פיקדונות מובנים    

פיקדון מובנה על מניות אנרגיה; כמה אפשר להרוויח?

מאייר: אורקה

בנק ירושלים התחיל לאחרונה לשווק פיקדונות מובנים והפעם הוא מציע ללקוחותיו פיקדון מותנה בעליית סל מניות אנרגיה. הפיקדון לתקופה של 3.5 שנים והחזר ההשקעה, על פי הבנק, מובטח. כשאומרים לכם החזר השקעה מובטח (וזה הרעיון בפיקדונות מובנים), חשוב שתבדקו מי מבטיח – האם יצרן הפיקדון המובנה, שיכול להיות איזה בנק השקעות אמריקני או הבנק עצמו. כבר היו מקרים שהיצרן התמוטט ולא עמד בהתחייבות שלו (בעיקר במשבר הפיננסי הגדול של סוף 2008), ולכן צריך לוודא מי היצרן באם הוא ערב לקרן הנומינלית, או שבפועל הבטוחה היא של בנק ירושלים עצמו וכאן כנראה הסיכוי להתמוטטות קטן יותר. בכל מקרה – יש כאן סיכון, זה לא פיקדון רגיל שמובטח על ידי המדינה.

ומעבר לכך, כשאומרים לכם השקעה מובטחת חשוב להבין שמדובר בקרן הנומינלית. בפועל, גם אם תקבלו את הקרן הנומינלית בסוף התקופה הרי שמדוב על הפסד ריאלי – הפסד של המדד או של חלופות השקעה אחרות. אז נכון, אין בעצם אלטרנטיבות, וליתר דיוק האלטרנטיבות הסולידיות נמוכות במיוחד, ובכל זאת חשוב לדעת שמדובר לרוב (תלוי בטווח הפיקדון המובנה) על הפסד ריאלי של כמה אחוזים בודדים.

בבנק ירושלים מספרים שהתשואה המקסימלית (והתיאורטית!) על הפיקדון היא 55%. אבל זה יקרה רק אם כל מניות הסל יעלו בדיוק את מקסימום התשואה האפשרית (מיד הרחבה), וזה תרחיש עם אפס הסתברות, שהאמת טוב היה אם בכלל לא היה מפורסם.

הפיקדון יחל ב-11 ביוני 2016 ויסתיים ב-11 בדצמבר 2018. מינימום להפקדה – 10 אלף שקל, כאשר המענק יהיה צמוד לדולר.

סל המניות מורכב מ-10 מניות גז ונפט – רויאל דץ', טוטאל SA, BG  גרופ, Tesoro, Weatherford , RANGE RESOURCES, CHESAPEAKE ENERGY, WHITING PETROLEUM, CONSOL ENERGY, NABORS INDUSTRIES. משקלה של כל מניה – 10% בסל המניות.

על הפיקדון – "הפיקדון מיועד ללקוחות המעוניינים בהשקעה עם פוטנציאל תשואה גבוה וקרן מובטחת" מסבירים בבנק ירושלים, "הפיקדון מאפשר חשיפה לסל מניות אנרגיה המפורט מטה. בחודשים האחרונים התייצבו מחירי האנרגיה, לאחר ירידה משמעותית שהחלה ביוני 2014 ,אשר גררה אחריה מטה את מחירי מניות סקטור הגז והנפט. ישנן הערכות בשוק שהירידה נבעה מהבדלי תזמון זמניים בשווקים בין היצע לביקוש. על פי הערכות אלו, הביקושים יחזרו לעלות בטווח הזמן הבינוני (שנתיים עד ארבע שנים) ועימם גם העליות במחירי האנרגיה ומניות חברות הסקטור.

"מחירי האנרגיה צפויים להמשיך להיות לא יציבים במהלך 2015 ולכן אינם מתאימים להשקעה לטווח הקצר. פיקדון זה הינו בטווח בינוני של שלוש שנים וחצי וצפוי ליהנות מהתאוששות שווקי האנרגיה במידה ויתממשו התחזיות הנ“ל. יחד עם זאת, שוק האנרגיה הינו בלתי צפוי ויכול להיתקל במהמורות נוספות. מסיבה זו, מתוכנן מוצר זה לספק הגנה מלאה כנגד ירידות בשווקים באמצעות הבטחת קרן ההפקדה במלואה".

איך נקבעת התשואה בפיקדון?

לכל מניה נקבעה תקרה של 55% (לא כולל) סוג של "חסם"  שמבטא את היחס  למחיר הפתיחה  ביום תחילת הפיקדון (היום הקובע). במידה ומחיר המניה לא ”נגע“ או חרג מעליה של 55% ,מלוא תשואת המניה, חיובית או שלילית, תילקח בחשבון, לצורך חישוב תשואת המניה מתוך הסל. במידה וביום מסחר כלשהו מחיר כל מניה מן הסל יחרוג או יגע (ולו פעם אחת) בחסם, תשואת המניה הספציפית תיקבע על 6% למשך תקופת הפיקדון. המענק בגין הפיקדון יחושב לפי ממוצע תשואת המניות בתקופה כפי שחושבה לעיל כשבכל מקרה קרן ההפקדה מובטחת.

ומה זה בעצם אומר? ראשית, בנק ירושלים מנפנף בתשואה מקסימלית של 55%, אבל גם הבוא יודע שמדובר בקשקוש. כדי לקבל תשואה של 55%, צריך להיות שבדיוק בסוף תקופת הפיקדון המובנה בעוד 3.5 שנים, כל 10 המניות יעלו בדיוק ב-55%. זה כמובן לא יקרה, יהיו מניות שירדו, היו מניות שיעלו ויהיו כאלו שיעלו ביותר מ-55% ואז תיקבע להם תשואה של 6%. זה סוג של הימור על מניות הגז והאנרגיה, אבל תשכחו מתשואה של 55%, וגם לא משהו שמתקרב לה. בבנק מספקי תרחישים אפשריים – תוכלו לראות את המידע כאן.

כך או אחרת, חשוב לדעת את היתרונות לצד החסרונות של המוצר המובנה. מדובר על אפשרות לייצר תשואה בתקופה של ריבית אפסית. לא עשרות אחוזים, ובכל את – אפשרות  לעשות יותר  מהאלטרנטיבות הקיימות. חשוב לדעת את הסיכונים – ראשית, להבין אם באמת יש הבטחה מלאה לקרן הנומינלית ושנית להבין שהכסף סגור לתקופה ארוכה ובתשואה לא וודאית.

מדריך – פיקדונות מובנים – כל מה שדצריך לדעת

מדריכים וכלים פיננסים:
מדריך פיקדון – כל מה שצריך לדעת על פיקדונות לפני שמשקיעים בהם
פיקדונות הבנקים – עדכון של פיקדונות הבנקים
 מחשבון פיקדון – ככה תוכלו לדעת כמה יהיה לכם בסוף תקופת ההפקדה