חדשות    

הלמ"ס: "מחירי הדירות בגוש דן זינקו ב-14.7% ב–2014"; ארז כהן: "השוק יצא מכלל שליטה"

גורמים בשוק הנדל"ן מגיבים הבוקר לנתוני הלמ"ס לשנת 2014, אשר מציגים עלייה של 14.7 אחוזים במחירי הדירות בגוש דן

דוח מחירי דירות בבעלות הדיירים שפרסמה הלמ"ס מראה כי מחירי הדירות שנרכשו בישראל ברבעון האחרון של 2014 היו גבוהים בממוצע ב–8.4% ממחיר הדירות שנרכשו ברבעון האחרון של 2013, וב–21% ממחיר הדירות שנרכשו ברבעון האחרון של 2010. על פי נתוני הלמ"ס, עליות המחירים הבולטות ביותר היו במרכז הארץ ובדרומה, בעוד שבאזורי חיפה והצפון נרשמו עליות מחירים מתונות.

לפי דו"ח הלמ"ס, הערים שבהן חלו עליות מחירים גבוהות ביותר ב–2014 היו ערי גוש דן, שבהן מחירי הדירות שנמכרו בהן היו גבוהים ברבעון הרביעי של 2014 ב–14.7% לעומת הרבעון הרביעי של 2013.

גורמים בשוק הנדל"ן מגיבים הבוקר לנתוני הלמ"ס לשנת 2014:

ארז כהן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין אמר הבוקר: "אין מדובר כאן רק במספר היבש 14.7 אחוזים. מדובר בעלייה ממוצעת של כ-400 אלף שקלים בקירוב לדירה בגוש דן, שלא לדבר על אזורים יקרים במיוחד דוגמת תל אביב וגבעתיים. מדובר בעלייה מצטברת של 100 אחוזים במהלך העשור האחרון".

כהן מוסיף כי "מדובר בשוק שיצא מכלל שליטה לחלוטין ורמות המחירים בו משתוות לערים היקרות ביותר בעולם. מדובר בדיסוננס הולך וגדל בין עם ישראל שרוצה לגור רק בתל אביב ורק בגוש דן, לבין חוסר היכולת של חלק גדל והולך לרכוש אפילו דירה צנועה לא בתל אביב, ולאחרונה גם לא בערי לווין מבוקשות. זוהי פצצת זמן מתקתקת וכדאי שקברניטי המשק ישימו לב לכך".

יוסי חסון, מנכ"ל החברה לחיזוק מבנים אמר על המספרים כי "הנתון הזה מהווה הוכחה נוספת לכך שהחדלון של כל הגורמים בנושא יישום תמא 38 פשוט זועק לשמיים. הלא אם הממשלה היתה כופה על העיריות כבר לפני שנים ליישם ולדחוף את התמא 38, היו צצים כבר אלפי דירות חדשות בפריים לוקיישן של תל אביב ויתר ערי גוש דן, מה שללא ספק היה ממתן מאוד את עליות המחירים בשנים האחרונות. יתרה מזהף התוספת הקריטית של אותן אלפי דירות היתה מייצרת איזון נכון בין הביקושים לבין ההיצע. הערים היו מתחדשות. העיריות היו נהנות מאוכלוסיות חזקות במרכזים המתדלדלים ומהכנסות משמעותיות. מה שקורה היום זה שאחוז השוכרים, ובמיוחד בתל אביב, גבוה מאוד, הבניינים מתיישנים ומתפוררים והחלטת הממשלה מלפני 10 שנים בדיוק ממשיכה להיות מוטלת כאבן שאין לה הופכין".

גלעד יפרח, מבעלי חברת גלעד מאי מוסיף: "כחברה המתמקדת בבנייה בפריפריה אני נדהם בכל פעם מחדש, איך מקבלי ההחלטות לא מייצרים תמריצים אמיתיים לרבבות רוכשים שאין ביכולתם זה מכבר לרכוש דירה לא בתל אביב, לא ברמת גן ואפילו לא בפתח תקוה או חולון. מחישובים שערכשנו מתברר כי קיימים בפוטנציה כ-80 אלף זוגות צעירים ומשפרי דיור המתגוררים כיום בגוש דן, חלקם הגדול בשכירות, שהיו מוכנים מחר לעבור לגליל או לנגב זאת במידה והממשלה ומקבלי ההחלטות היו נותנים להם אחד, תמריצים באמצעות הלוואות מקום מוגדלות שיקלו על רכישת דירה בפריפריה, שתיים, מקומות עבודה איכותיים בפריפריה, שלוש, קיצור זמן הנסיעה מהפריפריה למרכז בכ-30 אחוזים לפחות, זאת באמצעות רשת רכבות מהירות וכבישים משופרים. כמו כן, כיזם, אני תוהה בכל פעם מחדש בשביל מה הממשלה לוקחת מאיתנו עלויות פיתוח כה גבוהות ומאלצת את היזמים ליישר את המחירים כלפי מעלה. במידה ויתבצעו פעולות אלה, מחירי הדיור בגוש דן יתמנו מחד גיסא ומאידך גיסא יתחיל תהליך בריא של זרימת אוכלוסיות חזקות לפריפריה".