חדשות    

אלטשולר מביסה את המתחרים

גלעד אלטשולר, הבעלים של בית ההשקעות, ומנהל ההשקעות הראשי

מתחילת השנה הכי הרבה כספים מהמתחרות עברו לאלטשולר שחם

מכל קרנות הפנסיה הכי הרבה כספים עברו אל אלשטולר שחם, המובילה גם בתשואות,  מתחילת השנה ועד חודש נובמבר. מדובר בסכום של  1.89 מיליארד שקל שעבר ממתחרים. התשואות של אלטשולר שחם מובילות בשוק הפנסיה בשנה האחרונה, בשלוש ובחמש השנים האחרונות. כמו כן היא אחת מקרנות ברירות המחדל של האוצר, המבטיחות דמי ניהול נמוכים.

מדובר רק בכסף צבור שחסך לקוח בקרן פנסיה אחת אך הוא מעביר אותו לקרן אחרת. להבדיל מהפקדות שוטפות של לקוחות. במקום השני בפער גדול הפניקס, החמישית בגודלה בענף, עם העברות חיוביות ממתחרים של 849 מיליון שקל (3% בלבד מהיקף נכסיה). אחריה קרן הפנסיה של הלמן־אלדובי עם העברות חיוביות של 586 מיליון שקל, המהוות 24% מהיקף נכסיה. קרן הפנסיה הגדולה בישראל, מבטחים של מנורה, רשמה העברות חיוביות של כסף ממתחרים בהיקף של פחות מ־200 מיליון שקל. בקרן של מיטב־דש – הראשונה לצד הלמן אלדובי  לזכות במכרז פנסיית ברירת המחדל – נרשמו העברות חיוביות של 61 מיליון שקל בלבד מתחילת השנה.

הקרן השנייה בגודלה, מקפת של מגדל, איבדה 1.8 מיליארד שקל  וקרן הפנסיה הרביעית בגודלה, של כלל, הפסידה 852 מיליון שקל למתחרים. קרן הפנסיה של הראל, שעקפה את כלל בהיקף הנכסים ומתברגת במקום השלישי, רשמה העברות שליליות של 860 מיליון שקל.

עדיין מדובר בהשפעה לא משמעותית עבור קרנות הפנסיה הגדולות, ששולטות בשוק, גם משום שבהפקדות השוטפות  עדיין עוקפות את אלטשולר וכן בזכות הלקוחות הוותיקים. עם זאת, זו מגמה שהקרנות הוותיקות יצטרכו להיות ערות לה. אחת הסיבות למעבר היא גם העברה אוטומטית של עובד שלא בחר קרן פנסיה לאחת מקרנות ברירת המחדל.

בחמש חברות הביטוח הגדולות, מבטחים מובילה את הצבירה מתחילת השנה (הפקדות פלוס העברות פחות משיכות והעברות למתחרים) עם צבירה נטו של כמעט 9 מיליארד שקל. אחריה  הראל עם צבירה נטו של 6.4 מיליארד שקל, ועוקפת את קרן הפנסיה השנייה בגודלה, של מקפת, עם צבירה נטו של 4.3 מיליארד שקל מתחילת השנה. הפער בהיקף הנכסים בין שתי הקרנות — 74.8 מיליארד שקל במקפת של מגדל ו־71.8 מיליארד שקל בהראל, הולך ומצטמצם.

אלטשולר קנתה את חלקה של מנורה בחברת הקרנות ותקבל שליטה מלאה

לא יקוצצו קרנות הפנסיה הוותיקות – במקום יועלה גיל הפרישה לנשים

אבי גבאי על הקרקעות: יש בעיות מימון? קרנות הפנסיה יממנו את זה