מדריכי ביטוח לאומי    

גם למות זה יקר בישראל: כמה עולה חלקת קבר ומי מממן את התשלום

על פי החוק, הביטוח הלאומי מממן את קבורתו של אדם בישראל, אבל כל חריגה מה"סטנדרט" כרוכה בתשלום שיכול להגיע לעשרות אלפי שקלים

בישראל, כך מסתבר, לא רק לחיות זה יקר. גם במקרה של מוות, פעמים רבות צריך לשלם, והרבה.

אז כמה עולה קבר, כמה עולים שירותי הקבורה הנלווים, ואיך, כמו בחיים, מיקום בית העלמין משפיע על המחירים?

על פי החוק, הביטוח הלאומי הוא שמממן את קבורתו של אדם שנפטר בישראל, הן אם מדובר על קבורה דתית והן אם מדובר על קבורה אזרחית. את התשלום מעביר הביטוח הלאומי לחברה קדישא, שהיא הגוף המוסמך לטפל בקבורה בארץ. המימון כולל את הקצאת חלקת הקבר, טיפול בנפטר – טהרה והלבשה בתכריכים, כריית הקבר וכיסויו וקביעת שלט זמני על הקבר, מרצפות לבניין הקבר, ניהול הלוויה בעזרת חזן וצוות קבורה, והעברת הנפטר ממקום הפטירה למקום הקבורה בתחום הרשות המקומית שבה היא פועלת ובשעות העבודה המקובלות.

לכאורה, אם כן, משפחה שנאלצת להתמודד עם אובדנו של אדם מתוכה לא נדרשת לעלויות נוספות. אלא שבפועל מתברר שתעריפי הקבורה יכולים בהחלט להתגלגל אל כיסיהן של המשפחות האבלות ואף לטפס בצורה חדה מאוד.

המדינה מממנת "חבילת בסיס", דרישות מיוחדות כרוכות בתשלום

הבעיות מתחילות כאשר מתעוררות דרישות נוספות, מעבר ל"חבילת הבסיס" שמממנת המדינה. על פי החוק, המימון על ידי ביטוח לאומי יינתן רק בתנאי שהקבורה תיעשה בבית קברות שלו הסדר עם ביטוח לאומי ונמצא ברשות המקומית שבה התגורר הנפטר.

אך מה קורה אם המשפחה מעוניינת שנפטר ייקבר בבית עלמין מסוים, למשל בית עלמין סגור, כזה שכבר לא כורים בו קברים חדשים, או שהיא מעוניינת שייקבר בקבר חד קומתי, בניגוד לקבורה בקומות שמקובלת כיום? במקרה כזה היא תצטרך לממן את הקבורה בעצמה, וכמו במקרים רבים אחרים, ככל שמתרחקים מהמרכז, המחירים יורדים, וככל שמתקרבים – הם עולים, ומדובר בפערים של אלפי שקלים.

כמה עולה חלקת קבר שרוכשים כשעדיין בחיים

ויש את מי שמעוניינים לחסוך ממשפחתם את כאב הראש שבאיתור חלקת קבר נאותה ברגע האמת, ומטפלים בדבר מבעוד מועד, כך שהם מבקשים לרכוש חלקת קבר בעודם בחיים. על פי אתר המשרד לשירותי דת, "תושב ישראל המבקש לרכוש בחייו חלקת קבר בבית עלמין הקרוב למקום מגוריו – ישלם את התעריף הבסיסי שנקבע בחוק… (התעריפים נקבעו לפי היישוב בו נמצא בית העלמין). במקרה בו הרוכש מבקש לרכוש בחייו חלקת קבר בבית עלמין אשר לא נמצא ביישוב מגוריו – ישלם תעריף גבוה יותר מהתעריף הבסיסי. החוק קובע גם כי תינתנה הנחות ברכישת חלקת קבר במכפלה ('קבורה זוגית'), בסנהדרין ('קבורה רוויה') וכן הנחה ברכישת חלקת קבר הסמוכה חלקת הקבר בה קבור/ה בן/בת זוגו של הרוכש/ת בבית העלמין הקרוב למקום מגוריו.

