שוק ההון    

איי.די.איי ביטוח – תוצאות חלשות; מה יהיה הלאה?

אייל דבי, מנהל המחקר בלאומי שוקי הון

איי.די.איי ביטוח פרסמה דוחות חלשים לרבעון הראשון של השנה, והשאלה מה יהיה הלאה?

אלי דבי, מנהל המחקר של לאומי מסביר את הסיכונים והסיכויים של החברה –

"הפרמטר המרכזי שמעניין אותנו בתוצאות שהחברה מפרסמת מדי רבעון, לא רק בזה האחרון, הוא קצב הצמיחה שהיא מציגה. זה נכון לגבי כל חברה, אבל במיוחד לאיי.די.איי ביטוח.

"מדוע? משום שאם לשפוט על פי התכווצות המכפילים שארעה בחברה, הרי שברור כי הסוגיה המרכזית שמטרידה את המשקיעים זו ההאטה בקצב הצמיחה. העניין הוא, שמנגד עולה הטענה שיש כאן מידה רבה של הגזמה, שכן למרות העובדה שקצבי הצמיחה נמוכים ממה שהיה, הם עדיין גבוהים מאלו של יתר החברות בתעשיית הביטוח – מה שאמור לקבל ביטוי במכפיל הרווח, לפיו נסחרת המניה.

"אז זהו, שעל פי התוצאות אחרונות, קשה לומר זאת בצורה נחושה – שהרי לא רק שהצמיחה בשורה העליונה התמתנה, גם ההוצאות גדלו בצורה לא קטנה. אם לסכם את הדברים, אזי קשה לנו לראות כיצד המכפילים מתארכים, ללא שינוי במגמה – לא רק בקצב צמיחה ההכנסות, גם מבחינת ריסון צד ההוצאות של החברה. ועכשיו למספרים.

"פרמיות שהורווחו (ברוטו): צמחו בשיעור של 5% ביחס לרבעון מקביל, והסתכמו לכדי סך של 652.7 מיליוני שקלים. מעבר לעובדה שקצב הצמיחה האמור אינו גבוה מהממוצע בתעשייה, הרי שאם משווים את היקף הפרמיות שנגבו – בגילום שנתי – אל מול שנת 2018 כולה, אזי מקבלים צמיחה של קצת יותר מ- 1%. נדמה לנו שהמשקיעים מצפים ליותר.

"רווחים מהשקעות: מובן שהשפעת שוק ההון על איי.די.איי יחסית נמוכה, ביחס לחברות הביטוח האחרות, אבל ברבעון כמו שהיה, ההכנסות מהשקעות רשמו קפיצת מדרגה – ובכך תרמו משמעותית לשורה התחתונה. סך ההכנסות מהשקעות הסתכם לכדי סך של 19.3 מיליוני שקלים ברבעון, לעומת 12.9 מיליוני שקלים בתקופה המקבילה – גידול של חמישים אחוזים.

"דמי ניהול: הסתכמו לכדי 1,325 אלפי שקלים, אל מול סך של 1,427 מיליון שקל ברבעון המקביל –ירידה של למעלה מ- 7%.

"צד ההוצאות: אם תביטו על הוצאות התפעול ברבעון, תגלו עלייה חדה לכל רוחב הגזרה: עמלות, הוצאות שיווק והוצאות רכישה אחרות: גדלו לכדי סך של 99.5 מיליוני שקלים (מול 84.9 מיליון שקל ברבעון המקביל, גידול של 17%).

"הוצאות הנהלה וכלליות: צמחו לכדי 36.1 מיליוני שקלים, שמהווים גידול של 16% בהשוואה לתקופה המקבילה; הוצאות מימון: הסתכמו לכדי 5.4 מיליוני שקלים ברבעון, בהשוואה לסך של 3.5 מיליון שקל ברבעון המקביל. למעשה, לחברה נוספו הרבעון הוצאות תפעול בהיקף של 21 מיליוני שקלים. ביחס לרווח הכולל שדווח, זה משמעותי מאד.

"רווח נקי לתקופה: נוכח האמור לעיל, זה לא מפתיע שהרווח הנקי לתקופה התכווץ בצורה חדה – מסך של 51.4 מיליון שקלים ברבעון המקביל אשתקד, הוא קטן לכדי 42.3 מיליון שקלים ברבעון הנוכחי. מדובר בירידה של כמעט 18%.

"הרווח הכולל: הסתכם לכדי 51 מיליוני שקלים ברבעון, שזו רמה כמעט זהה לרווח הכולל שדווח בתקופה המקבילה. מה שהוביל ליציבות ברווח הכולל, ולא לירידה, זה שוק ההון החזק שהיה ברבעון הנוכחי – שהוביל להכנסות גבוהות וחריגות מהשקעות ההחברה (בתיק הנוסטרו). רווחי ההשקעה הנוכחיים הם חריגים ואינם מייצגים, כך שהיציבות שנרשמה ברווח הכולל לא ממש מעודדת – היא אפילו מטרידה.  

"שורה תחתונה: הערכנו שהצמיחה תפחת, אבל בצורה יותר מתונה, והגידול המשמעותי בהוצאות הפתיע אותנו לרעה. אז נכון, המניה כיום משמעותית יותר זולה ממה שהייתה, אבל נראה שיש לכך סיבה".

קורס השקעות בבורסה: שיעור 1 – השחקנים וכללי המשחק בשוק ההון