חדשות    

האם הבנקים עמידים במקרה של משבר בשוק המשכנתאות?

דודו זקן, המפקח על הבנקים

מפקח על הבנקים, דודו זקן, בוחן את עמידות הבנקים בתרחישים של משבר (ברמות שונות) בשוק המשכנתאות. הסימולציות האלו נועדו לענות על השאלה עד כמה הבנקים עמידים ועד כמה הם רגישים לשוק המשכנתאות. החשש הגדול של הפיקוח על הבנקים הוא שבעת משבר שבו יכולת החזר החוב של הלווים תרד, הבנקים יפגעו באופן קשה ברווחיותם ובהתאמה ייפגע ההון העצמי שלהם....

המפקח על הבנקים, דודו זקן, בוחן את עמידות הבנקים בתרחישים של משבר (ברמות שונות) בשוק המשכנתאות. הסימולציות האלו נועדו לענות על השאלה עד כמה הבנקים עמידים ועד כמה הם רגישים לשוק המשכנתאות. החשש הגדול של הפיקוח על הבנקים הוא שבעת משבר שבו יכולת החזר החוב של הלווים תרד, הבנקים יפגעו באופן קשה ברווחיותם ובהתאמה ייפגע ההון העצמי שלהם. מצב כזה עלול ליצור כדור שלג – הון עצמי נמוך יותר משמע הלוואות נמוכות יותר , כך שתיווצר בעיית נזילות קשה – הבנקים לא יספקו אשראי ללקוחות, ומנגד באופן מתגלגלת הבעיות בשוק המשכנתאות יתבטאו בצורה הולכת וגדלה בדוחות.
משבר שכזה עלול גם להעמיד את הביטחונות בספק, שכן האטה או מיתון במשק לצד ירידה בהחזרים עלולה ללכת יד ביד עם ירידה במחירי הדירות, וזה עלול להביא לדירות שיועברו לבנקים על רקע חוסר יכולת לשלם את המשכנתא, ומכאן ועד ירידה חמורה עוד יותר בשוק הדירות הדרך קצרה. ככלל, מסתבר על פי מחקרים ועל פי מה שקרה בפועל במדינות רבות ברחבי העולם שמשבר בשוק הנדל"ן הוא הפתיח למשבר כולל, לרבות משבר פיננסי – תחום הנדל"ן והבנקאות הולכים יד ביד, לטוב ולרע.
בשנים האחרונות גדל שוק המשכנתאות בקצב מואץ כשבמקביל מחירי הדירות המשיכו לעלות. היקף המשכנתאות מסתכם בכ-250 מיליארד שקל והוא מהווה את התחום המרכזי שהבנקים מממנים.

גידול בחובות הבעייתים

בפיקוח על הבנקים מריצים תרחישים בהם חלה עלייה חדה באבטלה, יש ירידה של עשרות אחוזים במחירי הדירות, עלייה בשיעור הריבית ועוד. תרחישים שאולי נראים בעלי סיכוי נמוך, אבל אף אחד לא יכול לשלול אותם באופן ברור ומוחלט.
על כל פנים, לפחות בינתיים, בדוחות הכספיים של הבנקים, אין בעיה , ואפילו אין תחילתו של משבר או האטה בשוק המשכנתאות. שיעור החובות הבעייתיים, אלו שבפיגור לא השתנה משמעותית בשנתיים האחרונות. בבנק הפועלים שיעור החובות הבעייתיים מסך החובות מסתכם ב-1.6% (על פי דוחות מרץ 2013) לעומת שיעור של קרוב ל-2% בסוף 2011. בבנק לאומי שיעור החובות הבעייתיים מגיע ל-1.3% לעומת 1.7% בסוף 2011. בבנק מזרחי טפחות, הבנק המוביל במערכת בשוק המשכנתאות, שיעור החובות הבעייתים מסתכם ב-1.9% לעומת 2.4% בסוף 2011.

עלייה בשיעור המימון

מנגד, הבנקים דיווחו בדוחות הכספיים על עלייה בשיעור המימון, כלומר רוכשי דירות הגדילו את היקף המימון ביחס לדירה (LTV ) לעומת תקופות קודמות יותר, וזה כמובן מגדיל את הסיכון. המגמה של מימון גדל ביחס לשווי הנכס, מנוגדת למהלכים שנקט בנק ישראל להגבלת המימון – הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל הגביל את הבנקים במימון דירות, כאשר מימון גדול יותר מהמותר, מאלץ את הבנקים לרתק יותר הון ובהתאמה הבנקים עושים זאת במידה והם מקבלים ריבית גבוה יותר.
המצב בשוק מוכיח שהבנקים לא נפגעו מהגבלות בנק ישראל ומה שקרה בפועל, שהם ייקרו את המשכנתאות במימון גדול, והנפגעים הם הרוכשים – לא זו היתה מטרת הפיקוח על הבנקים, אבל בעולם של ריביות נמוכות, מה זה כבר משנה לרוכש הדירה/ לוקח המשכנתא מעוד רבע אחוז.