חדשות    

מיזם אוטותל – הצליח להוריד נהגים מהכביש?

על פי סקר של עיריית תל אביב כמעט חצי הפחיתו את הנסיעה ברכב לטובת תחבורב אלטרנטיבית בעקבות אוטותל, אבל רק חמישית דיווחו שמכרו את רכבם הפרטי

מיזם הרכב השיתופי של תל אביב-יפו, "אוטותל", מעין תל-אופן של רכבים הפועל פחות משנתיים, מציג לראשונה נתוני סקר הנערך בקרב 1,063 מנויים בשירות אוטותל, אשר בחן את פרופיל המשתמשים במיזם, תפיסותיהם, צרכיהם השונים והשימוש ברכבים של המיזם לעומת חלופות אחרות של תחבורה. הסקר, המהווה מדגם מייצג, בוצע על ידי Shiluv I²R,  המספקת תובנות לחברות ישראליות, כמו גם למותגים בינלאומיים מובילים.

אוטותל הוא מיזם השכרת הרכב של עיריית תל אביב בשיתוף חברת השכרת הרכב השיתופי –   car2go ,של אוטותל שאותן ניתן לקחת מנקודה אחת בעיר ולהחזיר בנקודה אחרת תמורת תשלום על פי זמן. אם אתם מסתובבים בעיר שמתם כנראה לב לחניות (המסומנות בירוק כהה) שהוסדרו לטובת הפרויקט. (קראו עוד כאן: אוטותל

הכוונה של המיזם היא שיותר ויותר אנשים ישתמשו בתחבורה הזאת על חשבון רכבם הפרטי, וכך השימוש השוטף ברכבים בכלל ובחניות בפרט יצטמצם. האם זה הצליח? בעירייה טוענים שכן

מנתוני הסקר, עולה כי המיזם הצליח לצמצם את השימוש ברכב  הפרטי לטובת תחבורה אלטרנטיבית וכן הצליח להוריד רכבים מהכביש ולהפחית את הוצאות משקי הבית בגין החזקת רכב.

לפי מנויי "אוטותל", הם חוו שינויים התנהגותיים ותפיסתיים בעקבות הצטרפותם לשירות. כמעט (45%) חצי מעידים על הפחתה בשימוש ברכבם הפרטי, וכחמישית טוענים כי  צמצמו את כמות הרכבים שברשותם או ששקלו ובסוף בחרו שלא לרכוש רכב נוסף.

הרוב המוחלט של המנויים (85%) סבור כי שילוב "אוטותל" עם אמצעי תחבורה משלימים, עשוי להוות תחליף לרכב שני בבית. 50% סבורים כי שימוש ב"אוטותל" אף עשוי לבטל את הצורך ברכב הפרטי.

כמו כן, רוב המנויים (74%) סבורים כי הצטרפותם לשירות תרמה לעצמ םאו לחברה בעיקר בחיסכון בחיפוש חניה בעיר ובמודעות כלכלית בכל תחום ההוצאות על הרכב והנסיעות.

 רוב השימוש באוטותל לסידורים ולבילויים

כיום, 75% ממנויי "אוטותל" משתמשים בשירות לצורך התניידות בתוך העיר תל אביב-יפו, ביומיום, כאמצעי תחבורה משלים, רובם המכריע (77%) סובל ממצוקת חנייה בינונית עד קשה מאוד. מרבית המנויים (85%) בגילאי 49-21, כשמחציתם נשואים ומחציתם רווקים. השימושים המרכזיים בשירות הם: סידורים שונים, בילויים, נסיעות לעבודה ובחזרה וכן הסעת הילדים וביקור אצל המשפחה וההורים.

לפי עידו שמיר, מנכ"ל הרשות לפיתוח כלכלי בעיריית תל-אביב-יפו: "תוצאות הסקר מראות כי מיזם אוטותל, כמו מיזמי שיתוף רכבים דומים בעולם, מאפשר למנויים רבים לוותר על הרכב הפרטי, וכך מוביל להורדת רכבים מהכביש, צמצום בעיית החניה והוזלת יוקר המחיה.  אנו מקווים שערי המטרופולין יצטרפו ויפעלו להרחבת השירות לתחומן על מנת שגם תושביהן ייהנו מיתרונות ותועלות השירות."

המיזם, שהושק באוקטובר 2017, מפעיל כיום 260 רכבים ו- 520 חניות ייעודיות לשירות ברחבי העיר ופועל במודל "הצף", מנויי המיזם יכולים להחנות בחניות הייעודיות ל"אוטותל" בלבד או להחנות ברחבי העיר היכן שמותרת חנייה. נתוני השימוש מראים כי מספר המנויים הרשומים גדל בעקביות מידי חודש מאז השקת המיזם ומונה כיום קרוב ל-10,000 מנויים, שיכולים לבצע הזמנה בכל רגע נתון. למעשה, בכל דקה מתבצעת, בממוצע, הזמנה חדשה בשירות. אורך נסיעה ממוצעת ב"אוטותל" עומד על 21 דקות, כשכל רכב של "אוטותל" נוסע בממוצע כ-113 דקות היום (פי 1.8 אל מול הממוצע לרכב פרטי).

אוטותל – כל מה שצריך לדעת!

אוטו תל – האם זה סיפור הצלחה? כל הנתונים מאחורי המיזם