שוק ההון    

פיץ' הורידה את הדירוג לטבע ל-BB מינוס

טבע

על רקע הפרשיות המשפטיות שבהן טבע מעורבת והחובות פיץ' הורידה את תחזית טבע ל-BB מינוס והיא עוד צפויה לרדת

סוכנות דירוג האשראי פיץ' הורידה את דירוג האשראי של חברת טבע לדרגת BB מינוס (BB-) מדרגת BB. תחזית הדירוג של טבע נשארה אם כן שלילית, כך שהדירוג -כנראה עוד ימשיך ולרדת.

הסיבה להידרדרות מניית טבע היא בעיקר פרשיות שגורמות לה להוצאות משפטיות שהולכות וגדלות. הגדולה שבהן היא כתב אישום על הובלתה לכאורה בקרטל לניפוח מחירי תרופות גנריות, והיא עומדת למשפט עם יצרניות של משככי כאבים נוספות,בטענה שגרמו לציבור האמריקאי להאמין שאופיואידים בטוחים לשימוש מתמשך וכך להתמכר למשככי כאבים.

בפיץ' עוד הבהירו כי התחזית עבור טבע עשויה להישאר שלילית עד שרמת יחס החוב ל-EBITDAשל החברה יירד באופן משמעותי וממושך מתחת ליחס של פי 5, מבלי שהוא יפחית באופן משמעותי את הגמישות הפיננסית שלה. לפי החישובים של פיץ', יחס החוב הכולל (consolidated debt) ל-EBITDA נכון לסוף הרבעון הראשון של 2019 עמד על יחס של פי 6.5. נזכיר שנהוג להעריך שיחס חוב/רווח נחשב ברמות נורמטיביות כשהוא מתחת לרמות של פי 3.

עניין נוסף שמוזכר הוא השחיקה במכירות הקופקסון, התרופה המקורית של טבע לטיפול בטרשת נפוצה, שנתקלת בתחרות גנרית. להערכתם מכירות התרופה יסתכמו השנה ב-1.5 מיליארד דולר.

בהקשר של תוכנית ההתייעלות, מציינים כלכלני סוכנות הדירוג כי התוכנית בעלת פוטנציאל לייצב את עסקי טבע ולסייע לקזז את הירידה החדה בהכנסות. אולם גם אם טבע תצליח לממש את התועלת המלאה מהתוכנית, יישארו להערכת פיץ', אתגרים מהותיים לצמיחה ולמבנה העלויות.

טבע צנחה ל-9 דולר; באופנהיימר מציבים יעד של 12 דולר

טבע עומדת במרכז תביעה בארצות הברית על קרטל וניפוח מחירים