בעל עסק? כך תשרוד את השנה הראשונה
תוכן ממומן    

בעל עסק? כך תשרוד את השנה הראשונה

קרדיט תמונה FREEPIK

מעוניינים לפתוח עסק משלכם? עליכם לקחת בחשבון כי מדובר בתהליך מורכב אשר טומן בחובו לא מעט שלבים, אותם תצטרכו לצלוח על מנת לאפשר לעסק לשגשג ולהשיג את מטרותיו המקצועיות והכלכליות. על מנת לנהל עסק בהצלחה יתרה ולאפשר לו לשרוד בזירה התחרותית בה הוא נמצא, על בעלי העסקים לפתח מיומנויות ניהוליות רבות, אשר יאפשרו לו סט כלים מקצועי איכותי למדי, לצורך התמודדות עם סיטואציות מורכבות לאורך הדרך בו העסק יפעל.

הגורמים המשפיעים על שגשוג וצמיחה עסקית

עולם העסקים הינו קשוח ורווי סיטואציות קשות שיש להתמודד עמן בהצלחה יתרה ולמנוע קריסה כלכלית. כל בעל עסק, חייב לשלוט בזירה העסקית בה הוא בחר לפעול ולהבין את כיצד ניתן למצב את העסק ולמנוע את שקיעתו. ישנם גורמים רבים אשר עלולים להשפיע על יכולות השגשוג והצמיחה העסקית והם:

  1. היעדר גיוס הון ראשוני – עסקים רבים נפתחים בטרם עת, עוד לפני שהצליחו לגייס הון ראשוני, אשר יאפשר להם חמצן עסקי בתקופה הפעילות ההתחלתית. עסק אשר אינו מחזיק בהון נזיל אשר יאפשר לו פעילות שקטה לפחות בשנה הראשונה שהיא לדעת כולם, השנה הקשה ביותר בה עסקים רבים נסגרים לאחר פתיחתם, לאותו עסק יהיה מאוד קשה עד בלתי אפשרי לשרוד מבחינה כלכלית.
  2. היעדר ניסיון ניהולי ומקצועי – בעלי עסקים רבים, פותחים עסק, מבלי לבנות תכנית עסקית מקיפה אשר תבלול בתוכה הוצאות והכנסות עתידיות וכמובן את הכדאיות הכלכלית בפתיחת העסק. לא בכדי, לפי נתוני לשכת התעשייה והמסחר, מבין כלל העסקים אשר נפתחים בשנה הראשונה, לפחות 90 אחוזים מהם, יסגרו כבר באותה השנה.
  3. אפליית עסקים קטנים – עסקים קטנים, אינם מקבלים אשראי מהבנק כפי שמקבלים עסקים גדולים. קיימת אפליה לרעה של אותם עסקים קטנים באמצעות הבנקים אשר חוששים לתת להם הלוואה מחשש לאי עמידה בהחזר ההלוואה וכך נוצרים מצב שתנאי המימון שעסקים קטנים מקבלים, הינם מופרכים ובלתי הגיוניים, אל מול התנאים שחברות גדולות מקבלות.

פיתוח מיומנות ניהוליות – תנאי הכרחי להצלחה עסקית

ניהול עסק הינה פעולה מאוד מורכבת אשר מאגדת בתוכה נושאים רבים וכה קריטיים להצלחה העסקית, בהם יש לשלוט ולפתח את המיומנויות הנדרשות שיסייעו בעמידה בהצלחה ביעדים שנקבעו. המיומנויות הניהוליות השונות שבהן כל בעל עסק חייב לשלוט ביד רמה ואשר יובילו אותו להישגים ולהצלחות עסקיות הן:

  1. ניהול תקציב – כל עסק חייב לבנות תקציב אשר יכלול בתוכו סעיפים שונים הקשורים להוצאות והכנסות עתידיות ולוודא כי ההכנסות תמיד יהיו מעל ההוצאות ולא להיפך, שכן הדבר יוביל לקריסה כלכלית ולחוסר כדאיות עסקית.
  2. ניהול דוח רווח והפסד – זהו אולי הדוח החשוב ביותר להצלחה העסקית שלכם. דוח רווח והפסד, מייצג באופן המובהק ביותר, את כלל ההוצאות וההכנסות החודשיות שלכם ומחשב עבורכם את מידת הרווחיות העסקית בכל חודש וכן בכל שנה. באמצעות דוח רווח והפסד אשר ניתן לערוך בקלות וללא בזבוז זמן, באמצעות הקופה הרושמת לעסקים של ״אומגה קופות״ למשל , ניתן לקבל החלטות, לקבוע מדיניות כלכלית חדשה ולמזער נזקים כלכליים.
  3. שיווק ופרסום עסקי – על מנת שעסק יוכל לשגשג ולהצליח בזירה העסקית בה הוא פועל ומנסה לפלס את דרכו להצלחה, עליו לפעול בערוצי השיווק והפרסום השונים, במטרה להגיע לפלח השוק בו הוא רוצה לפעול ולגייס לקוחות. שיווק נכון ואפקטיבי, יוביל לגידול ניכר במכירות ולהצלחה עסקית.
  4. ביזוריות ניהולית – מנהל טוב, חייב לבזר כמה שיותר סמכויות ניהוליות ולמנוע ריכוזיות יתר של סמכויות בידיים שלו, אשר ימנעו טיפול מעמיק ויסודי בתהליכים ובבעיות השונות שהעסק מתמודד עמם בכל יום. יש לזכור כי ריכוזיות יתר, תמנע מבעל העסק, לפעול למען פיתוח עסקי והגדרת יעדים חדשים להשגה.