"בנק ישראל נחוש לצנן את הכלכלה": כלכלנים מגיבים על העלאת הריבית
חדשות    

"בנק ישראל נחוש לצנן את הכלכלה": כלכלנים מגיבים על העלאת הריבית

מעודכן ל-08/2022

לאחר הודעת בנק ישראל על העלאת הריבית בשיעור חד של 0.75% לרמה של 2%, כלכלנים בכירים מנסים להעריך מה הצעד הבא, במה הוא תלוי ולאן הריבית תגיע.

גיא בית אור, פסגות: הריבית בסוף השנה – 3.0%-3.25%.

"כפי שהערכנו, בנק ישראל העלה את הריבית ב-75 נ"ב לרמה של 2.0% וזאת לאחר שבשבוע האחרון נתוני האינפלציה הפתיעו משמעותית כלפי מעלה ונתוני הצמיחה אותתו כי המשק הישראלי צומח מהר, אולי מהר מדי.

בבנק ישראל מציינים כבר במשפט הראשון כי האינפלציה בישראל רוחבית ותרמו לה מרבית הסעיפים. חשוב להבהיר – המטרה של העלאות ריבית היא לצנן ביקושים או במלים פשוטות, לשנות את טעמי הצרכן לפחות צריכה ולעודד יותר חיסכון.

הסקטור הראשון שכבר מרגיש את העלייה בריבית זה מספר חודשים הוא כמובן שוק המשכנתאות, שבעקבות החלטה זו רק צפויות להמשיך ולהתייקר, במיוחד מאחר שמהלך בסדר גודל זה לא היה גלום בשווקים.

בבנק ישראל מציינים כי הצמיחה במשק הישראלי איתנה ושוק העבודה הדוק. הם מציינים כי רמת התוצר גבוהה מקו המגמה טרום קורונה. על פי בנק ישראל, פער התוצר עמד ברבעון השני על 1.4% – רמה המצביעה על כך שהלחצים האינפלציוניים במשק הישראלי רק צפויים להמשיך ולעלות.

טיעון נוסף אותו מציינים בבנק ישראל הוא, כמובן, שוק הדיור החם כאשר בהודעה הם ציינו בפירוש כי מגמת העלייה במחירי הדירות ממשיכה להאיץ כאשר הם ציינו כי נרשמה עליה גם במחירי השכירות. כפי שאנו מציינים כבר לא מעט זמן, לעליה במחירי הדיור לוקח זמן לחלחל אל מחירי השכירות אשר צפויים להמשיך ולהפעיל לחץ אינפלציוני גם בשנה הקרובה.

בגזרה הגלובלית, בבנק ישראל הסתפקו בלציין כי סביבת האינפלציה העולמית ממשיכה לטפס וכי ההידוק המוניטארי נמשך. בצד השני, בבנק ישראל מציינים כי השקל עבר ייסוף משמעותי מאז ההחלטה הקודמת וכי ציפיות האינפלציה ירדו והן מצויות בתחום היעד – ולמרות זאת הם נקטו במהלך מאוד אגרסיבי של 75 נ"ב.

בסיכום ההודעה, מציינים בבנק ישראל כי העלייה בסביבת האינפלציה ביחד עם צמיחה איתנה ושוק עבודה הדוק מצדיקים את המשך תהליך העלאות הריבית. בהתאם למלל שאנו רואים שבנקים מרכזיים משתמשים בו בעולם – גם בבנק ישראל ממשיכים לטשטש את הכוונה העתידית כאשר כותבים כי קצב העלאות הריבית ייקבע בהתאם להתפתחויות בפעילות באינפלציה.

להערכתנו, הדינאמיקה האינפלציונית בישראל ממשיכה להחריף כאשר בניגוד לארה"ב ואירופה, בישראל עדיין לא רואים סימנים להאטה כלשהי בפעילות הכלכלית מה שאומר שהלחץ האינפלציוני המקומי עוד צפוי להתגבר בהובלת ענפי השירותים מה שנותן לבנק ישראל מרחב פעולה להמשיך ולהדק את המדיניות באגרסיביות.

על כן, להערכתנו, מבחינת בנק ישראל הדרך סלולה להמשך העלאות ריבית כאשר להערכתנו בסוף השנה הריבית צפויה להגיע לרמה של 3.0%-3.25%".

 

עפר קליין, הראל: העלאה נוספת של 0.5% באוקטובר

"בנק ישראל העלה את הריבית בשיעור של 0.75 נקודת אחוז ל-2%. אנו צופים העלאה נוספת של חצי נקודת אחוז ב‑3 אוקטובר.

כמו ברוב ההחלטות מתחילת השנה בנק ישראל בחר להעלות את הריבית מעל הציפיות בשווקים. הפעם זו עלייה של 0.75 נקודת אחוז החדה ביותר מאז שנת 2002.  בנוסף, הבנק מאותת שתהליך העלאת הריבית עוד רחוק מסיום. תרמו להחלטה האינפלציה המקומית הגבוהה, שוק העבודה ההדוק והעלאות הריבית המהירות המקבילות באירופה ובארה"ב.

במבט קדימה, הייסוף החד בשקל והירידה במחירי הסחורות בעולם (בהנחה שיתמידו) תומכים בהתכנסות האינפלציה הכללית אל תוך היעד בעוד כשנה, אך האינפלציה הגבוהה שמגיעה מכיוון המוצרים הלא‑סחירים (כגון הדיור) תחייב את בנק ישראל להמשיך ולהעלות את הריבית גם בחודשים הקרובים. אנו צופים העלאה נוספת של חצי נקודת אחוז ב‑3 אוקטובר שתושפע גם מהחלטות הבנקים המרכזיים בארה"ב ובגוש האירו להמשיך ולהעלות את הריבית באופן משמעותי במהלך ספטמבר.

