיקות מיידיות. רק אז ישובו להיות דומיננטים גורמים שיתמכו בביקוש לנפט ובהם: חידוש צמיחת כלכלת ארה"ב לאחר בלימת התפשטות וירוס הקורונה ומהלך יישום תקנות IMO 2020  שיעלה את הביקוש לתזקיקים דלי גופרית, זאת כאשר נפח הסחר הימי, שנפגע מאוד, ישוב ויעלה. לאחר בלימת התפשטות הוירוס הקורונה, בדרך שתאפשר הקלה ברורה ומתמשכת על התעופה והתובלה ניתן יהיה לצפות לעלייה במחיר הנפט. בהתאם לכך, הרי שבמבט לסוף 2020, החוזים העתידיים מצפים לעליית מחירים מתונה בלבד לכ-43.7 דולרים לחבית BRENT ומחיר חבית מסוג WTI צפוי לעלות לכ-41.6 דולרים לחבית."

עדכון משרד האנרגיה: מחירי הדלק ירדו ב-4 אגורות לליטר

לאומי: מחיר הנפט לא יעלה משמעותית בקרוב, אלא רק לאחר פתיחת השמים