מדריכי תעודות סל    

קרנות נאמנות או קרנות סל?

קרנות נאמנות או קרנות סל?

קרנות נאמנות הן מכשיר ההשקעה המועדף היום על הציבור. מדובר במעל 1,000 קרנות שמאפשרות לציבור לבחור השקעה במה שהוא רוצה, איפה שהוא רוצה, אצל מי שהוא רוצה. הבעיה שבמקרים רבים הניהול האקטיבי בקרנות הנאמנות לא מספק את הסחורה. מחקרים מחזקים את ההערכה שמנהלי השקעו לא יכולים לאורך זמן להכות את השוק, לנצח את המדדים. כלומר, קרן נאמנות יכולה לספק תשואה עודפת על פני מדד הייחוס, אבל לא לאורך זמן, ולכן מתחזקים בשנים האחרונות המכשירים   הפסיביים עוקבי המדדים – תעודות הסל, הקרנות המחקות, וקרנות הסל. כאן תוכלו לקרוא על תעודות הסל, וכאן על הקרנות המחקות. הפעם, נשווה בין קרנות הנאמנות, לבין קרנות הסל – המכשיר הפופולארי בארץ, לעומת המכשיר הפופולארי בעולם שאמור להגיע אלינו בכל רגע.

אז מתחילים – קרנות נאמנות הן מכשיר השקעה פופולארי ונוח – המשקיע רוכש קרן נאמנות שמנהליה עושים עברו את העבודה – הם מחפשים השקעות, הם בוחרים את האלוקציה (פיזור) של ההשקעות, הם מנווטים את ההשקעות בתקופות סוערות ובתקופות רגועות. יש לזה מחיר – דמי ניהול, ויש בזה סיכון – מי אמר שמנהל ההשקעות אכן מצליח להשיג תשואה עודפת. אז זה, שבמקרים רבים, כך עולה ממחקרים אקדמאיים, ניהול ההשקעות האקטיבי לא משיג את תשואת המדד – מדד המניות עולה בשנה ב-7% ואילו הקרן נאמנות מניבה 5%, זה לא תמיד, זה לא בכל הקרנות ולא בכל התקופות, אבל במחקרים ארוכי טווח מצאו שלאורך זמן רק מעטים מכים את השוק (מצליחים לייצר תשואה עודפת על פני המדד), ואם כך – מי צריך אותם? על הרקע הזה קמה תעשיית קרנות הסל (ETF ) ותעשיית תעודות הסל (ETN ) שהולכות ולקוחות נתחים מתעשיית הקרנות המסורתית. עם זאת, יודגש שיש מנהלי השקעות שכן מצליחים לייצר תשואה עודפת. נכון, הם מעטים, אבל גם 15%, אולי 25% מהשוק , זה שוק לא קטן – כלומר, מי שמחפש , בודק ומוצא, יכול בכל זאת למצוא את קרנות הנאמנות שלאורך זמן סיפקו תשואה עודפת על פני המדד (ולקוות שהן יעשו זאת גם בשנים הבאות).

זה למעשה ההבדל המהותי בותר בין קרנות הנאמנות ובין קרנות הסל, אבל זה לא ההבל היחיד, הנה ריכוז ההבדלים בין קרנות נאמנות וקרנות סל –

  1.   שיטת הניהול – ניהול אקטיבי בקרנות נאמנות לעומת ניהול פסיבי (ניהול עוקב מדדים) בקרנות הסל (ובתעודות סל)
  2.   דמי ניהול – העלויות בקרנות הנאמנות גבוהים משמעותית מדמי הניהול בקרנות הסל (ובתעודות הסל)
  3.  שקיפות –  בקרנות נאמנות יש דיווח בדיעבד (כמה חודשים אחרי סוף חודש או סוף רבעון) על הנכסים שהקרן משקיעה בהן; בקרנות סל (ובתעודות סל) המשקיע יודע מה האחזקות.
  4.  שיטת המסחר – בקרנות נאמנות מתקיים מסחר פעם אחת ביום על פי המחיר בסוף יום (יש מקרים שניתן לסחור פעמיים – שני שערים). כלומר, משקיע מזרים הוראה במהלך היום, עד שעה מסוימת – 11:00, 13:00 תלוי בקרן, ואז הוא מוכר או קונה בהתאם לשער שנקבע בסיום המסחר. המשקיע הזה חשוף להתנהלות המסחר במהלך היום והוא לא יכול להגיב לאירועים שהיו במהלך היום. מנגד, קרנות סל (ETF ) ותעודות סל (ETN ) נסחרים במהלך כל יום המסחר, בדומה למניות רגילות.

https://www.hon.co.il/%D7%9E%D7%93%D7%A8%D7%99%D7%9A-%D7%A7%D7%A8%D7%A0%D7%95%D7%AA-%D7%A0%D7%90%D7%9E%D7%A0%D7%95%D7%AA/