חדשות    

הזיכיון לרכבת הקלה בירושלים עובר למדינה

משרדי הממשלה החליטו לרכוש את  זיכיון הפעלת פרויקט הרכבת הקלה בירושלים מחברת סיטיפס. המדינה משתמשת בסעיף בחוזה שנחתם לפני כמה שנים בין משרדי האוצר והתחבורה ליזם, ולפיו המדינה תוכל לפדות את הזיכיון שניתן בזמנו למשך  27 שנה תוך מתן פיצוי לבעלי האחזקות העיקריים.

המדינה אמורה לחתום בקרוב על מסמך עקרונות, שיכלול תשלום פיצוי לזכיינים (אשטרום, קרן תשתיות ישראל, הראל וקרנות המורים)בסך כמיליארד שקל.

נושא רכישת זיכיון החל לאחרונה לאחר שהובהר שסיטיפס בוחרת לצאת מירושלים ולא להשתתף במכרזי בניית קווי הרכבת החדשים בעיר, כאשר הקו החדש (הקו הירוק) יופעל על ידי שפיר הנדסה וחברת CAF הספרדית, שאמורים לקבל לידיהם גם את הפעלת הקו הנוכחי.

מכאן שהמדינה רוצה שמי שיפעיל את כלל הקווים – נוכחי ועתידיים – יהיה גוף יחיד ולכן צריכה לקנות בחזרה את הזיכיון.אם כל הנושאים בין המדינה לזכיין ייחתמו החודש, מעריכים שייקבעו שלושה עד ארבעה אבני תשלום לזכיין הנוכחי, עם 200 מיליון שקל בסגירה הרשמית, עוד כצי מיליארד שקל במהלך 2020 והשאר בהעברת הזיכיון חזרה למדינה.

הרכבת הקלה בירושלים היא מערכת התחבורה הציבורית הראשונה בישראל שפועלת עם העדפה וקדימות ברמזוריםבתחנות ובקרונות מופיע מידע לנוסעים בזמן אמת. הרכבת הקלה בירושלים היא המערכת להסעת המונים הגדולה בישראל.

34 דקות מתל אביב לירושלים: קו הרכבת הישיר צפוי לצאת בשבוע הבא

7 תוכניות התחדשות עירונית בירושלים ליד הרכבת הקלה