חדשות    

האם מס רכישה יעלה ל-20%?

לעדכונים במס רכישה

מהלך דרמטי בשוק הדירות  – "גלובס" מדווח כי שר האוצר המיועד  משה כחלון מקדם העלאה דרמטית במס הרכישה החל על משקיעים בשוק הדירות. מס הרכישה יעלה ל-20% על רכישת דירה להשקעה, להבדיל ממס רכישה מדורג בעבר של בין 5% ל-10%.  מהלך שכזה יביא לגל גדול של עסקאות עד לכניסת ההוראות החדשות לתוקף, ולירידה מאוד חדה בעסקאות מאותו מועד ואילך.

התוכנית הזו היא למעשה , כך מדווח גלובס, גובשה על ידי פקידי משרד האוצר וזה תואם מאוד את השקפתו של משה כחלון, שאנשיו אפילו דיברו על שיעור מס גבוה יותר.  כחלון כבר הצהיר על הכוונה להעלות את המיסוי בשיעור גבוה, במסגרת ההסכם הקואליציוני עם הליכוד שנחתם לאחרונה. בהסכם לא צוין שיעור המס החדש. מדובר ברוכשי דירות להשקעה (דירה שאיננה דירת מגורים).

בדיקות פנימיות שנערכו באגף תקציבים הראו כי גובה מס של 20% יהיה האופטימלי מבחינת הכנסות המדינה ממסים, וכל העלאה מעבר לשיעור מס של 20% תביא להפחתת ההכנסות מהמס בגלל הירידה החדה במספר העסקאות. מדובר בהעלאה דרמטית של המיסוי על רכישת דירה להשקעה, בהיקף של מאות אלפי שקלים לדירה ממוצעת.

כך או אחרת, העלאת מס הרכישה למשקיעים לשיעור של 20%, זה במילים שפוטות הטמטו בהתגלמותו. זה צעד פופוליסטי, צעד שאולי יביא לתשבוחות ולכיים מצד התקשורת, אבל זה צעד שימוטט את שוק ההשכרה. זה מה שרוצים באוצר, זה מה שרוצה כחלון? האם הוא רוצה להקפיא את שוק ההשכרה? בלי עוד דירות להשכרה, יש בעיה, וכולם יודעים זאת – חלק גדול מאלו שלא מצליחים לרכוש דירה פונים לשוק השכירות, כשבשוק הזה יהיה מחסור בדירות, המחיירם, כלומר דמי השכירות יעלו. יש סוג של טרייד אוף בין שוק הדירות למגורים לשוק  השכירות, פתרון חייב להיות פתרון כולל – אי אפשר לבטל ולסגור בעתם שוק שלם, ולצפות שהריקושטים בו לא יגיעו לשוק הדירות למגורים. זאת הכלכלה, כחלון – ברגע שסוגרים את שוק השכירות והמחירים יעלו זה יוצר עיוות בשוק הדירות למגורים – אנשים יגידו – במחירי הדכירות האלו אני לא מתכוון לשכור אלא לקנוטת וזה עשוי להגביר את הביקושים לדירות.  הצעד הזה כשלעצמו לא יספיק והוא מריח פופוליזם. כחלון יכול וצריך ויש לו הזדמנות גדולה לעשות רפורמה בשוק הנדל"ן – אבל זה לא רק במנס רכישה, זה כולל גם את מס שבח ואת המס על הכנסות מהשכרת דירות.  נקווה שיעשה זאת! אבל הסיכויים לכך נמוכים במיוחד.

עדכון – מדריך מס רכישה