חדשות    

סקירת הנפט השבועי- החלטות באירופה עשויות להעלות עוד את מחיר הנפט

FREEPIK

מחיר הנפט עלה והגיע לרמה הגבוהה ביותר מאז חודש מרץ. זאת, על רקע של שני גורמים עיקריים: הראשון הציפיות האופטימיות בשוק בשל הדיווחים החיוביים על תוצאות הניסויים של פיתוחי החיסונים העשויים להחזיר את הפעילות הכלכלית בשנה הבאה, מה שצפוי להחזיר את הביקושים לשוק; ושני, ציפיות שקבוצת OPEC+ תדחה את ההקלות במכסות יצור הנפט שתוכננו לתחילת שנת 2021. במהלך השבוע החולף, מחיר הנפט מסוג BRENT עלה מכ-44.32 דולרים לחבית בסיום יום המסחר ב-20.11.2020 לכ-47.66 דולרים לחבית בסיום יום המסחר ב-27.11.2020 ומחיר חבית מסוג WTI עלה מכ-42.15 דולרים לחבית בסוף המסחר ב-20.11.2020 לכ-45.51 דולרים לחבית בסיום יום המסחר ב-27.11.2020.

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, מתייחס בסקירת הנפט השבועית לפגישת שרי האנרגיה של OPEC+, שצפויה להתחיל היום (30 לנובמבר) ולהימשך עד ה-1 לדצמבר, ולהשפעתה על מחירי הנפט:

"השרים צפויים לדחות את התוספת המצרפית המתוכננת למכסות ההפקה של 1.9 מיליון חביות נפט ביום. התרחיש המרכזי הוא שההקלות ידחו לרביע השני של שנת 2021. אולם יתכן שבשל העלייה החדה במחיר הנפט, קבוצת OPEC+ תחליט לדחות את ההקלות רק לתקופה קצרה יותר של כחודש-חודשיים וכאשר יגיע המועד החדש של ההקלות, הקבוצה תבחן שוב את מצב השוק ותחליט האם להאריך את דחיית ההקלות או לבצעם ולהגדיל את ההיצע בשוק. דחיית ההקלות לתקופה קצרה יותר צפויה גם להביא לשיתוף פעולה הדוק יותר של עיראק, ניגריה ואיחוד האמירויות, המתנגדות לדחיית ההקלות במכסות הייצור, וכתוצאה מכך להגדיל את הסיכויים שהן יצייתו למכסות יצור הנפט".

בפמן מציין כי "נראה כי השוק מתמחר את הדחייה הצפויה בהקלות במכסות הייצור של קבוצת OPEC+ יחד עם אי החמרה נוספת במכסות הקיימות. לכן, במידה וההקלות שתוכננו להיות בינואר 2021 רק ידחו ולא תהיה החמרה במכסות, אזי לא צפויה להיות לכך השפעה משמעותית על מחיר הנפט, למעט עלייה מסוימת בטווח המיידי. אולם, במידה והקבוצה תפתיע ותחליט על קיצוץ נוסף, תהיה לכך השפעה חיובית על מחיר הנפט בטווח הקצר.

עוד הוא מעריך כי "מציאת חיסון בטוח, יעיל ובר שיווק במחצית הראשונה של שנת 2021, לצד השקת תרופות טיפול חדשות, צפויה להביא לעליית מחיר הנפט במהלך השנה הבאה ל-55-60 דולרים לחבית. זאת, בשל הצפי לעלייה בביקושים שינבעו מהחזרת הפעילות הכלכלית הגלובלית באופן מלא ולמרות הצפי שקבוצת OPEC+ תקל על מכסות יצור הנפט במחצית הראשונה של שנת 2021. במבט למחצית הראשונה של 2021, החוזים העתידיים מצפים לעליית מחירים מתונה לכ-47.9 דולרים לחבית BRENT ומחיר חבית מסוג WTI צפוי לעלות לכ-45.5 דולרים לחבית. התחזיות של החזאים לטווחים הארוכים יותר מדברות על עלייה לכ-50 דולר לחבית WTI בממוצע ב-2022-2023 וכ-54 דולר לחבית BRENT (ראה לוח). נראה שתחזיות החזאים, הצופות עליית מחירים גדולה יותר מאשר הגלום בחוזים העתידיים, מעניקות משקל משמעותי לאפשרות של התקדמות של ממש בדרך לקראת צמצום השפעתו של הווירוס בעתיד הרחוק יותר (2022-2023) על הביקוש לנפט. לא מן הנמנע שההתקדמות לקראת שיווק חיסונים זולים יחסית, שניתן לשנע בקלות, ולהביא למדינות העולם המתפתח, כמו הודו — שהינה יבואנית אנרגיה משמעותית, מהווה איתות חשוב לגבי פוטנציאל עליית הביקוש לנפט גולמי בהמשך ולהגדלת הסיכויים למימוש תחזיות השוק האופטימיות יחסית ואף מעבר לכך".

סקירת נפט שבועית- עד סוף 2020 יש צפי לעליית מחירים מתונה בלבד

מחר בחצות הדלק יתייקר ב-9 אגורות לליטר