פרישה    קרנות פנסיה    

פנסיה חובה לעצמאים – מה צריך לדעת

מעודכן ל-10/2019

עד לפני כמה שנים עצמאים לא היו מחויבים לפנסיה.  בשנים האחרונות מחייבת המדינה להפריש סכומים לפנסיה, מממלוא כספם, להבדיל משכיר, שגם המעסיק מפריש לו לפנסיה.

מ- 2018 עצמאי שלא יפקיד לפנסיה צפוי לקנס מנהלי בגובה 500 שקל. החיוב בקנס אמנם נועד להרתיע לעומת הסכומים המופקדים לפנסיה, אך הכוונה ברורה.

בעוד הדעות חלוקות לגבי השכר בפנסיה, מסלולי ההשקה ודמי הניהול, הפנסיה מעניקה לעצמאי הטבות מס לחיסכון בעת זקנה, וגם כיסויים ביטוחיים למקרה מוות ולמקרה אובדן כושר עבודה. כיסויים אלו מובנים בכל קרן פנסיה.

מה צריך לדעת?

על מי חובת ההפקדה?

החוק  מ-2017 מטיל על כל עצמאי מעל גיל 21 ועד גיל 60 להפקיד כספים לפנסיה.אם מפקידים יותק מוקדם, בזכות הריבת, הסכומים יהיו גבוהים יותר. הטענה היא כי הריבית שהושגה בשנה הקודמת מושקעת בשוק ההון, וצוברת גם היא ריבית, משמע ריבית דריבית – וככל שמפקידים צעירים יותר הריבית מוכפלת.

כמות ההפקדה

הכמות שצריך להפקיד תלויה  בהשתכרות שלכם,  עד גובה מחצית השכר הממוצע במשק – 4.45% מהשכר; מגובה מחצית השכר הממוצע במשק ועד השכר הממוצע – 12.55% מהשכר.

מי שחפץ בכך יכול להפקיד יותר  עד תקרת הטבות המס ולהינות מהן. בנוסף, הטבות המס ניתנות גם לעצמאים המפקידים לקרן השתלמות – וגם הפקדה זו מוגבלת בתקרה שמעליה ההפקדות כבר אינן מוכרות. ההפקדות לקרן השתלמות הן בגובה של 4.5% מההכנסה השנתית של 264 אלף שקל, כלומר הפקדה של עד ל-11,880 שקל בשנה תוכר כהוצאה, והרווחים בקרן יהיו פטורים ממס רווחי הון לאחר שש שנים.

זמן ההפקדה

הפקדה לפנסיית חובה צריכה להיעשות כל חודש או כל רבעון. הפקדה לקרן השתלמות צריכה להיעשות לפני תום שנת המס בדצמבר.

דמי ניהול

דמי הניהול נגבים גם על ההפקדות החודשיות (עד 6%), וגם על הצבירה הכוללת (עד 0.5%). כיום חמש קרנות ברירות חדל המציעות דמי ניהול נמוכים יחסית, הלמן אלדוובי, אלטשולר שחם, פסגות,  ומיטב דש.  אפשר גם לבחור קרנות אחרות ולהתמקח על דמי הניהול.

פשיטת רגל, הפסקת עבודה

אם עצמאי פשט רגל או איבד את מקר ההכנסה, הוא יכול להשתמש בעד כשליש מהכספים שהפקידו לסיוע במצב אבטלה – אם הם עומדים בתנאים שונים הקבועים בחוק. אחד התנאים הוא להפקיד 24 חודשים לפחות מתוך 36 החודשים האחרונים טרם מצב האבטלה. הכסף יינתן כקצבה חודשית במשך שלושה חודשים. נציין כי בניגוד לדמי אבטלה, הניתנים על ידי ביטוח לאומי או פיצויים שחלקם מופרשים על ידי המעסיק, כאן ממילא מדובר בכספים שהפקיד העצמאי.

מסלולי ההפקדה

ניתן להפקיד לפנסיה בקרן פנסיה, ביטוח מנהלים וקופת גמל. כיום, קרן הפנסיה נחשבת למכשיר הנפוץ והזול ביותר בשוק. לקופת גמל יש יתרונות לבוגרים יותר אך יש לרכוש בה את רכיבי הביטוח בנפרד. ביטוח המנהלים איבד מיוקרתו עקב התייקרויות שונות ורגולציה

תשואות

החיסכון הפנסיוני מתנהל בשוק ההון במספר רמות סיכון שיקבעו את התשואה: מרמת סיכון גבוהה ועד למסלולי השקעה סולידיים. רמת סיכון גבוהה לאורך זמן צפויה להניב גם תשואה גבוהה יותר שתפצה על הסיכון העודף, אך היא עשויה להיות תנודתית מאוד. על כן, מסלולים מסוכנים מתאימים בעיקר לחוסכים צעירים שלפניהם שנות חיסכון ארוכות, אשר יפצו על שנה לא טובה בשוק ההון. לאחר שבחרתם את רמת הסיכון המתאימה לכם, בדקו אילו קופות בעקביות ולאורך שנים (3-5 שנים) נמצאות בראש טבלת התשואות במסלולים אלו. היעזרו במדריכי הון.

דירוג קרנות הפנסיה ב-2018 – מנורה מבטחים מובילה במסלול הכללי

דירוג הפנסיה הגלובלי של NATIXIS – ישראל במקום ה-19; ירידה באי שיוויון בכנסות