אייל דבי על כלל ביטוח – "יכולה יותר"
שוק ההון    

אייל דבי על כלל ביטוח – "יכולה יותר"

אייל דבי, מנהל המחקר בלאומי שוקי הון

אייל דבי, מנהל מחקר מניות ישראליות בלאומי שוקי הון, מפרסם התייחסות לתוצאות הרבעון השלישי של כלל ביטוח:

"נתחיל מהסוף; אנחנו חושבים שהחברה יודעת לייצר תשואת הון שוטפת גבוהה משמעותית מזו שדווחה ברבעון האחרון – 4.8% בלבד (במונחים שנתיים).

"תראו, לחזות רווח רבעוני של חברת ביטוח זו משימת "התאבדות", שכן לגורם שאיננו פנימי הדבר כמעט בלתי אפשרי – מאחר ושונות הביצועים ברבעון בודד היא בסדר גודל קיצוני. עם זאת, הציפייה שלנו מהסקטור לגבי תוצאות הרבעון הייתה יחסית אופטימית, משלוש סיבות: (1) שוקי המניות סיפקו רוח גבית איתנה בתקופה (מדד ת"א 125 הוסיף לעצמו 10% ברבעון השלישי של השנה); (2) מגמה נמשכת ומונוטונית של צמיחה בשורה העליונה; (3) השפעה מתונה של הריבית על עתודות הביטוח (LAT), שכן ירידתה ברבעון השלישי הייתה מדודה. 

"מה בפועל קרה? ההכנסות מהשקעות היו גבוהות, הצמיחה גם היא נמשכה, אבל השפעת הריבית על העתודות הביטוחיות הייתה גבוהה מהותית מזו שהערכנו בתחילה. כתוצאה מכך, למרות שוקי ההון החיוביים ולמרות המשך הצמיחה, השורה התחתונה אכזבה.

"ועכשיו למספרים עצמם, בקצרה: נכסים מנוהלים: הצמיחה המונוטונית נמשכה, כך שהיקף הנכסים המנוהלים הגיע בסוף הרבעון לכדי 201 מיליארדי שקלים (גידול של 5.2% מתחילת השנה).

"פרמיות שהורווחו בשייר: צמחו בשיעור של כ- 9%, בהשוואה לרבעון המקביל, כאשר הפרמיות בתחום הביטוח הכללי ירדו בשיעור של 10%. זה אינו עניין נקודתי, זו אסטרטגיה של החברה מזה תקופה ארוכה, שמטרתה טיוב והשבחה של תיק הביטוח הכללי. אם כך, התוצאה האריתמטית ברורה  הפרמיות במגזר החיסכון ארוך הטווח ובמגזר הבריאות צמחו בצורה חדה (14% ו- 10% בהתאמה, מול הרבעון המקביל אשתקד).

"הכנסות מהשקעות: צמחו בשיעור של כמעט 30% (מול הרבעון המקביל), כאשר הן נושקות לכדי 2 מיליארד שקלים ברבעון. רק לשם ההמחשה, נציין שההכנסות מהשקעות בשנת 2017 כולהשבוודאי לא הייתה גרועה, הסתכמו לסך של 6.2 מיליארדי שקלים.

"הכנסות מדמי ניהול: הסתכמו לסך של 339 מיליוני שקלים, המשקפים ירידה קלה מול הרבעון השלישי של 2017. עם זאת, בגילום שנתי הן משקפות עליה של 10% ביחס לשנת 2017 המלאה.

"הוצאות הנהלה וכלליות: רשמו עלייה לא זניחה, של 5% בהשוואה לתקופה המקבילה.

"השפעת הריבית על עתודות הביטוח (LAT): הסתכמה לכדי 109 מיליוני שקלים, ברבעון השלישי של השנה – כמעט פי שניים מהרווח הכולל שדווח לתקופה. אם תנטרלו את ההשפעה השלילית האמורה, תקבלו תשואת הון מאד מרשימה (13.5%), אבל מובן שגם זו איננה הרמה המייצגת של החברה. מדוע? משום שביצועי שוק ההון גם הם לא היו מייצגים בתקופה. אז מה היא אם כן הרמה השוטפת "הנכונה"? להערכתנו, איפהשהו באמצע – בין התשואה שדווחה לזו שבנטרול השפעתה הריבית האמורה.

שורה תחתונה: תשואת הון של 4.8% אכן מאכזבת קמעה, אבל אי אפשר להתעלם מהשפעתה השלילית של הריבית, כמו גם מהעובדה שמדובר בדוח ראשון של מנכ"ל חדש בחברה – כך שאנו משוכנעים שמהנקודה הזו התוצאות תהיינה במגמת עלייה. מה לגבי המניה? בכל מה שנוגע לחברות הביטוח, המשמעות שאנחנו מיחסים לרבעון בודד היא במקרה הטוב זניחה, כך שבמבט ארוך טווח ובמכפיל ההון בו נסחרת כיום החברה, ההשקעה במניית כלל ביטוח עדיין נראית לנו ראויה".

אייל דבי על כלל ביטוח – חלשה לעומת המתחרות

אייל דבי על מגדל – ההפסד ברבעון הראשון ממש לא מייצג; תשואת הון סבירה – 8%

אייל דבי מפרגן להראל השקעות – תוצאות מצוינות; המניה נסחרת עדיין מתחת לערכה