האינפלציה בעולם לא עוצרת: מדד המחירים לצרכן בבריטניה משקף שיא שנתי של 9.4%
חדשות    

האינפלציה בעולם לא עוצרת: מדד המחירים לצרכן בבריטניה משקף שיא שנתי של 9.4%

מעודכן ל-07/2022

מדד המחירים לצרכן בבריטניה טיפס ב-0.8% בחודש יוני, קצב אינפלציה שנתי של 9.4%, שיא של 40 שנה. הגורמים העיקריים להמשך עליית המחירים הם הדלק והמזון.

הבנק המרכזי של בריטניה העלה את הריבית עד כה חמש פעמים ברציפות, כל פעם ברבע אחוז, אך כעת נראה כי האינפלציה לא מתרשמת מההעלאות האלה. לקראת ישיבת הבנק הבאה באוגוסט רמז נגיד הבנק אנדרו ביילי כי בבנק ישקלו העלאה חדה יותר בשיעור של חצי אחוז.

בריטניה כמובן לא לבד. האינפלציה גואה ברחבי העולם כבר תקופה ארוכה. הגורם הראשון היה הסגרים המתמשכים בעקבות משבר הקורונה שגרמו לשיבושים בשרשרות האספקה ולמחסור בסחורות וחומרי גלם. בתחילת 2022 הצטרפה לקלחת המלחמה של רוסיה באוקראינה שהעלתה הן את מחירי הנפט בגלל הסנקציות שהטילו מדינות המערב על רוסיה, שהיא אחת מיצואניות הנפט הגדולות בעולם, והן את מחירי החיטה, שכן אוקראינה היא אחת היצואניות הגדולות של סחורה זו.

בארה"ב הראה מדד המחירים לחודש יוני אינפלציה שנתית של 9.1%. גם שם הפדרל ריזרב העלה את הריבית כבר כמה פעמים, האחרונה שהם בשיעור חד במיוחד של 0.75%, אך בינתיים ללא הועיל.

גם בישראל מרגישים היטב את האינפלציה, כאשר מדי יום ביומו אנו מתבשרים על עוד ועוד עליות מחירים. עם זאת, מדובר באינפלציה מתונה יחסית לעולם, כאשר מדד יוני שיקף קצב שנתי של 4.4%. בנק ישראל נוקט באותה דרך של בנקים מרכזיים אחרים, והעלה את הריבית כבר שלוש פעמים ברציפות, וכעת היא עומדת על 1.25%. הבנק צפוי להעלות את הריבית פעם נוספת בישיבתו בסוף אוגוסט, כנראה בשיעור של חצי אחוז.

העלאות ריבית הן הכלי העיקרי של בנקים מרכזיים לריסון האינפלציה, אך אם הן נעשות בצורה חדה ומהירה מדי הן עלולות לחנוק את הצמיחה במשק. וזה כרגע החשש הגדול בעולם – שהעלאות הריבית יעצרו את הצמיחה עד כדי גלישה למיתון.