חדשות    

אקולנד נקנסה ב-350 אלף שקל

מעודכן ל-06/2021

ועדת האכיפה המנהלית קנסה את החברה ששיווקה וגייסה הון עבור מיזמים של חברות קשורות, ובהם שני פרויקטים בתחום הקנאביס בארצות הברית

ועדת האכיפה המנהלית, בראשות השופטת בדימוס ד"ר בלהה כהנא, וחברות הרכב הוועדה ד"ר מורן אופיר ועו"ד יעל דקל-שפריר, אישרה הסדר אכיפה מנהלי, בין רשות ניירות ערך לבין חברת 'אקולנד' המקום שלך בטבע בע"מ.

מדובר בחברה פרטית אשר במועדים הרלוונטיים שיווקה וגייסה הון עבור מיזמים של חברות קשורות, ובין השאר עבור שני מיזמים בתחום הקנאביס בארצות הברית. במשך חודשים אחדים, בתקופה שבין מאי 2018 עד יוני 2019, פרסמה החברה באתר real-invest פרסומים שכללו התייחסות לנתונים כספיים של תשואה מוערכת צפויה.

בנוסף, הציגה החברה למשקיעים פוטנציאליים ואף שלחה להם בדואר אלקטרוני מצגת עסקית הכוללת נתונים כספיים בדבר עלויות והוצאות תפעוליות, הכנסות, רווחים צפויים ותשואות. במסגרת ההסדר הודתה החברה בביצוע של שתי הפרות של הצעת ניירות ערך ללא תשקיף  ליותר מ-35 ניצעים בשנה. החברה הודתה במסגרת ההסדר בכל העובדות ובביצוע ההפרות המיוחסות לה. בגין אלו הוטל על החברה עיצום כספי בפועל בסכום של 350 אלף שקל.

ההסדר נכרת בהתאם למדיניות האכיפה של רשות ניירות ערך לעידוד כריתת הסדרי אכיפה בשלבים מוקדים של ההליך, תוך הטלת סנקציות התואמות את חומרת ההפרה, במטרה לייעל את הליך האכיפה המנהלי ולייצר הרתעה.

הבירור המנהלי בתיק זה בוצע על ידי מחלקת מודיעין, חקירות ובקרת מסחר של הרשות, הסדר זה נוהל על ידי עו"ד ורד סלומון ממחלקת אכיפה מנהלית ברשות ניירות ערך.

על פי הסדר האכיפה שנכרת בין הצדדים, בין החודשים מאי 2018 עד יוני 2019, הציעה החברה לציבור ניירות ערך תוך אי עמידה בתנאי הפטורים הקבועים בסעיפים 15א(א)(1) ו-15א(א)(4) וזאת בקשר עם שני מיזמי נדל"ן, שבמסגרת כל אחד נרכשה חווה חקלאית לגידול קנאביס בארצות הברית.

ההפרה הראשונה הייתה פרסום המיזמים באתר real-invest בקטגוריית Top 10 וכן פרסום באנרים ברשתות החברתיות, כאשר פרסומים אלה כללו התייחסות לתשואה שנתית צפויה.

ההפרה השנייה הייתה הצגת מצגת עסקית אשר כוללת נתונים מפורטים בדבר עלויות והוצאות תפעוליות של המיזמים, וכן מידע על הכנסות, רווחים צפויים ותשואות למאות משקיעים פוטנציאליים במסגרת פגישה ולאחר מכן משלוח המצגת למשקיעים בדואר אלקטרוני.

המידע המפורט לעיל חרג מגדר חריג הפרסום הכללי שבסעיף 15א(א)(4). זאת מאחר ומכלול הנתונים שפורסמו במסגרת ההצעה כללו מידע אשר יכול להוביל למסקנה על פרטי ההצעה, באופן שאינו עולה בקנה אחד עם חריג הפרסום הכללי, וחורג ממתן מידע כללי על החברה, על תחום הפעילות, סוג המוצר ובעלי התפקידים במיזם. בנוסף, המידע כלל נתונים פיננסיים שנאסרו במפורש בדין ובעמדת סגל הרשות שפורסמה בנדון.

במסגרת ההסדר הודתה החברה בביצוע שתי הפרשות של הצעת ניירות ערך לציבור ללא תשקיף שרשות ניירות ערך התירה פרסומו, ליותר מ-35 ניצעים בשנה; וכי בכך ביצעה הפרה מנהלית לפיה הפרה את הוראות סעיף 15א(א)(1) וסעיף 15א(א)(4) לחוק ניירות ערך.

הודו ולקחו אחריות

הרכב ועדת האכיפה המנהלית אישר את ההסדר וקבע כי הפרת הכללים הנוגעים להצעת ניירות ערך לציבור, כפי שאירע במקרה זה, פוגעת בעקרון הגילוי הנאות שהוא מעקרונות היסוד של חוק ניירות ערך.

עוד ציינה הוועדה בהחלטתה כי ממצאי הבירור המנהלי, שעליהם לא חלקה המשיבה, מעידים על התקיימות היסודות העובדתיים וכן על התקיימותו של יסוד נפשי של רשלנות החל מחודש מאי 2018 ועד סוף יוני 2019, שכן על אף מודעות חלק מנושאי המשרה לעמדת הסגל שפורסמה, לא היה גורם בחברה שהתריע על הפרסום האסור.

לעניין השיקולים בבחינת ההסדר ציינה הוועדה בין היתר, כי החברה הודתה בשלב מוקדם של ההליך באופן מלא במיוחס לה ונטלה אחריות וכן כי החברה לא ביצעה מכירה בפועל ליותר מ- 35 משקיעים.