חדשות    

מלחמת הסחר – קרובים לפתרון? שלב ראשון בהסכם

לפי שלב ראשון בהסכם הסחר, ארצות הברית תפחית מכסים ובתמורה סין תרכוש סחורה אמריקאית

סין וארה"ב הגיעו להסכם סחר חלקי , לשלב הראשון שלו ומטרתם למהר כדי לחתום עליו. לדברי סגן שר המסחר הסיני וונג שאוון ארה"ב תבטל, בשלבים, מכסים שהטילה על מוצרים סיניים. עוד הוסיף כי העסקה  כוללת נושאים כגון קניין רוחני, העברת טכנולוגיות, רכישת מוצרים חקלאיים, שירותים פיננסיים והרחבת המסחר.הוא לא ציין לוחות זמנים.

 בתמורה, אמר שר החקלאות הסיני, האן יון,כי בייג'ין תגדיל באופן משמעותי את רכישות המוצרים החקלאיים מארה"ב – אך עדיין הפרטים והזמנים מעורפלים.

הנשיא דונלנד טראמפ אישר את הדברים בטוויטר: "הגענו להסכם שלב ראשון גדול מאוד עם סין. הם הסכימו לשינויים מבניים רבים ורכישות גדולות של מוצרי חקלאות, אנרגיה, סחורות מיוצרות ועוד הרבה דברים. המכסים בשיעור של 25% יישארו על כנם, כאשר 7.5% יוטלו על השאר".

טראמפ התייחס בדבריו גם לבחירות הקרובות, "המכסים שתוכננו ל-15 בדצמבר לא ייכנסו לתוקף, מאחר שהגענו לעסקה. נתחיל מיד בדיונים על השלב השני של ההסכם, ולא נחכה לאחר הבחירות לנשיאות ב-2020. זהו הסכם מדהים לכולם".

הציוץ של טראמפ כי ארה"ב וסין קרובות מאוד לחתימה על הסכם סחר גדול, דחף את שוקי המניות ברחבי העולם לשיא, בראשונה מאז תחילת 2018. בורסות וול סטריט ואירופה גם שברו שיאים במהלך המסחר היום.

נציבות הסחר של ארה"ב אישרה כי וושינגטון תשאיר על כנם מכסים בשיעור של 25% על מוצרים סיניים בהיקף 250 מיליארד דולר, ומכסים בשיעור של 7.5% על מוצרים סיניים בהיקף 120 מיליארד דולר.  כמו כן אישרה שסין תרכוש מוצרים אמריקניים.

הנושאים שנותרו על הפרק הם  הסובסידיות של ממשלת סין לחברות, שניתנות בצורות שונות, החל מחשמל זול ועד הלוואות זולות, שעזרו לסין לבנות מעצמה תעשייתית.