חדשות    

גולדמן זאקס על השלב הראשון בהסכם הסחר: הסכם לא ודאי

השבוע פורסמו אצל שני הצדדים ההבנות בנוגע לשלב הראשון של סוף מלחמת הסחר, ועיקרן הפחתה הדרגתית של המכסים על נמוצרים בסין תמורת רכישה של סחורה אמריקאית על ידי הסינים. אלא ש בנק גולדמן זאקס עדיין סקפטיים..

בהרחבה, ארה"ב הודיעה כי תשהה את המכסים בסך 15% על סחורות סיניות בהיקף של 160 מיליארד דולר שהיו אמורים להיכנס לתוקף מחר. אך עדייןןתשמורר על מכסי מגן של 25% על מוצרי יבוא סיניים בסך של 250 מיליארד דולר אך תחתוך בחצי את המכסים על מוצרים אחרים בסך 120 מיליארד דולר ל-7.5%. סין תרכוש בעיקר סחורה חקלאית.

אזמה הבעיה? לפי כלכלן הבנק ג'אן האציוס, ההורדה במכסים "נמוכה מהמצופה". כמו כן "ההפחתה שבוצעה היא רק מחצית מהערכתנו הבסיסית. עדיין קיימות אי ודאויות הנוגעות למעמד ההסכם הזה ונראה שוב שכמה פרטים טכניים וחוקיים עדיין לא גובשו".

האציוס הוסיף כי "גורמים רשמיים, גם בסין וגם בארה"ב, לא התייחסו לרפורמות ספציפיות, ולא פורסמו פרטים ספציפיים לגבי גודל הרכישה של הסחורה החקלאית האמריקאית על ידי סין".

נציב הסחר של ארה"ב, רוברט לייטיזר אמר כי שני הצדדים מקווים לחתום על ההסכם בשבוע הראשון של ינואר בוושינגטון. בנוסף, הזהיר כי ממשל טראמפ לא הבטיח הורדה עתידית של מכסי המגן, והוסיף שיהיה זה נבון לשמור על סקפטיות לגבי עמידתה של סין בחלקים מסוימים בו. עוד הוסיף כי ההסכם מתייחס ל"קניין רוחני, העברות טכנולוגיות, חקלאות, שירותים כלכליים ומט"ח". ובנוסף הוא "כולל התחייבות של סין לרכישות משמעותיות נוספות של סחורה ושירותים מארה"ב בשנים הקרובות".

למרות מחסור בפרטים, אנליסטים רבים אמרו שההסכם הוא חיובי עבור שוק האג"ח בכך שיעלה את האמון בעסקים שיתרחב לעוד השקעות ורווחים תאגידיים גבוהים יותר. אנליסטים אחרים רואים בהסכם הסכם חסר פרטים מהותיים כמו היקפים ומועדים, וכי למרות ההצהרות הרשמיות טרם נחשפו מסמכים רשמיים. כך או כך, נראה כי זו תחילתה של הפסקת אש לפחות.

מלחמת הסחר – קרובים לפתרון? שלב ראשון בהסכם

גולדמן זאקס: לא צופים עליות חדות בשווקים וגם לא מפולות