fbpx
חדשות

רפורמת התחבורה בירושלים: סופרבוס תחליף את אגד במרכז העיר

מעודכן ל-07/2021

התוכנית לשדרוג התחבורה בבירה, שתצא לדרך כבר בסוף השבוע הזה, כוללת הוספת 22 קווים, העלאת תדירות הנסיעות ב-40%, צירוף של 95 אוטובוסים חשמליים ו-50 אוטובוסים מונעים בגז טבעי לצי האוטובוסים, והפעלת מיניבוסים חדשים ומונגשים לתיירים

בשורה לתושבי ותושבות ירושלים ולמבקרים בעיר הקודש: ביום שישי הקרוב מתחילה חברת סופרבוס להפעיל את מערך התחבורה הציבורית באשכול מרכז ירושלים – במסגרת תוכנית משרד התחבורה להרחיב את שירותי התחבורה הציבורית ברחבי הארץ ולשפר משמעותית את השירות לנוסעים.

במכרז שקידם משרד התחבורה, באמצעות צוות תוכנית אב לתחבורה, זכתה בפברואר 2021 חברת סופרבוס. בין יעדי המכרז: הכפלת היקף פעילות התחבורה הציבורית במרכז ירושלים תוך כשנה וחצי, ושיפור משמעותי של השירות בתוך שכונות העיר וביניהן.

במסגרת התוכנית, לעשרות הקווים המופעלים כיום על ידי חברת אגד, תוסיף סופרבוס 22 קווים עירוניים חדשים במרכז העיר, בהם קווי רוחב בין השכונות וקווים ישירים ומהירים לאזורי תעסוקה ומוקדי פעילות.

שדרוג השירות כולל את הכפלת הנסועה במרחב ירושלים – וזאת באמצעות הגברת תדירות בקווי ביקוש גבוה, הארכת שעות הפעילות, חיזוק השירות למוקדי תעסוקה וביקוש, והפעלת שירותי תחבורה חדשניים, כגון קווים במסלול גמיש לפי קריאה. במקביל יקוצרו קווים ארוכים ומפותלים, יצמצמו מעברים ליעדי ביקוש, ויינתן מענה לשכונות המתרחבות בעיר.

בין היתר, יופעלו קו חדש בין העירייה לרובע היהודי, קווים ישירים לתחנה המרכזית ולתחנת הרכבת יצחק נבון, לאזורי התעשייה גבעת שאול והר חוצבים, ולקמפוסים של הר הצופים וגבעת רם. השירות בשכונות תלפיות מזרח, גילה, חומת שמואל, ודרום מערב העיר יורחב משמעותית. כמו כן יופעלו מספר קווי לילה חדשים, ופעילותם תתרחב גם לאמצע השבוע.

הקווים יופעלו בהדרגה במספר פעימות, עד לשנת 2023. בשנתיים הקרובות תתוגבר תדירות קווי התחבורה הציבורית במרכז העיר ירושלים ב-40%, במטרה לספק מענה הולם לביקושים בבירה, לשפר את  הקישוריות בין השכונות הצומחות, וביניהן למוקדי העניין המרכזיים ולקווי הרכבת הקלה המתוכננים, ולחזק קווים מהירים החוצים את העיר.

בנוסף, יופעלו 22 קווים חדשים, באמצעות צי מורחב וחדש של 382 אוטובוסים, מפרקיות ומיניבוסים. הצי יכלול 95 אוטובוסים חשמליים וכ-50 אוטובוסים המונעים בגז טבעי, שיפחיתו את זיהום האוויר והרעש, וישפרו את חוויית הנסיעה בתחבורה ציבורית ואת איכות החיים במרחב העירוני. האוטובוסים החדשים יאפשרו עלייה מכל הדלתות ללא כרטוס, ויכללו הפרדה פיזית של תא הנהג. האוטובוס יצוידו ברשת וויפיי אלחוטית, שקעי USB לטעינת טלפונים ומערכות כריזה.

בהנחיית משרד התחבורה והרשות הארצית לתחבורה ציבורית, יוקמו מערכת כרטוס ומידע חדשה בתקנים מתקדמים ,שילוט מידע דיגיטלי, ומרכזי שירות "על הקו" לרווחת לקוחות התחבורה הציבורית.

בתחנות האוטובוס ברחבי העיר יוצבו שלטי מידע "next bus" שיציגו את זמני ההגעה של האוטובוסים בזמן אמת. בנוסף, משרד התחבורה יקצה תקציבים ייעודים לשיפור התשתיות במרחב פעילות הקווים, כגון הקמת סככות חדשות בתחנות, שיפור תחנות קיימות ועוד.

