חדשות    

לא רק בסין: משרד התחבורה הוציא קול קורא למערכות מעקב אחר נהגים

pixabay

משרד התחבורה הוציא באמצעות חברת נתיבי איילון מתווה ראשון למערכות ניטור ואיכון בכל כלי רכב שייסע בכבישי ישראל. כך עולה מקול קורא ששלחה החברה לחברות כמו פוינטר ואיתוראן.

המטרה היא לא לוודא שהם נוהגים בבטחה או שלא מבצעים עבירות אלא לפקח על מיסי נסועה מתוכננים. מסי הקנייה על רכב עומדים על בין 25% לפלאג אין היבריד – מכונית המשלבתחיבור חשמל ובנזין – ל-85% לרכב מזהם.

כיום על כל המכוניות החדשות המשווקות בישראל מוטל מס קנייה בגובה 83%.  רשות המסים הודיעה בעבר לממשלה כי תידרש להצגת תוכנית למיסוי נסועה, בין היתר כדי להתמודד עם הירידה בהכנסות המדינה ממיסוי בנזין ודיזל עם הגברת הרכישות הצפויות של מכוניות בעלות מערכות הנעה חשמליות.

מהטיוטה עולה שהמדינה תאפשר מעקב אחר כל נהג בישראל כדי לדעת את אורך הנסיעה, אם נסע באזורים פקוקים או נסע בכבישים מהירים. עוד עולה מהמסמך כי כל הרכבים שייסעו בכבישי הארץ יצוידו בהתקן שיאפשר מעקב אחריהם.

החברות מתבקשות לספק כל מידע רלוונטי  על טכנולוגיות אשר יידרשו לנתיבי איילון לטובת ניטור מדויק ביום שלאחר סיום פרויקט דרך ערך. מדובר במיזם שנערך ראשונה ב־2010 ויצא לדרך ב־2013 באופן מוגבל בשם "נעים לירוק" ושינה את שמו.  בפרויקט נבחרו נהגים מסוימים שקיבלו החזרים על נסיעות מעטות ועל נסיעה שלא בשעות העומס.

הקול הקורא מתייחס לעד 4 מיליון רכבים, כמעט כל כלי הרכב שנעים בכבישי ישראל.  נוסף ליחידות ניטור שיותקנו במכוניות, ישתמשו גם באמצעי ניטור שיגיעו כבר כחלק מובנה מן המכונית, למשל רכיבים מסוימים במערכת ה־GPS של הרכב שמגיעים כציוד מקורי מהמפעל. נוסף ליכולת לזהות את המיקום הטכנולוגיות יזהו גם את השעה כלומר אם מדובר בשעת העומס.

הכוונה היא לתמרץ או לקנוס נהגים שידחו את נסיעותיהם לשעות הצהריים או הערב. עוד התבקש מהמסמך שהפתרון הטכנולוגי שיימצא יהיה חייב להיות "בעל יכולת למנוע ככל האפשר הונאות, ומתבקש גם שהתקנה תהיה סמויה, מה שיקשה על הנהגים לבצע הונאו. עוד יחויבו יצרני המערכות ילספק מערכות שניתנות גם להתקנה ברכבים ישנים.

התקנתם תוכנת מעקב אצל עובד – תשלמו פיצויים

מיזם אוטותל – הצליח להוריד נהגים מהכביש?