חדשות    

בנק לאומי – מחירי הדירות ימשיכו לעלות

בבנק לאומי מעריכים שמחירי הדירות יעלו בטווח הקרוב – "תנאי הרקע, כגון הריבית הנמוכה במשק והיצע נמוך מהנדרש בתחום הדיור, אשר קצב גידולו הואט בתקופה האחרונה, יקשו על המחירים לרדת וכל עוד לא יהיה שינוי מגמה בתנאי הרקע, הם צפויים לתמוך בהמשך עלייה מתונה במחירי הדיור", כותבים כלכלני בנק לאומי בסקירה על הכלכלה המקומית, להערכתם – "קצב העלייה של המחירים לצרכן התמתן במהלך 2012 וצפוי להמשיך ולהישאר מתון. מדד המחירים לצרכן עלה בחודש יולי ב-0.1% ועלייתו מראשית השנה הסתכמה ב-1.1%. בתקופה המקבילה אשתקד הסתכמה עלייה המדד ב-2.3% כך שבסך הכול, קצב עליית המחירים לצרכן התמתן. סעיף הדיור ממשיך להוביל בתרומתו לעליית המדד, זאת בדומה לשנים האחרונות. סעיף שירותי הדיור בבעלות דייריהם, המהווה את הרכיב המשמעותי בסעיף הדיור, עלה בחודש יולי ב-1.1% ומראשית השנה עלה סעיף זה ב-3.2% (תרומתו לעליית המדד מראשית השנה עומדת על 0.6%).

"תרומתו של סעיף תחבורה ותקשורת, פחתה במקצת בהשוואה לחודשים הקודמים, הודות לירידה מצטברת של 6.7% אשר חלה במחירי הדלק, בחודשים מאי-יולי. כמו כן, חלה עד כה,ירידה מתונה בלבד של מחירי הסלולר בשיעור של כ- 2% . זאת, למרות הדיווחים על ירידות מחירים חדות בשל התחרות הגוברת בענף.

"העלייה של סעיף מחירי הבריאות נובעת, בעיקר, מעלייה של מחירי הביטוח המשלים ובסעיף שונות, העלייה נובעת בעיקר מעלייה של מחירי הסיגריות, אשר חלה על רקע העלאות מסים בחודשים ינואר ויולי. מנגד סעיפי המזון כולל פירות וירקות, הריהוט לבית, והלבשה והנעלה, בולטים בתרומתם השלילית למדד. אנו סבורים כי ירידה זו משקפת, בין השאר,את השפעות המחאה החברתית, כנגד יוקר המחייה, אשר הובילה את הרשתות הקמעונאיות להימנע מהעלאת מחירים ואף להוריד מחירים בחלק מהמוצרים. יש לציין כי ירידות המחירים חלו על אף הפיחות של סל המטבעות מול השקל, אשר מייקר את הייבוא, אשר מהווה חלק משמעותי מהמוצרים בסעיפים הנ"ל.

"האינפלציה תנוע בתקופה הקרובה סביב מרכז יעד יציבות המחירים סעיף הדיור ימשיך להיות התורם העיקרי לעליית המדד .לשם המחשה, מדדי המחירים לצרכן ללא סעיף הדיור עלה ב- 12 החודשים האחרונים ב-0.7%, כלומר מחצית מעלייתו הכוללת.

"תנאי הרקע, כגון הריבית הנמוכה במשק והיצע נמוך מהנדרש בתחום הדיור, אשר קצב גידולו הואט בתקופה האחרונה, יקשו על המחירים לרדת וכל עוד לא יהיה שינוי מגמה בתנאי הרקע, הם צפויים לתמוך בהמשך עלייה מתונה במחירי הדיור. תרומה נוספת לאינפלציה צפויה להיות לעלייה של מחיר הדלק שהחלה בחודש אוגוסט. כמו כן, צפויה השפעה חד פעמית של העלאת המע"מ בספטמבר. נוסיף כי רשתות מזון רבות פרסמו לאחרונה, כי בכוונתן להעלות מחירים לאחר החגים, בתגובה לעלייה במחירי הסחורות החקלאיות, עלייה מתוכננת זו מיוחסת למחסור בצד ההיצע על רקע שינויים לא צפויים, שחלו בתנאי מזג האוויר, במקומות שונים בעולם. הגורמים הנ"ל, ניכרים בשינוי שחל בציפיות האינפלציה שהחלו לעלות בשבועות האחרונים. אנו סבורים שלאחר שמדרגת המחירים של שלושת החודשים הקרובים תחלוף, סביבת האינפלציה תפחת ותנוע מתחת למרכז יעד יציבות המחירים 1% עד 3%".