בשלב הראשון, שיחל ביום שישי הקרוב, תפעיל סופרבוס ארבעה קווי שירות קיימים (136 ,83 ,82, 38), וכן קו תיירות חדש (קו 2), שישמש כקו מעגלי מחניון קרתא, דרך הרובע היהודי והכותל, לאתרי תיירות באזור העיר העתיקה. הקו החדש יופעל באמצעות מיניבוסים חדישים, מונגשים וממוגנים מדגם מרצדס, המתאימים לתנאי העיר, ומאפשרים עלייה מכל הדלתות. הקו החדש ישפר את הממשק בין תחנת הרכבת הקלה בכיכר ספרא לאתרי התיירות המרכזיים בעיר העתיקה ובכותל המערבי. הקו יפעל בתדירות גבוהה וייצא מדי כ-15 דקות. בימי ראשון עד חמישי הקו יפעל בין השעות 05:30 בבוקר ועד חצות; בימי שישי מ-8:30 בבוקר ועד חצות; ובמוצ"ש משעה לאחר צאת השבת ועד השעה 00:45.

בשלב הבא, שיחל באוקטובר 2021, תפעיל חברת סופרבוס 20 קווים חדשים, בהם קווי לילה, ויתוגברו קווי BRT.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי, מסרה: "הגיע הזמן לצאת מהתקיעות שאנו נמצאות ונמצאים בה, להקל על העומס של תושבי ותושבות ירושלים והמבקרים בה, ולשפר את איכות החיים ואת איכות הסביבה בעיר. הגברת הכיסוי, הזמינות והיעילות של מערך התחבורה הציבורית בבירה יתרמו לא רק לחופש התנועה, אלא גם לשוויון הזדמנויות לכל אחת ואחד. אני מברכת את הנוסעות והנוסעים, את הנהגים והנהגות, ואת המפעיל החדש, ומשגרת איחולי הצלחה לכולם".

יעקב ישראל נתניהו, ראש רשות התחבורה הציבורית, אמר: ״משרד התחבורה והרשות הארצית שמו להם למטרה להעניק לתושבי ירושלים שירות תחבורה ציבורית ברמה גבוהה, אשר יאפשר להם לבחור בתחבורה ציבורית כאלטרנטיבה ראויה ומועדפת. משרד התחבורה, בראשות השרה מרב מיכאלי, שוקד בימים אלה על מהלכים שמטרתם לייצר פתרונות מגוונים שיאפשרו ליותר ויותר אזרחים להשאיר את הרכב בבית ולעבור לתחבורה ציבורית״.

ראש העיר ירושלים, משה ליאון, ציין: "כניסתה של סופרבוס לירושלים מתאפשרת בזכות השינויים הרבים המתקיימים בימים אלה בכל התחבורה הציבורית בעיר. יחד עם השלמת הקווים הנוספים של הרכבת הקלה, ייהנו תושבי הבירה מתחבורה ציבורית איכותית שתענה על כל צורך של התושבים".

אלי בליליוס, יו"ר סופרבוס, הוסיף: "זוהי יריית הפתיחה למהלך מקיף, שפעימה משמעותית שלו אנו עתידים לראות בסוף אוקטובר 2021. אנו צופים כי כניסת סופרבוס למטרופולין תייצר ערך רב עבור נוסעי התחבורה הציבורית, שצפויים ליהנות מחוויית ניידות עירונית נגישה, שקטה ונקייה. כבן למשפחה ירושלמית שורשית, ייעול הנגישות התחבורתית עבור תושבי העיר ומבקריה, משמח ומרחיב את לבי, ואני גאה בעובדה שסופרבוס הופכת לשחקנית משמעותית בשיפור והרחבת מערך התחבורה הציבורית בירושלים. לצד הפעילות בירושלים, והשקת המטרונית הצפויה בחיפה, סופרבוס תמשיך להתרחב לאשכולות פעילות נוספים בארץ".

בנק ישראל: הפתרון לעומס בכבישים – ייקור הנסיעה ברכב פרטי ושיפור התחבורה הציבורית

רוצים לחסוך בפיקדון? מלאו פרטים, ונציג מקצועי יחזור אליכם בהקדם

קראתי את תקנון האתר ואני מקבל את תנאי השימוש


על המחבר

ענת גלעד

ענת עורכת וכותבת זה עשור בעיתונות הכתובה - ידיעות אחרונות ומעריב. תחומי העניין העיקריים שלה - רווחה, זכויות עובדים, קריירה, משפט.
הצטרפה למערכת הון בתחילת 2019.

השאר תגובה

שינוי גודל גופנים
ניגודיות