חדשות    

עיריית ירושלים תחזיר למדינה דירות ששימשו לצורכי ציבור

עיריית ירושלים תיאלץ להחזיר למדינה שבע דירות ששימשו לצורכי ציבור,  לפי החלטת בית משפט השלום בירושלים. הדירות המדוברות הן בבעלות משרד השיכון כמלאי לדיור ציבורי, ובשנות ה־70 וה־80 הן הושכרו באמצעות חברת עמידר לעיריית ירושלים.

המדינה טוענת שרשימת הזכאים לדיור ציבורי הולכת ומתארכת והמחסור בדירות גדל, ובשל כך יש להשיב לה דירות שאינן משמשות למגורים. לאחר שניסיונות המדינה לסיים את הסכמי השכירות לא צלחו, היא שיגרה לעירייה בינואר 2014 הודעה על סיום תקופת השכירות בתוך 60 יום. במאי 2014 השיבה העירייה כי היא מסרבת לפנות את הדירות, בין היתר כי הן משמשות אוכלוסיות חלשות שייפגעו מהמהלך.

לטענת העירייה, היא קיבלה את הנכסים כנגד תשלום דמי שכירות במטרה שישמשו לצורכי ציבור במקומות שבהם המדינה לא נתנה מענה לצרכים אלה בניגוד לחובתה. עוד טענה כי בעת חתימת ההסכמים היה ברור כי הנכסים הועמדו לרשותה ליותר משנה אחת, וכל עוד הנכס משמש לייעודו הציבורי. לדבריה, סגירת מועדון הקשישים למשל היא "גזר דין מוות" לקשישים שייאלצו להישאר בביתם ללא תעסוקה. עוד טענה העירייה  שעל המדינה למצוא מענה לצרכים אלה, ועליה חלה החובה לשקול גם את האינטרס של הציבור בירושלים שעושה שימוש בנכסים.

השופטת הצהירה: "אין מדובר במחלוקת עסקית, אלא בצרכים חברתיים חיוניים". בפסק הדין קבעה כי העירייה לא הצליחה להוכיח שהמדינה נתנה הסכמתה להמשיך את הסכם השכירות כל עוד הנכסים נדרשים לעירייה. עוד קבעה כי ההסתמכות על משך השנים שבמהלכן ההסכמים התארכו ללא התנגדות אינה מספיקה: "מדובר בחוזי שכירות לשנה שהתחדשו בהסכמה בעל פה מדי שנה. על כן רשאית היתה התובעת לסיים את הסכמי השכירות בהודעה מראש בפרק זמן סביר. מאחר ומכתב רשמי הועבר לנתבעת רק ב־2014, והתביעה הנוכחית הוגשה רק ב־2018, מדובר בפרק זמן ארוך וסביר לצורך הודעה על סיום תקופת השכירות".

במשפט נקבע כי על העירייה לפנות את הנכסים, אך יש לקבוע מועד פינוי שמתחשב בפגיעה האפשרית בציבור ומאפשר לעירייה להיערך לשינוי. עם זאת, מאחר שהעירייה ידעה על הצורך בפינוי הנכסים כבר שנים, היא תשיב אותם למדינה עד 1 בספטמבר 2020.

הזיכיון לרכבת הקלה בירושלים עובר למדינה

בצומת פת בירושלים יוקם מתחם עירוב שימושים על 8 דונם

ירושלים ואור יהודה הערים המבוקשת בהגרלת המחיר למשתכן האחרונה