חדשות    

ג'רי קוטישטנו, IBI – "הריבית בארץ עדיין כלפי מטה"

ג'רי קוטישטנו, מנהל השקעות ראשי, IBI גמל והשתלמות, מנתח את השווקים ומעריך שכיוון הריבית בארץ עדיין כלפי מטה.

השווקים גועשים.  נתחיל עם הארץ. השבוע שחלף היה בהחלט מעניין. קרנית פלוג תפסה את כל השוק לא מוכן, במהלך נמנומי הקיץ, והורידה ריבית מ- 0.5% ל- 0.25%. בהחלט היו סיבות טובות לכך: ציפיות האינפלציה ממשיכות לרדת, המשק נחלש בגלל הלחימה הממושכת בעזה, זה מצוין להחלשת השקל ועוד ועוד. אבל, איכשהו חשבנו כולם שהיא תמתין קצת – רק בחודש שעבר הורידה ואין עוד הרבה כדורים במחסנית.

קיבלנו רווחי הון נוספים באג"חים. די מדהים. הפעם העליות היו חדות במיוחד, כי אף אחד לא ציפה להורדת ריבית מיידית. בהורדות  קודמות השוק גילם כבר "חצי הורדה". וכן כן, אני ממשיך לכתוב את המשפט שנראה מגוחך עכשיו: כיוון הריבית עדיין למטה…

אחרי מהלך של שנים, גם השקל הצליח להיחלש. חברו כאן מספר גורמים שהעלו חיוך על שפתיה של פלוג. קודם כל, הדולר התחזק מאד בעולם. מול היורו זה מאד בולט: מ- 1.38 ל- 1.32. בנוסף, שתי הורדות ריבית רצופות חודש אחרי חודש, גם הן תרמו. בנוסף, קצת סיפורי היחלשות המשק וחששות לגבי הגדלת הגירעון. אז הנה – הדולר-שקל ב- 3.57. לי זה נראה כמו סוף מהלך, אבל מתרבים אלו החולקים עלי. זה היה תיקון חד, אבל ראינו כמוהו בשנים האחרונות במהלך המגמה של התחזקות השקל. השאלה העיקרית כאן היא כיוון הדולר בעולם ופחות שאלות מקומיות – ישראל עדיין משק איתן.

ו… נגמרה המלחמה! (כנראה). בגלל שאני לא גר בעוטף עזה, המלחמה הזאת תיזכר אצלי כתרגול יציאה מהירה עם ארבעה ילדים לחדר המדרגות והיכרות עם השכנים שלי לבניין. בכל זאת, נקווה שנגמר. יתכן שהצמיחה ברבעון השלישי תהיה שלילית בגלל המלחמה. אז מה? הסיבה ברורה וזה לא אומר כלום לגבי ההמשך. גם לארה"ב היה השנה רבעון עם צמיחה שלילית ואפילו בלי מלחמה. אני לא מתחבר לדיבורים על מיתון בארץ. לא שמעתי על משק במיתון עם מחירי דירות בועתיים. או שיש מיתון או שיש כסף לקנות עוד דירות.

האם גם שוק המניות בארץ יעלה קצת עם הורדת הריבית המפתיעה האחרונה? אולי כן, ביחד עם כניסה מחודשת של הציבור לקרנות 90-10 80-20 וכדומה.

גם בעולם לא משעמם. מדד S&P 500 חצה לראשונה את רף 2,000 הנקודות. בארה"ב עושים עניין ממספרים עגולים, אז זו חגיגה גדולה. האמת, הופתעתי קצת מעוצמת השוק האמריקאי. כנראה שפרמיית השוק "שהכי פחות מושפע מנושאים גיאופוליטיים" יותר גדולה ממה שחשבתי. המחירים בשוק האמריקאי בהחלט לא נמוכים. עוד מפתיע אותי שהשוק האמריקאי עולה יחד עם התחזקות הדולר. בעבר היתה כאן קורלציה הפוכה מובהקת וגם הגיונית – רבים מרווחי החברות האמריקאיות באים מחוץ לארה"ב. עוד דילמה – השווקים המתעוררים עולים במקביל לירידה במחירי הסחורות והנפט. מבולבלים? גם אני. קצת. (אבל למנהלי השקעות אסור להגיד שהשוק מבלבל אותם, כי אז הלקוחות לא יתנו להם לנהל כסף…).

באירופה לא שקט עם הפוטין הזה. שוק המניות האירופאי מתקשה להתאושש בגלל ענייני רוסיה. האם דראגי יפעל עכשיו ויגאל אותנו מהסבל שלנו? נראה בהחלטת הריבית בגוש היורו בתחילת ספטמבר. בניסיון להבין קצת את פוטין פניתי לחבר רוסי שאמר לי: "פוטין זה לנצח, הבלאגן זה זמני. אוקראינה עוד מעט פושטת רגל, ואם לא, החורף מתקרב ופתאום יתקלקל הברז של הגז…". ככה כובשים מדינות במאה ה-