שוק ההון    

פסגות: סיכוי קלוש שהפד' יפתיע את השווקים

בעקבות חזרת התשואה ל-10 שנים בארה"ב  לרמה שמתאימה למודל פסגות ל"ערך הכלכלי", בפסגות מממשים המלצה קודמת  מוקדם מהצפוי ומאריכים את המח"מ המומלץ באפיק הממשלתי ל-5 שנים. את הסקירה הבאה ערך כלכלן פסגות אורי גרינפלד:

 

הערך הכלכלי של התשואה ל-10 שנים בארה"ב לפי מודל פסגות והתשואה בפועל

דראגי ותפוח האדמה הלוהט

החלטת ה-ECB בשבוע שעבר לא הניבה ל-ECB את התוצאות הרצויות (ירידת תשואות ו/או היחלשות של האירו) פשוט כי היא היתה מתומחרת במלואה בשווקים לפני כן. למעשה, חוזי הפורוורד על ריבית ה-ECB הראו לפני ההחלטה שהשוק נותן הסתברות דומה להפחתת ריבית של 10 נ"ב ושל 20 נ"ב. מכיוון שבסופו של דבר ההחלטה היתה להפחית את הריבית ב-10 נ"ב "בלבד", ניתן לומר שההחלטה אכזבה את השווקים. גם לגבי ההרחבה הכמותית נדמה שמלבד לכך שבבנק המרכזי לא נקבו בתאריך סיום, מדובר בסך הכל באכזבה שכן בשווקים ציפו להיקף רכישות חודשי גבוה יותר מ-20 מיליארד אירו ולאמירה ברורה כלשהי בנוגע למגבלות שיש ל-ECB מבחינת היצע האג"ח בשוק.

נקודה זו היא כנראה החשובה ביותר בהודעה של ה-ECB שכן תחת המגבלות הנוכחיות, הבנק יכול לרכוש עד 33% מסך החוב של כל מנפיק. לפי ההערכות, ללא שינוי המגבלות, תוך פחות משנה ה-ECB יגיע למגבלה ולא יוכל יותר לרכוש אג"ח של ממשלת גרמניה שמהווה כ-18% מסך הרכישות כך שהיקף הרכישות החודשי ירד באופן ניכר. במילים אחרות, דראגי שמסיים את התפקיד שלו בעוד חודש וחצי השליך תפו"א לוהט במיוחד לעבר ממשלות גוש האירו בכלל וממשלת גרמניה בפרט ולמעשה הכריח אותה לנקוט באחת משתי דרכים: או שתאפשרו לשנות את המגבלות של ההרחבה הכמותית או שתגדילו את החוב ותתחילו להנפיק יותר אג"חים. נכון להיום ממשלת גרמניה מתנגדת לכל אחת מהאפשרויות. מצד אחד, שינוי החוקים ייטיב עם המדינות הפחות ממושמעות כמו איטליה או ספרד או יהפוך את ההרחבה הכמותית באופן רשמי לכלי שדרכו הממשלות עושות מונטיזציה לחוב שלהן. מצד שני, גרמניה שמתנהלת עם עודף תקציבי כבר 5 שנים לא ממהרת לשנות כיוון מבחינת המדיניות הפיסקאלית שלה וזאת בעיקר על מנת שלא לתת למדינות כמו איטליה תירוץ לוותר על הרפורמות המבניות החשובות שהן צריכות לבצע. לכן, בשורה התחתונה המהלך של דראגי עשוי ואף צפוי להלחיץ את ממשלת גרמניה ולהוביל לשינוי במדיניות הפיסקאלית בגו, סיכמו בפסגות.

פסגות: ירידת מחירי האנרגיה מצויינת לכלכלה העולמית

פסגות מעריכים כי חברות הנדל"ן המניב יציגו ברבעון תוצאות סבירות