מובייל וגאדג'טים    

איך תוכלו להגן על הטלפון שלכם מפריצה?

מעודכן ל-07/2020

עוד לא נולד הטלפון שאי אפשר לפרוץ אליו, ותופתעו לדעת כמה זה קל כך תגנו על הטלפון שלכם מהאקרים בכמה צעדים פשוטים

הסמארטפונים הפכו בשנים האחרונות חלק בלתי נפרד מחיינו, ממש כמו עוד איבר שבלעדיו אנחנו מתקשים לתפקד. אנחנו משלמים באמצעותם, נרשמים לשירותים שונים, חותמים על חוזים, חולקים מידע וכמובן שומרים על קשר עם העולם – והכול בלחיצה על כמה כפתורים, תוך חיסכון אדיר של זמן ומאמץ. אבל לכל היתרונות האלה נלוות גם סכנות: הטלפונים החכמים שלנו מהווים לעיתים קרובות מטרה למעשי נוכלות מסוגים שונים, בהם גניבת מידע ודרישות כופר. הזמינות והנגישות של המידע גורמת לכך שקל מאוד לדלות אינפורמציה רבה על כל אדם באמצעות גישה למכשיר הסלולרי שלו.

זה לא נעים, זה יכול לקרות לכל אחד ולפעמים התוצאות הן הרסניות – פריצה לטלפונים הניידים הפכה בשנים האחרונות לתופעה שכיחה, מטרידה וחוצת גבולות. אבל החדשות הטובות הן שיש מה לעשות. לפניכם חמישה כללים שיוכלו לעזור לכם לשמור על הטלפון שלכם מהאקרים, גם אם לא סיימתם תואר בטכניון.

דאגו לעדכן גרסה בקביעות:

רבים מעדכוני הגרסה קשורים למערכת האבטחה של הסמארטפון שלכם. לכן אם אתם מקבלים התראות בנוגע לעדכון גרסה, כדאי לכם לאפשר את העדכונים, שכן ככל שתדחו את העדכון זמן רב יותר, הדבר יגדיל את החשיפה של המכשיר לפריצות בדרכים שניתן היה להתגונן מפניהן.

אל תקליקו על קישורים:

האקרים רבים זוכים להצלחה כשהם משתמשים באמצעים פשוטים, ומנצלים את חוסר המודעות של הקורבנות שלהם. אחת הדרכים הנפוצות ביותר הן הפצת קישורים בוואטסאפ, בדואר האלקטרוני או במסרונים, תוך התחזות למוסדות מוכרים כמו בנקים, אתרי סחר או גופים רשמיים. מתקפות פישינג מבוססות על ניסיונות סחיטה בעקבות "פריצה" שלא התרחשה בפועל. הדרך הטובה ביותר להימנע מנפילה במלכודות כאלו, היא פשוט לא להקליק על קישורים לא מוכרים. זכרו, האפשרות שהבנק שלכם ייצור אתכם קשר באמצעות מסרון ויבקש מכם להזין פרטים חסויים היא קלושה ביותר. ואם מציעים לכם מתנות או הלוואות שנראות לכם טוב מדי, זה הזמן לגלות חשדנות ולנהוג בזהירות יתרה.

נעלו את הטלפון:

הדרך הפשוטה ביותר להגן על המידע האישי שלכם במקרה שהמכשיר מגיע לידיים הלא נכונות היא לנעול אותו באמצעות קביעת סיסמת כניסה אישית. בכל טלפון יש אפשרות להגדיר קוד בן ארבעה תווים לפחות, ובדרך כלל קיימות אפשרויות נוספות, כמו שרטוט של קווים על ידי החלקת האצבע על גבי המסך, אשר ניתן להגדיר.

בטלפונים מתקדמים ניתן לנעול את המכשיר בעזרת טביעת אצבע. האפשרות הזו היא הבטוחה ביותר, ואם המכשיר בשימוש של בני משפחה נוספים, אפשר להגדיר טביעות אצבע של יותר מאדם אחד.

עם זאת, הנעילה מגנה על הסמארטפון שלכם רק באופן זמני. אך במקרה שהמכשיר נגנב, הפורצים יוכלו לבסוף למצוא דרך לעקוף את הסיסמה שלכם ולהגיע למידע שמאוחסן בו, ולכן מומלץ להשתמש גם בנעילה מרחוק. אם המכשיר אבד או נגנב ואתם חוששים שנפל לידיים זרות, כדאי מאוד לנעול אותו מרחוק או למחוק את הפרטים שבו.

הקפידו על סודיות הסיסמאות!

האקרים שפורצים לסמארטפונים מחפשים לרוב מידע כמו סיסמאות לחשבונות של אתרי קניות, כדי לגנוב את פרטי כרטיס האשראי של המשתמש. לכן, כדי להקשות עליהם, כדאי שתבחרו סיסמה שונה לכל אתר ושירות שבו אתם משתמשים, ועדיף סיסמה ברמת בטיחות גבוהה המורכבת משילוב של אותיות גדולות וקטנות באנגלית, מספרים וסימנים.

כמו כן, אם הדפדפן שלכם מציע לכם לשמור סיסמה שבה השתמשתם – כדאי שלא תבחרו באופציה הזו, למרות הנוחות הטמונה בה, משום שאם המכשיר שלכם ייגנב, הגנב יוכל להיכנס לחשבונות שלכם בקלות. זאת גם הסיבה שלא מומלץ לשמור את הסיסמאות שלכם בסמארטפון באופן ידני, אם אתם מתקשים לזכור את הסיסמאות, שמרו אותן בדרך מתוחכמת. למשל באמצעות שילובן בקובץ טקסט כלשהו בדרך יצירתית המובנת רק לכם.

אל תהיו נדיבים מדי עם ההרשאות

קודם כל, עשו לכם כלל – לא מורידים למכשיר שלכם אפליקציות ממקורות לא מוכרים אלא מחנות האפליקציות הרשמיות בלבד. אם אפליקציה שהורדתם מבקשת הרשאות שנראות לכם לא רלוונטיות – שקלו שוב עד כמה אתם זקוקים לה, ואם היא לא חיונית – ותרו על ההתקנה. בנוסף, עברו מפעם לפעם על תפריטי הפרטיות וההרשאות במכשירכם, ובדקו אם אפליקציות שהורדתם בעבר לא עברו עדכונים שהפכו אותן למסוכנות לפרטיותכם. הדרך לעשות זאת היא באמצעות כניסה לתפריט ההגדרות וסקירת רשימת ההרשאות של כל אפליקציה. כמו כן, אם מותקנת לכם על המכשיר אפליקציה שאתם לא משתמשים בה, הסירו אותה.

הונאה בחסות הקורונה: האקרים מנצלים את המגפה למתקפות סייבר

פעילות ההאקרים גדלה ב-2019