איך נוצר הבור בבני ברק ומה ההבדל בינו לבולענים
חדשות    

איך נוצר הבור בבני ברק ומה ההבדל בינו לבולענים

לפני שבוע נפער בור גדול באמצע הכביש בפינת הרחובות ז'בוטינסקי ובן-גוריון בבני-ברק. נהגים ערניים הזהירו לפני שהכביש התמוטט, וכך ניצלו חיים. האזור נחסם לתנועה וגרר פקקי תנועה. זה קרה בין-רגע. גם מכיוון שהכביש היה סגור לתנועה לא היו נפגעים. בנת"ע בוחנים את האירוע.

בכל מקרה, למרות הדיווחים הראשוניים לא מדובר  בבולען. בולענים נפערים בעיקר בכביש 90 בים המלח, שם יש עשרות  בולענים, שנוצרים כתוצאה מהמסה של מלח. המלח הגיע מהים לקרקע בעקבות ירידת המפלס.  מים הגשם ממסים את המלח ובעקבות המסה זו נוצר חלל בתוך הקרקע שמתרחב אט אט.

בורות בתמ"א 38

אלו גם לא הבורות הנפערים בעקבות עבודות תמ"א 38 -בחלק ממיזמי תמא"א 38    יש בור סופג כי עוד לא הייתה תשתית ביוב.  סיבה אחרת היא  שבעבודות קטנות יחסית חוסכים בעלויות של הדיפון. חופרים בשיפוע ובתקופת הגשמים כל החפירות האלה מתמלאות מים ויכולה להיות קריסה, או פתיחת חללים".

בבני ברק Sink holes

מה שקרה בבני ברק זה Sink holes, והם תופעה  מוכרת. מדובר בחלל תת-קרקעי שנוצר  מסחיפת קרקע שהתרחשה כתוצאה מעבודות תת-קרקעיות, עבודות ביסוס ומנהור תת-קרקעיות, כנראה מהעבודות על הרכבת הקלה. בינתיים נעלמו 150 קוב אדמה, וצריך לדעת לאן.

למרות שעדיין לא אושר רשמית  יודעים שבעבודות מינהור מתפתחת תמיד שקיעה של הקרקע במפלס פני הקרקע, כי במהלך העבודות יש תהליך של סחיפת יתר של קרקע. זכך נחפרת החוצה לצד מנהרת הרכבת  עוד קרקע, כך שיש צפי לשקיעה בדיוק על המנהרה. נציין כי למרות העבודות הרבות על הרכבת הקלה ברחבי הארץ זו פעם ראשונה שמתרחש דבר כזה בפרויקט.

מומחים מספרים שקרוב מאוד לחלל שנפער מתבצעת עבודת חפירה לפיר אנכי, מבנה פתוח לשמים, שמכניסים באמצעותו תשתיות או הולכי רגל שיגיעו לתחנה שנמצאת למטה.

האם זה מסוכן

.כדי להימנע מהישנות מקרים דומים יש לגדר את המקום עד תום החקירה  ולבדוק אם לאורך ז'בוטינסקי  יש חללים נוספים. על מנהלי הפרויקט לבצע מעקב אחר כמוות החומר הנחפרת ולוודא שלא מוציאים יותר מדי. יש לדאוג למוניטורים שיבדקו הן בשטח והן אונליין אם עוברים שינויים על הכבישים. נת"ע מודדים באופן יומיומי, עם זאת לא זיהו את הבור בז'בוטינסקי.

מנת"ע נמסר כי הבור נמצא קרוב מאוד לתחנה התת-קרקעית שמתבצעות בה עבודות, ונמצאים שם פיר השליפה של המכונות ופיר אוורור. עוד ציינו כי מתחת לבור יש גם קו ניקוז שהוא תשתית עירונית. בכל מקרה, הם מסרו כי הם אחראים לכביש כולו בגלל העבודות, וגם אחראים לתיקון. "עושים בדיקות הנדסיות של הקרקע, גם בכביש וגם בתוך התחנה. אנחנו גם מנטרים את הכביש וגם את הבתים הסמוכים. למלא את הבור זו לא בעיה – מה שחשוב זה להבין מה בדיוק קרה"