מיסים    עסקים קטנים    

עסקאות בארטר – איך עוזרות לעסק והאם צריך לשלם עליהן מס

pixabay
מעודכן ל-07/2019

לפעמים נדמה שסחר חליפין נעלם מהעולם, שמדובר במשהו ששייך לימיה הראשונים של המהפכה החקלאית, תן לי את הכבשה שלך תמורת הבגדים שלך וכדומה. אלא שעסקאות בארטר אינן רק עסקאות של עולם הולך ונעלם, אלא גם כחלק מאסטרטגיה עסקית רחבה, בעיקר בין עסקים.

אז מהן עסקאות באטרטר או סחר חליפין? פשוט מאוד, נותנים מוצר תמורת מוצר, שירות תמורת שירות או מוצר תמורת שירות ולהפך. שיטת הבארטר לא משתמשת באמצעי החליפין כמו מטבע, כרטיס אשראי, צ'ק וכד', בקיצור כסף.

סחר החליפין המסורתי נעלם כי   הפך לקשה לביצוע, כי כל אדם שרוצה לקנות שירות או חפץ חייב גם למכור אותו ולא תמיד יש התאמה בין הצרכים של המוכר והלקוח. כמו כן נוצר קושי בהערכת שווי. האם השירות שלי באמת שווה את התמורה שמצאתי בשבילו?

עם זאת, בכמה תחומים עסקיים עדיין נפוץ סחר חליפין ועסקאות בארטר, למשל  סחר חליפין בין יצרנים ליצואנים ולקמעונאים המעוניינים להגדיל את היקף הסחורה שלהם. גם המודעות המבטיחות פרסום תמורת שירות הן עסקת חליפין כזו. ולפעמים זה אכן משתלם, אם שווי העבודה שווה לשווי הפרסום. בתחום הנדל"ן קיימות עסקות הקומבינציה.  גם החלפת דירות היא בארטר כזה. יש גם קהילות המתמחות בסוג כזה של סחר, כמו מטבע מקומי, בנק זמן,  או קהילת מחרוזת הפועלים בישראל.

20% מכלל המסחר העולמי מתבצע באמצעות עסקאות ברטר על פי הערכות.

מתי עסקת בארטר משתלמת

בארטר בראש ובראשונה משתלם כשיש לכם משאב פנוי או זמן פנוי שתמורתו תוכלו לקבל דבר מה. כך למשל חדר פנוי ולא מנוצל יכול להיות עילה לקבל שירות תמורתו או אולי אפילו מגורים בבילוי במקום אחר.

גם אם חסר לנו כסף נזיל, בארטר יכול להיות פתרון טוב. במקום כסף נוכל להשתמש בידע שלנו או בשירות שאנחנו מציעים או במוצר שיש לנו בבית. בארטר טוב גם אם אם נרצה ללמוד דבר מה חדש או אנחנו עדיין בשלב בחיים שבו לא רכשנו מספיק ניסיון כדי לדרוש תשלום בכסף.

מתי עסקת בארטר לא משתלמת

עסקת בארטר לא משתלמת למשל כשאתם לא מקבלים את השווי האמיתי עבור התמורה שלכם. נניח שהחלטתם שאתם נותנים שירות תמורת פרסום, האם הפרסום רחב מספיק, האם הפרסום איכותי מספיק כדי להביא לעסקאות עתידיות?

כמובן שכמו בכל צריכה השאלה האם אנחנו באמת צריכים את המוצר היא חשובה, לא משנה מה המוצר שאנחנו מוכרים אין סיבה שניקח מוצר שאנחנו לא צריכים.

לא משתלם לעשות עסקת בארטר אם הספק או המוצר או השירות שניתן לכם אינם אמינים, אינם זוכים לביקורות טובות ואין אפילו המלצה אחת שתוכלו לגרד. אין סיבה שתתנהגו אחרת בעסקת בארטר מאשר בעסקה בכסף נזיל.

אם אין תיעוד של העסקה, בארטר לא ישתלם לכם, לא רק כי  אתם עלולים להיפגע מתמורה שלא הסכמתם עליה, אלא גם כי  אתם חייבים בדיווח על עסקת בארטר לרשות המסים.

איך בארטר טוב לעסקים

כיוון שכסף נזיל מוגבל  בכל עסק בכל גודל, בעל עסק יכול להחליט להעדיף עסקת בארטר. כך למשל עסק בתחילת דרכו יכול כך ליצור קשר עם עסקים גדולים יותר ולהציע את שירותיו. כך שני הצדדים יכולים לחסוך בעלויות והעסק הקטן נהנה מפריסת רשת נטוורקינג רחבה ומכיר עסקים רבים חשובים בתחום. לעיתים החברות יכולות להיות גם הלקוחות העתידיים של העסק. גם בעסקים גדולים שמגיעים לקשיי נזילות בארטר יכול להיות פתרון.

בארטר ומיסים – מתי מותר, מתי אסור

על פי חוק עסקאות בארטר מותרות, אבל יש להוציא עליהן חשבונית של שני הצדדים כולל מה התמורה שהתקבלה. ברגע שמוציאים חשבונית זה מאלץ אותנו לחשב את הערך של התמורה, כך אם הוחלט ששלושה שיעורי יוגה שווים למתן ייעוץ חשבונאי ייקבע מה הערך של שניהם ורק אם הם שווי ערך העסקה יכולה לצאת לפועל. כמובן שבעל עסק יכול לשנות את מחיריו מעת לעת.

כל סוג הכנסה, בין בעבור שירותים ובין כתשואה על הון, בין אם התקבלה בתמורה כספית ובין אם התקבלה בשווה כסף, חייבת בדיווח לרשויות המס ובתשלום מס בגין אותה הכנסה.

טובת הנאה והנחות סלב ועסקאות בארטר

טובת הנאה היא תמורה לא ישירה עבור שירות  או עבודה של הספק  אלא הספק נהנה מתוצר  לוואי של השירות או שמקבל הנחה מוסווית. כך למשל אם סלב מקבל הנחה עבור כל פרסום של המוצר, הדבר נחשב שנתן שירותי פרסום ומכאן בארטר ולכן הוא מחויב בדיוו ובמס על גובה ההנחה. גופי המסים רואים בעסקה זו כעסקת בארטר החייבת בדיווח לכל דבר.

 אם טובת ההנאה ניתנת בקשר למשלח-היד, היא מחויבת  במס הכנסה. גם אם טובת ההנאה אינה קשורה למשלח-היד, אולם ניתנה באופן קבוע או במחזוריות .היא נחשבת להכנסה מעסק ומחויבת מעסק

עם זאת, הטבה חד פעמית שאינה קשורה למשלח היד אינה מחויבת במס.

בזמן הלימודים: לצבור ניסיון או כסף?

כלכלה שיתופית – מה זה? איפה זה קיים? ואיך זה משפיע על החיים שלנו?