חדשות    

גירי קוטישטנו, אי.בי.אי – "קשה לראות את המדדים בעולם שוברים שיאים"

ג'רי קוטישטנו, מנהל השקעות ראשי, IBI גמל והשתלמות

כצפוי, השבוע תיקנו שוקי המניות בעולם חלק מהירידות של שבוע שעבר, כשברקע הסכסוך של רוסיה עם המערב. למרות זאת, הטלת הסנקציות הכלכליות של המערב על רוסיה, שפירושן ירידה בהכנסות של חברות שמוכרות לרוסיה, הן בתוקף בינתיים. גם הסנקציות הנגדיות שהטילה רוסיה, בדמות הפסקה של רכישת תוצרת חקלאית ומוצרי מזון מהמערב (בעיקר מאירופה), הן כאן להישאר. בפעם הראשונה זה מספר שנים, אנחנו מקבלים אירוע גיאופוליטי-כלכלי משמעותי. זה כבר לא סכנת התלקחות צבאית בין רוסיה ואוקראינה, אלא סנקציות כלכליות ומלחמות סחר. גם סין, הכח העולה של המזרח, מחכה בפינה כדי לראות איך מתפתח משבר הסחר הזה. לסין יש חילוקי דעות משלה בנושאי סחר עם ארה"ב. באווירה כלכלית שכזו בעולם, קשה לי לראות את מדדי המניות המובילים ממשיכים לשבור שיאים, למרות שהתנאים הבסיסיים של ריבית אפסית וכלכלות משתפרות ממש לא השתנו. העימות הכלכלי בין רוסיה למערב, שמלווה בסנקציות ומלחמת סחר יכול בקלות להימשך חודשים. מדובר כאן באינטרסים כבדים ובאגו של מנהיגים, כאשר פוטין יודע שאירופה תלויה בגז הרוסי.

בכלל, נראה כי נצטרך להתעסק גם בעניינים גיאופוליטיים בזמן הקרוב. הסכסוכים הרבים במזה"ת הם אמנם רחוקים מהמרכזים הפיננסיים העולמיים, אך תמיד תתכן השפעה, כמו למשל דרך מחירי הנפט. ההגמוניה האמריקאית בעולם בהחלט נפגעה, כאשר אובמה מתקפל מהר מדי בפני יריביו וחוסר החשק שלו להתערב בסכסוכים בעולם כל כך בולט לעין. בעולם שכזה יש פוטנציאל להמון בלגן…

נתוני תוצר חלשים באירופה לרבעון השני. התוצר נותר ללא שינוי והיו גם מדינות שהראו צמיחה שלילית, בהן גרמניה. האם צריך להתרגש מזה? לדעתי לא. בכל תהליך של שיפור בכלכלה יש גם גלים של חולשה. גם בשיפור שחל בכלכלה האמריקאית מ- 2009 ועד היום היו מספר גלי חולשה. ברור שאם הנגיד דראגי היה עושה משהו, זה היה עוזר, אבל כבר התייאשנו ממנו. אולי גרמניה, שהתכווצה ברבעון השני, תתן לדראגי בעיטה בטוסיק שיפעל, שהרי בעצם מרקל שולטת ביבשת ועכשיו גם כלכלת גרמניה נחלשת.

בארץ, שוק ההון כמעט ולא הושפע ממבצע "צוק איתן" בעזה ובצדק. שוק האג"ח ממשיך בשלו, במקביל להמשך ירידת תשואות ל- 10 שנים ברחבי העולם. כיוון הריבית בארץ עדיין למטה וציפיות האינפלציה בשוק יורדות עוד. עובדות אלה ממשיכות לתמוך בשוק האג"ח המקומי והסיכון העיקרי נשאר עליית תשואות בארה"ב, שבינתיים ממש לא מתרחשת.

אוגוסט, קיץ, וגם אני יוצא לקצת חופש. המדור יחזור בתחילת ספטמבר. בינתיים חשוב לשתות הרבה מים