אקסלנס: מספר מקבלי האבטלה בחודש מאי – 431 אלף
חדשות    

אקסלנס: מספר מקבלי האבטלה בחודש מאי – 431 אלף

אמיר כהנוביץ' הכלכלן הראשי של אקסלנס
מעודכן ל-06/2021

מנתוני הלמ"ס עולה כי 52 אחוז מהמובטלים אינם מחפשים עבודה ולכן אינם נחשבים כמובטלים על פי שיטות המדידה המקובלות בעולם מחירי השכירות צפויים לרדת בעתיד בשל גידול במספר הדירות שנבנות בקצב מהיר לעומת הגידול האוכלוסייה  

אמיר כהנוביץ, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אקסלנס, מציין הבוקר בסקירתו כי מספר הדירות בישראל גדל מהר מהגידול באוכלוסייה. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) מהשבוע שעבר, בשנה האחרונה הסתיימה בנייתן של 47 אלף דירות, מה שמתאר גידול של 1.8% במספר הדירות בישראל. זאת לעומת גידול של האוכלוסייה בישראל ב-1.7%, פער שיכול להסביר חלק מהחולשה הנמשכת בסעיף הדיור במדד.

כהנוביץ מוסיף כי היקף הדירות בתהליכי בנייה זינק לשיא היסטורי של 129 אלף, בגלל עיכובים של מעל חצי שנה בסיומי בנייה במהלך הקורונה, מה שמתאר סבירות גבוהה לגידול מהיר מאוד בהיצע הדירות בישראל ביחס לגידול באוכלוסייה בשנה הקרובה. לדבריו, בראייה בטווח בינוני אפשר גם לקחת בחשבון את יעדי הבנייה העצומים, של 75 אלף דירות בשנה, שהציבה לעצמה שרת הפנים החדשה, שקד. לטענתו של כהנוביץ, קשה לראות איך מימוש של רמה כזאת לא תלחץ למטה את מחירי השכירות וכך תקרר משמעותית את האינפלציה המקומית. עם זאת, מחירי הדירות מזנקים על רקע הביקוש הגובר של משקיעים לקניית דירות להשקעה, ועקב כך הם יכולים להמשיך להתנתק ממחירי השכירות.

להערכתו של כהנוביץ, לא סביר שבנק ישראל יקשיח בחזרה את התנאים למשכנתאות: הצפי גובר להעלאת ריבית, הזינוק במחירי הדירות והזינוק בנטילת משכנתאות החל להעלות ספקולציות שבנק ישראל יחזיר את מגבלת הפריים על משכנתאות למתכונת הישנה שלה, כלומר לעד שליש. אך לפי הכלכלן הראשי של אקסלנס – הדבר אינו סביר, שכן הסיבה העיקרית לביטול מגבלת הפריים לא הייתה משבר הקורונה, שרק היווה טריגר למהלך.

כהנוביץ מזכיר כי נגיד בנק ישראל, ירון, הסביר בזמנו שהמהלך נבחן זמן רב לפני המשבר, כבר עם כניסתו לתפקיד. המגבלה שבאה להגן על הבנקים ועל נוטלי המשכנתאות התבררה להיות יקרה מאד, והיא "חנקה" את נוטלי המשכנתאות בריביות ארוכות גבוהות משמעותית מעבר לאלה שלבסוף התממשו. הכלכלן מציע כי קיימות דרכים זולות בהרבה כדי לנהל סיכון, כמו למשל דרישות הון עצמי גבוהות יותר.

בנוגע לפער בין נתוני הלמ"ס לגבי מספר המובטלים לבין נתוני המוסד לביטוח לאומי, כהנוביץ סבור שסקר האבטלה של למ"ס מעוות את הנתונים כלפי מעלה. על פי המוסד לביטוח לאומי, בשבוע שעבר 431 אלף איש קיבלו דמי אבטלה בגין מאי, נתון גבוה משמעותית ממספר המובטלים על פי הלמ"ס בחודש מאי – 209 אלף.

למ"ס דגמה בין היתר את מקבלי דמי האבטלה מהביטוח הלאומי ושאלה אותם אם הם מחפשים עבודה, על כך השיבו בשלילה 52 אחוז מהנשאלים, ולדבריו, "פה נגמר הסיפור, הם לא נחשבים כמובטלים על פי שיטות המדידה המקובלות בעולם". כמו כן, הוא מוסיף כי "לאור רמות השיא של המשרות הפנויות במשק, ניתן גם להניח שאלה שכן מחפשים עבודה בררניים מאוד בהשוואה למובטלים של 2016, אז שיעור האבטלה היה דומה לזה של היום, מה שמלמד שגם נתון האבטלה של הלמ"ס מנופח בהשוואה היסטורית".

ארה"ב: צניחה בשיפוע עקום התשואות

הצפי של יותר חברי פד להעריך העלאת ריבית ב-2023 הובילה באופן פרדוקסלי לירידה בצפי לריבית הממוצעת שתשרור בעשור הקרוב. גם ציפיות האינפלציה בארצות הברית המשיכו ליפול, אלה לעשר שנים ל-2.24%, לעומת רמה של 2.5% לפני שבועיים ושל 2.6% במהלך חודש מאי.

הלחץ לעליית הריבית הקצרה ולירידה בארוכה הוביל לירידה השבועית החדה זה עשור בשיפוע עקום התשואות בארצות הברית, מה שעשוי לסמן את ראשיתו של מסלול להפחתת ריבית ב-2023 – במידה שהדינאמיקה של ירידת שיפוע העקום תימשך זה יגיע לטריטוריה שלילית בשנים 2024-2023. שיפוע שלילי כזה, אם יתממש, לא יותיר לפד ברירה אלא להוריד את הריבית, כשהאלטרנטיבה מבחינתו תהיה סיכוי גבוה למיתון בטווח זמן של שנה מהתממשותו.

כהנוביץ מוסיף כי אנחנו אומנם עדיין בסביבת שיפוע חיובית וגבוהה, כמו זאת ב-2017, אך ישנן לא מעט סיבות כדי להעריך שהירידה הפעם איננה רק רעש, אלא גם מתואמת עם שיא קצב הצמיחה. השבוע יו"ר הפד, פאואל, ימסור את עדותו בקונגרס ויצטרך בין היתר להסביר איך שוב השוק מאותת על טעות מדיניות מוניטרית, שנתיים וחצי אחרי שטעות דומה של הפד בראשותו הובילה לקריסת השוק ב-20%.

אקסלנס: העלייה בתשואות – למרות ואולי בגלל האינפלציה