אז כמה זה עולה? אתר המשרד לשירותי דת מספק מחשבון לצורך ביצוע הבדיקה. הנה כמה דוגמאות (התעריפים נכונים ל-2021):

תל אביב

קבר ליחיד יעלה 15,552 שקל. אם הקבר בצמוד לבן זוג קבור המחיר יפחת ל-12,442 שקל. אם מראש תירכש חלקה זוגית, כשהקברים זה לצד זה – יעלה כל קבר 12,442 שקל. אם הקבורה תיעשה זה מעל זה – יהיה המחיר 9,953 שקל.

אשדוד

קבר ליחיד יעלה 5,709 שקל.

קבר בצמוד לבן זוג קבור – 4,567 שקל.

חלקה זוגית, כשהקברים זה לצד זה – 4,567 שקל.

חלקה זוגית, זה מעל זה – 3,654 שקל.

באר שבע

קבר ליחיד – 7,898 שקל.

קבר בצמוד לבן זוג קבור – 6,318 שקל

חלקה זוגית, כשהקברים זה לצד זה – 6,318 שקל.

חלקה זוגית, זה מעל זה – 5,054 שקל.

חדרה

קבר ליחיד – 8,308 שקל.

קבר בצמוד לבן זוג קבור – 6,646 שקל

חלקה זוגית, כשהקברים זה לצד זה – 6,646 שקל.

חלקה זוגית, זה מעל זה – 5,317 שקל.

קבורה שלא בעיר המגורים – תוספת של 20%

כאמור, חריגות נוספות מה"סטנדרט" כרוכות גם הן בתוספת תשלום. לדוגמה, על פי אתר החברה קדישא, במקרה שהמשפחה מעוניינת שהנפטר ייקבר בבית עלמין "סגור", המשפחה תידרש לחתום על הצהרה על הסכמתה לקבורה בתשלום. התעריף אינו קבוע בחוק ונתון לשיקול דעתו של הגוף האחראי לקבורה באותו מקום, מה שאומר שהתעריפים עלולים לזנק.

עוד על פי החברה קדישא, קבורת נפטר בעיר שאינה מוגדרת כמקום מגוריו כרוכה בתוספת של 20% על המחיר הקבוע במחירון החברה קדישא.

העברת הנפטר לפני יום ההלוויה לשמירה בקירור לאחר שעות העבודה המקובלות – שהן ימים א'-ה' אחרי השעה 16,00 וימי ו' וחג אחרי השעה 13:00 – כרוכה בתשלום.

שמירת הנפטר בקירור בשל דחיית מועד הקבורה כרוכה בתשלום, שייגבה מהיום השני ואילך, כאשר התעריף הוא 356 שקל ליום.

כל חריגה נוספת – הלוויה במסלול מיוחד, תכריכים מיוחדים ועוד, כרוכה בתשלום נוסף.

האם יש הוצאות נוספות?

על מנת להודיע על פטירתו של אדם, מקובל להדפיס מודעות אבל שאותן מפזרים בקרבת מקום מגוריו. יחסית לכל היתר, מדובר על הוצאה זניחה יחסית.

מה לגבי מצבה?

בתום שלושים ימים לאחר המוות, נהוג להציב מעל הקבר מצבה קבועה במקום השלט הזמני שהונח שם בעת ההלוויה, אך גם המצבה כלולה ברשימת ההוצאות שהמדינה אינה מממנת. כאן מדובר על תחום אחר לגמרי, שאינו מפוקח ועובד לחלוטין לפי כללי היצע וביקוש, ותלוי בגורמים רבים, החל מסוג האבן שנבחרה – חלילה, גרניט, יפתח, ירושלמית ועוד, הגודל, העיצוב והכיתוב  שעל גביה – חריטה, הדבקת אותיות, כיתוב עופרת ועוד, כך שהמחירים יכולים לנוע מכ-2,500 שקל למצבה פשוטה לקבר יחיד ועד עשרות אלפי שקלים למצבה זוגית.

קצבת שאירים – כל השאלות והתשובות

מה צריך לעשות כשקרוב נפטר