חדשות    

ארז כהן: "דבריו של סטנלי פישר על בועת הנדל"ן מהווים בבואה מדהימה לפיאסקו שהוא עצמו יצר"

סטנלי פישר: "יש להעניש בחומרה כל בנק או בנקאי שמסכנים את היציבות הפיננסית"; ארז כהן: "הדברים מהווים בבואה מדהימה לפיאסקו שפישר עצמו יצר"

ארז כהן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, מגיב הבוקר (ג') לנאום פרופסור סטנלי פישר, סגן יו"ר הבנק הפדראלי בארצות הברית ולשעבר נגיד בנק ישראל. בנאום שנשא אתמול בטורונטו קנדה בפני צמרת הבנקאות העולמית, אמר פישר שצריך "להעניש בחומרה כל בנק או בנקאי שמסכנים את היציבות הפיננסית ושזה לגיטמי להשתמש בריבית כנשק למניעת משבר פיננסי או בועת נדל"ן". בתגובה לדברים, אומר ארז כהן כי "ארז כהן: "דברי פישר מהווים בבואה מדהימה לפיאסקו שהוא עצמו יצר".

האמת על סטנלי פישר נחשפת – נגיד גרוע, שבילף את העם!

ארז כהן אומר הבוקר: "עצה קטנה לי לשר האוצר הנכנס משה כחלון: חלילה וחס אל תיקח בכובד ראש את דבריו של מי שאחראי יותר מכל אדם אחר לבועת הנדל"ן שהתפתחה במדינת ישראל בשנים האחרונות. הלא מדיניות הפחתת הריבית שלו, שהחלה ב-2008 יורשתו קרנית פלוג ממשיכה בה, היוותה את הקטליזאטור המרכזי לזינוק ללא תקדים במחירי הדיור לו אנחנו עדים זו שנה אחת עשרה ברציפות (!), להוציא שני פסקי זמן קצרצרים בסוף 2008, לאחר קריסת בנק ליהמן ברדרס  וסוף 2011 , בעקבות המחאה החברתית. מדהימה מכל הינה העובדה שפישר רק לפני שבועות ספורים הודה בפני כלי תקשורת ישראלים שמדיניותו היוותה גורם מרכזי לעליית מחירי הנדל"ן, ומיד לאחר מכן, ובפורום בינלאומי ראשון במעלה ובנוכחות כל לך כי התקשורת הכלכליים העולמיים, הוא אומר בדיוק להיפך".

"יש לי תחושה שאם לא היה מדובר בפרופסור בעל מוניטין בינלאומיים דוגמת פישר, אלא באיש כלכלה צבר כחול-לבן, הייתה זה מכבר ממונה ועדת חקירה", אומר פישר ומוסיף: "חז"ל היו אומרים על כך 'הפוסל במומו פוסל' ואכן דברי פישר מהווים בבואה מדהימה לפיאסקו שהוא עצמו יצר. גם מי שסבור שלפישר לא היתה כל ברירה, והוא נקט במדיניות הפחתת הריבית על מנת להציל, כביכול, את כלכלת ישראל בעיתות של מדבר כלכלי בינלאומי, אין לה כל בסיס".

סטנלי פישר מאותת – הריבית בארה"ב תעלה במהלך השנה הבאה

"איך פישר יכול להסביר את העובדה שישראל הקטנה הפכה לשיאנית עולם בעליית מחירי הדיור? איך הוא יכול לתרץ את עצמו בפני דור שלם של צעירים ישראלים השוקלים לרעות בשדות זרים, זאת משום שחלום הדירה מבחינתם הוא בבחינת פנטזיה בלתי אפשרית לחלוטין? אני מצפה מפישר, כאיש הגון וכלכלן בעל שם עולמי, וגם כיהודי וציוני טוב, שיתנצל בפני הציבור הישראלי ויתרה מכך, שיעשה ככל יכולתו לסייע לשר האוצר הנכנס למצוא את הפתרונות הדרושים. בוודאי לא באמצעות הפטנט האמורפי של הורדת הריבית כנשק פלא", מסכם פישר.
רינה דגני, מנכ"ל קבוצת המחקר גיאוקרטוגרפיה, אומרת היום כי "נתוני גיאוקרטוגרפיה מצביעים בבירור על התקרבות עקבית של מדינת ישראל לשיא עולמי של 200 חודשי שכר על מנת להגיע לדירה ממוצעת, כפליים יותר מהזמן שנדרש להגיע לדירה זו עם כניסת הנגיד פישר לתפקידו כנגיד בנק ישראל".

"אם נבדוק היסטורית, משנות ה-50 ועד ימינו אלה, את כל נגידי בנק ישראל, לא נמצא, גם לא בתקופות המיתון הקשות ביותר, סחרור כה חמור במחירי הדיור ומעולם הקושי להגיע לדירה לא היה כה גדול. המחדל, לטעמנו, מתבטא לא רק בהפחתת הריבית של פישר, פעולה בעייתית מאוד לכשעצמה. היה כאן שילוב בעייתי ביותר של מדיניות זיג זג ממשלתית שניסתה, לצד הפחתת הריבית, למצוא כל דרך אפשרית לפגוע דווקא במשקיעי הנדל"ן שהיו מאז ומתמיד הקטר המוביל של המשק הישראלי בכלל וענף הנדל"ן בפרט", כותבת דגני.

רינה דגני מוסיפה כי "מנתוני גאוקרטוגרפיה מתברר כי מאז 1983, כלומר 32 שנה רצופות, היוו המשקיעים לאורך כך הדרך כ-20-30 אחוזים מרוכשי הדירות ואף היוו גורם חיובי ביותר ביציבות השוק. השילוב של ריבית מופחת, משכנתאות הולכות ותופחות, דחיקת המשקיעים בכל מחיר החוצה, יצרו לחצי ביקוש אדירים ומחסור כבד ביותר בדיור, במיוחד באיזור הביקוש, מה שגרם גם לניתור חסר תקדים של רמות מחירי הנדל"ן ובד בבד הקפיץ גם את מחירי השכירות ופגע בראש וראשונה דווקא בשכבות העממיות ובצעירים עד גיל 35. יתרה מכך: בעשור האחרון קיימת מגמה עקבית של ירידה בבעלות על דירות, מיותר מ-70 אחוזים ממשקי הבית בשנות ה-90 לכ-65 אחוזים בלבד כיום, שזה אומר שכשלושה מיליון ישראלים בקירוב אין בבעלותם דירה, כשהאחוז בין הצעירים עד גיל 35, ובכלל גבוה עוד יותר".

דגני כותבת: "הייתי ממליצה לכחלון לא רק שלא לאמץ את מדיניות פישר, אלא גם חלילה לא לנסות ולפגוע בביקושים לדיור, ובמיוחד בקרב משקיעים, ולנסות ככל יכולתו דווקא להגדיל את ההיצע באמצעות קידום תכניות התחדשות עירונית רבות היקף, בתוך זה פינוי בינוי ותמא 38 ומיצוי כל הכליים על מנת להגדיל באופן דרמטי את התחלות הבנייה. ללא פעולות אלה, ענף הבנייה רק ילך ויתדרדר והמחירים רק ימשיכו להאמיר".