חדשות    

בתוך ארבע שנים דלק איבדה 10 מיליארד שקל משווייה

גם סקטור האנרגיה בעולם ובישראל נפגע מהקורונה. קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה (61.7%) היא נפגעת עיקרית. מאז פרוץ משבר הקורונה מניית החברה איבדה 40% משווייה, וירדה לשווי של 3.8 מיליארד שקל.

התוצאה היא שבתוך פחות מ־4 שנים, שווי הקבוצה נחתך בקרוב ל־10 מיליארד שקל, ושווי האחזקה האישית של תשובה בחברה ירד ב־6 מיליארד שקל. בשנים אלו חילקה הקבוצה דיבידנדים של 2.5 מיליארד שקל, שחלקו של תשובה בהם עמד על 1.6 מיליארד שקל, כך שההפסד שלו, על הנייר, עומד על כ־4.5 מיליארד שקל.

המצב הוא למרות התנאים הטובים שהיו לדלק:קודם מתווה הגז; נחתמו חוזי יצוא לירדן ולמצרים ממאגרי לווייתן ותמר – שבהם דלק קידוחים מחזיקה ב־45% וב־22% בהתאמה; השליטה (32.5%) בחברת הביטוח הפניקס נמכרה תמורת 1.65 מיליארד שקל; הושלמה רכישת 40% מצנרת הולכת הגז למצרים תמורת 520 מיליון דולר (עם נובל אנרג'י ו־EGAS הממשלתית המצרית). הכל לכאורה בישר טובות.

אחת הסיבות לירידה החדה היא ציפיות גבוהות מדי לגבי היקפי יצוא הגז ותמחורם. אם תחילה דובר על מחיר של 6 דולר ליחידת חום,  כיום התמחור הנוכחי במכירות בתוך מצרים עומד על פחות מ־3 דולר. עוד סיבה היא מכירת מאגרי כריש ותנין הקטנים לאנרג'יאן היוונית־בריטית, שהפכה לשחקן תחרותי בשוק, מה שהוביל לצניחת מחירים כללית בישראל. נכון להיום, המחיר הממוצע של יחידות החום שמוכרת דלק עומד על 5.3 דולר בלבד, אבל חוזים חדשים נחתמים במחיר של 4 דולר.

גם השווי של מאגר תמר צנח ל־6 מיליארד דולר, וכך גםםהשווי של תמר פטרוליום צנח מ־1.4 מיליארד שקל, בעת שהונפקה ביולי 2018, לשווי של 280 מיליון שקל בלבד.

אבל נראה שהסיבה העיקרית היא עסקת שברון שבמסגרתה רכשה דלק ב־2019, באמצעות החברה־הבת איתקה, נכסי אנרגיה בים הצפוני תמורת 1.65 מיליארד דולר נטו,אלא שבשל הסיכון הרב שילמה ריבית גבוהה יותר משתכננה. ואף שהרכישה הופכת אותה לשחקנית אנרגיה בינלאומית, היא עוררה את חשש המשקיעים בשל המינוף הגבוה שלה, שמצטרף למינוף הגבוה של הקבוצה עצמה.

משבר הקורונה בהקשר של האנרגיה נובע מכך שסין, שהיא קניינית האנרגיה הגדולה בעולם, צמצמה מאוד את רכישת הדלקים שלה. הדבר הוביל לצניחה של 37% במחיר של חבית נפט לכ־50 דולר בלבד.גם ירידת הביקוש לטיסות מובילה לירידה בביקש לדלק.  כל אלו מקרבים את חוזי הגז בישראל ובחו"ל, לרף התחתון שנקבע על 4.8 דולר ליחידת חום.

עם זאת, לדלק קידוחים יש גם מעין תעודת ביטוח, שכן לפי החוזה מול מצרים, הלקוח מחוייב לשלם על 60%-50% מהגז שאותו התחייב לקנות, גם אם לא רכש אותו בפועל.

צעד נוסף של דלק הוא חתימת הסכם עם בריטיש פטרוליום שלפיו זו תרכוש את כל ההפקה בחמש השנים הקרובות בים הצפוני, מה שיבטיח לאיתקה הכנסות של 2 מיליארד דולר. במקביל, דלק הפחיתה את ההתחייבויות שלה, שנבעו מעסקת שברון, מ־2.9 מיליארד שקל ל־1.5 מיליארד שקל והיא בונה על גם מיחזור החוב של לווייתן, שעומד על 2.5 מיליארד דולר, כדי להוזיל עלויות המימון.

קבוצת דלק צפויה לרכוש נכסי גז טבעי בבריטניה ב-2 מיליארד דולר

תשובה הצליח למחוק את דלק אנרגיה מהמסחר; נענתה הצעת הרכש של קבוצת דלק