ובצד השני של העולם, בניגוד לרוב המדינות שעוד ימשיכו להעלות ריבית במהירות השנה, בסין ממשיכים במדיניות ההפוכה במיוחד לאור החולשה בשוק הדיור והאינפלציה המרוסנת. לאחר שבשבוע שעבר הפחית הבנק המרכזי את הריבית ב-0.1 נקודת אחוז, השבוע הופחתה ב-0.15 נקודת אחוז ל-4.3% גם הריבית המרכזית ל-5 שנים המשמשת כעוגן לריביות למשכנתאות".

רונן מנחם, מזרחי טפחות: רמזים להפחתת קצב ההעלאות בהמשך

"בנק ישראל מודאג יותר בנושא האינפלציה. בהודעה הקודמת נאמר כי היא ממשיכה להיות נמוכה משמעותית מהאינפלציה במרבית המדינות המפותחות ואילו הפעם הודגש כי עליית האינפלציה היא רוחבית ותרמו לה מרבית הסעיפים. נזכיר כי לפני ההודעה הקודמת עמדה האינפלציה על 4.1% ואילו כיום שיעורה 5.2%.

לגבי שוק העבודה – הודגש שוב כי הוא הדוק ונמצא בסביבה של תעסוקה מלאה.

טיעון זה מופיע כעת במקום השני ברשימת הגורמים שהשפיעו על ההחלטה, יחד עם הנתון הטרי על כך שהמשק צמח 6.8% ברבע השני של השנה. בנק ישראל מדגיש הפעם כי רמת התוצר במשק גבוהה מקו המגמה לפני משבר הקורונה – נקודה העשויה להעיד על פעילות יתר של המשק ומכל מקום התאוששות מוחלטת מהשלכות המשבר.

יש לציין כי לפני ההודעה הקודמת היה ידוע רק הנתון על הרבע הראשון, שהצביע על ירידה של התמ"ג. ברור לחלוטין כי להתרחבות התוצר המהירה ברבע השני הייתה השפעה גדולה על בחירתו של בנק ישראל בחלופה האגרסיבית יותר כאמור.

בדומה, אם בהודעה הקודמת ניתנה התייחסות בדברי ההסבר לכך שההאטה בפעילות בעולם, על רקע השפעות המלחמה באוקראינה, השיבושים בפעילות הייצור בסין וכן אי הוודאות הפוליטית בישראל עלולים להעיב על הפעילות הכלכלית, הפעם גורם זה נדחק מעט לאחור (אם כי בנק ישראל עדיין מתחשב בו).

בנק ישראל מציין שוב את המשך האצת עליית מחירי הדירות, אך אם לפני ההודעה הקודמת צוין כי מגמת העלייה השנתית התמתנה מעט, הפעם לא כך המצב ובנק ישראל אף מוסיף אזכור לכך שגם מחירי השכירות – הכלולים במדד המחירים לצרכן – עולים מהר יותר.

כל אלו הסברים לעליית החדה יותר של הריבית הפעם.

אך ההודעה כוללת גם רמזים להמשך ולהערכתנו מדיניות ה-front loading קרי – העלאות מוקדמות וחדות יותר של הריבית – תפנה הדרגתית את מקומה למדיניות תלוית נתונים ולהאטה של קצב העלאת הריבית.

כך, במבט קדימה, בנק ישראל רומז לגבי הפחתה של קצב העלאות הריבית בהמשך, בסעיף המתייחס לציפיות האינפלציה. אם בהודעה הקודמת הודגש כי הציפיות לאינפלציה לשנה הקרובה מצויות מעל הגבול העליון של היעד, הפעם נאמר כי הן ירדו ומצויות בתוך תחום היעד. גם הציפיות לשנים הבאות נמצאות שוב בתוך תחום היעד ומעוגנות היטב.

כמו כן, מציין כי בנק ישראל כי מאז החלטת המדיניות האחרונה התחזק השקל מול הדולר ב-6.9%, מול האירו ב-10.2% ובמונחי השער האפקטיבי ב-8.8%. נציין, כי לפני החלטת הריבית הקודמת היה המצב הפוך: השקל נחלש מול הדולר ב-5.1%, מול האירו ב-2.9% ובמונחי השער האפקטיבי ב-3.6%.

כמובן, ככל שהדבר יימשך, מדובר בכוח נוסף שעשוי להגביל את המשך לחצי המחירים וגם כאן מדובר בגורם שעשוי לבשר על האטה של העלאת הריבית בקרוב.

נזכיר כי בחודש יולי עדכן בנק ישראל את התחזית המקרו כלכלית שלו, לפיה תעמוד הריבית על 2.75 אחוזים, בממוצע, ברבע השני של 2023. אם כך, מדובר בהעלאה נוספת של 0.75 אחוז. סביר להניח כי בנק ישראל יבחר להגיע לשם במנות מדודות יותר.

הודעת הריבית הבאה תימסר ב-3 באוקטובר.

עד אז יידע בנק ישראל את מדד חודש אוגוסט, שלפי ההערכות עשוי לרדת ולאפשר לו לפסוח על העלאת הריבית בתאריך זה, או להסתפק בהעלאה של 0.25% בלבד".