חינוך פיננסי    

איך לחנך ילדים לכלכלה נכונה

מעודכן ל-01/2019

דברו עם הילדים, גבשו מדיניות אחידה, למדו את הילדים על חיסכון מגיל צעיר – איך לחסוך כסף וצעקות

כולנו מכירים את צעקות ה"קני לי" או "קנה לי". ילדים מתקשים לדחות סיפוקים והורים מתקשים להגיד לא. הקניית הרגלים מגיל צעיר יכולה לעזור לילדים להיות צרכנים נבונים גם בעתיד. הקניה נכונה גם בסכומים קטנים תפחית עימותים בהמשך.

בגדול צריך לדבר עם הילדים, להכי  אותם לסדר עדיפויות. לדעת לכוון אותן לחיסכון ובעיקר לדחיית סיפוקים עבור מטרות גדולות ורצויות יותר. אל תחששו לדבר עםי לדים על כסף, זו שיחה על אחריות, אין בה משהו חומרני,  וזה לא גורם תחושת מחסור. ההפך הוא הנכון.   חינוך לאחריות כלכלית יקנה לילד כלים נחוצים להמשך חייו ויסייע בהקניית ערכים חשובים כמו ערך הכסף והעבודה, דחיית סיפוקים וסיפוק במועט.

גם ילד שעוד לא יודע לחשב מבין את התועלת בחיסכון ובדחיית סיפוקים.ואפילו בגבולות. בגילים מסוימים אפשר לללמד להשוות מחירים, אך זכרו שהאחריות היא שלכם.

כמה טיפים חשובים: נצלו התרחשות יומיומית, כמו סופרמרקט או חדשות, כדי לפתוח שיחה בנושא כלכלה וחיסכון. גם מחלוקת בין רצונו של הילד לצרכי המשפחה או יכולתה הכלכלית עשויה לפתוח בנושא סדרי עדיפויות, התחשבות ותכנון כלכלי לעתיד. לכן שתפו את ילדכם במטרות החיסכון ומה סדרי העדיפויות של המשפחה. אפשר גם להבטיח לו בתמורה לעצם החיסכון חלק מהסכום שנחסך עבור מטרה קבועה מראש.

למדו את ילדיכם שכסף וקניות לא באים במקום אהבה. אבל כל זה לא יעבוד בלי דוגמה אישית להתנהלות כלכלית נבונה. אתם בני אדם אומנם אבל לא חייבים להציג בפני הילדים התנהלות כלכלית מושלמת. אפשר לספר על מצבים קשים וכיצד התגברתם ושיפרתם את התנהלותכם, זאת בהתאם לגיל הילד וליכולתו להבין. מובן שלא חייבים לשתף ילדים צעירים בפרטים המלאים לגבי המצב הכלכלי שלכם – למשל כמה אתם מרוויחים או מה המצב בחשבון הבנק – אלו יכולים לעורר דאגות וחששות מוגזמים. אבל אפשר לעמוד על כך שלא תסכימו לכל הוצאה שהילד מבקש. חשוב מאוד שלא תאפשרו מניפולציות בהחלטות בין שני ההורים. צריכה להיות מדיניות אחידה בקשר לבקשות ילדכם בנוגע לכסף ותמכו בהחלטות ההורה האחר.עזרו לילד להתמודד עם לחצים חברתיים המנוגדים לסדרי העדיפויות והערכים של משפחתכם. אלו יכולים להיות קשים בהתחלה ולגרור לוויכוחים, אבל יחסכו כסף וצעקות בטווח הארוך.

חיסכון לכל ילד – איפה הכי כדאי לחסוך?

הוצאות שלא כדאי לחסוך בהן – מה שנראה בזול, עולה בסוף…ביוקר