חדשות    

בנק ישראל – מחירי הדירות עולים; עדיין לא משנים כיוון בריבית; למה?

בבנק ישראל מדגישים בפרוטוקול הדיון על הריבית כי  קצב עליית מחירי הדירות שוב הואץ בחודשים האחרונים. בבנק ישראל מקווים שהצעדים החדשים להגבלת המשכנתאות יסייעו בהפחתת הסיכון של המערכת הבנקאית. מהפרוטוקול עולה כי היקף המשכנתאות הולך וגדל ועמו גם הרכב המשכנתאות שבסיכון.  על רקע זה, דוד זקן, המפקח על הבנקים הורה לאחרונה להגביל את היקף המשכנתאות – שיעור ההחזר מהשכר יעמוד על מקסימום של 50%.

כמו כן, הוחלט כי תאגיד בנקאי לא יאשר הלוואה לדיור שבה היחס בין חלק ההלוואה לדיור בריבית משתנה, לבין סך ההלוואה, עולה על  66.7% (שני שלישים). המגבלה תחול על הלוואות בריבית משתנה לכל טווחי הזמן, והיא מתווספת להגבלה הקיימת המגבילה לשליש את חלק ההלוואה לדיור שניתן בריבית משתנה לתקופה קצרה מ- 5 שנים. בנוסף, החליטו בפיקוח על הבנקים כי תאגיד בנקאי לא יאשר הלוואה לדיור לתקופה לפירעון סופי העולה על 30 שנים.

בבנק ישראל, מסרו כי ביוני נלקחו משכנתאות בהיקף של 5 מיליארדי שקל, לעומת ממוצע חודשי של 4.4 מיליארדי שקל מתחילת השנה. זה לצד נתוני הלמ"ס על עלייה בסעיף הדיור (שמתבסס על מחירי שכר הדירה) ושעלה בחודש יולי ב-1% מבססים את ההערכה שמחירי הדירות לא נבלמו, אולי ההיפך.

"סעיף הדיור במדד המחירים לצרכן שמתבסס על מחירי שכר הדירה עלה בחודש יולי ב-1% בהמשך לעליה של 0.3% בחודש יוני", כותבים חברי הוועדה המוניטרית של בנק ישראל במסגרת הדיונים על הריבית, ומוסיפים – "ב-12 החודשים האחרונים עלה סעיף זה ב-3.1%, בדומה לעלייה ב-12 החודשים שהסתיימו ביוני. במחירי הדירות, הנמדדים על פי סקר מחירי הדירות של הלמ"ס ואינם נכללים במדד המחירים לצרכן, נרשמה במאי-יולי עלייה של 0.5%, והנתון עודכן כלפי  מעלה לחודשים קודמים; על פי הנתונים המעודכנים נבלמה הירידה בקצב השנתי של עליית מחירי הדירות, וב-12 החודשים שהסתיימו ביוני הקצב עלה ל-9.3%, לעומת 8.7% ב-12 החודשים שהסתיימו במאי. מספר העסקאות בשוק הדירות ממשיך לגדול".

ולמרות הדגש הגדול על שוק הדירות, בבנק ישראל עדיין לא משנים כיוון ועדיין לא נראית באופק עליית ריבית שאולי תצנן את הביקושים לדירות.