חדשות    

סקירת נפט שבועית- עד סוף 2020 יש צפי לעליית מחירים מתונה בלבד

FREEPIK

ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, מעריך בסקירת הנפט והגז השבועית כי "עליית מחיר הנפט בשבוע החולף התרחשה על רקע הסימנים מצד קבוצת OPEC+ כי יתכן שהיא תדחה את ההקלה המתוכננת במכסות הייצור ולמרות עליית ההיצע הנובעת מהעלייה בייצור הנפט בלוב יחד עם החשש מירידת הביקוש האירופאי בשל הידוק המגבלות באירופה והחזרת הסגרים באופן קל במספר מדינות. כמו כן, ברקע לעלייה קלה של מחיר הנפט יש את ההיחלשות של הדולר בעולם שתמכה במחיר."

בצד הביקושים מציין בפמן כי "מכירות הדיזל בהודו רשמו בחודש אוקטובר, לראשונה מאז חודש פברואר, שיעור צמיחה חיובי גם במונחים שנתיים, על רקע הפסטיבלים השנתיים אשר הגבירו את הביקושים לדלק." עוד הוא מוסיף כי " עומסי התנועה בכבישי אירופה בחודש אוקטובר היו נמוכים בכ-7% מהרמה שנרשמה לפני התפרצות נגיף הקורונה. הידוק המגבלות באירופה צפוי להפחית את עומסי התנועה בכבישים מה שצפוי להקטין את הביקוש האירופאי לנפט. להערכתנו, הביקוש האירופאי לנפט צפוי להתכווץ בכ-0.5-1 מיליון חביות ביום. אולם, הירידה בביקוש עשויה להתקזז בחלקה על ידי הביקוש האסייתי המתאושש, בדגש על סין והודו."

עוד יצוין כי "הביקוש לדלק בארה"ב מצוי לאחרונה במגמת ירידה מתונה, מה שמכביד על התאוששות הביקוש הגלובלי לנפט. כמו כן, הביקוש לדלק מטוסים ירד מעט בשבוע האחרון, והוא כעת ברמה הנמוכה ממיליון חביות ביום. להערכתנו, עליית התחלואה במדינות רבות באירופה אשר הביאה להידוק המגבלות ולסגרים קלים, צפויה להקטין בזמן הקרוב את הביקוש לדלק מטוסים, המהווה גורם משמעותי מבחינת ההשפעה על הביקוש הגלובלי לנפט גולמי."

באשר לתוצאות הבחירות והשפעתן על הנפט כותב בפמן כי "ארה"ב היא הראשונה שיצאה מהסכם האקלים שנחתם בפריז, לאחר שהנשיא טראמפ זנח בשנת 2017 את המאמץ הגלובלי לריסון פליטות הפחמן המזהמות והאטת התחממות כדור הארץ. הנשיא הנבחר ביידן הצהיר שבכוונתו להביא את ארה"ב חזרה להסכם פריז כבר בקרוב, מיד עם כניסתו לבית הלבן. צעד זה הינו צעד ראשון במהלך של ביידן להבאת ארה"ב למצב אפס פליטות פחמן בעתיד.

"המשמעות נוגעת בעיקר לצריכת הפחם בארה"ב ובעולם, כאשר תכניתו של ביידן היא להביא עד שנת 2035 את ארה"ב למצב של ייצור חשמל ללא פחם. יתכן שמר ביידן ירצה להנהיג "מס פחמן", כפי שהנשיא אובמה ניסה לעשות, ללא הצלחה, במהלך כהונתו. כמו כן, מר ביידן מתכוון לקדם את המעבר לכלי רכב חשמליים, חלף כלי רכב המונעים בבנזין ובסולר, ובכלל זה קביעת תקנות שיחייבו אוטובוסים בארה"ב להיות ללא פליטת פחמנים עד 2030. חלק מהצעדים הללו ניתן יהיה לממש באמצעות הסמכויות של הנשיא, זאת ללא צורך בהבאת הדברים לאישור הסנאט. פועל יוצא של הדברים הוא מסר של צמצום צריכת הנפט בעתיד הרחוק יותר בארה"ב ובעולם ותחלופה לסוגי אנרגיה נקיים יותר."

 לסיכום מציין בפמן כי "במבט לסוף 2020, החוזים העתידיים מצפים לעליית מחירים מתונה בלבד לכ-39.9 דולרים לחבית BRENT ומחיר חבית מסוג WTI צפוי לעלות לכ-39.2 דולרים לחבית. התחזיות של החזאים מדברות על עלייה משמעותית יותר לכ-50 דולר לחבית WTI בממוצע ב-2022-2023 וכ-54 דולר לחבית BRENT. לא מן הנמנע שתחזיות החזאים לוקחות במידה רבה את ההשפעות האפשרויות של התקדמות בדרך לקראת צמצום השפעתו של הווירוס בעתיד על הביקוש לנפט."

סקירת נפט וגז שבועית- ניצחון של הדמוקרטים בארה"ב עלול להוביל לעליה במחירים לטווח הקצר

הדלק יוזל במוצאי שבת ב-12 אגורות לליטר