חדשות    

הבחירות, זה טוב או רע למשק?

אז התבשרנו אמש שכנראה שיהיו בחירות בקרוב. אם זה טוב או רע למשק, זמן יגיד, נכון להיום המצב רע! ועל כך כולם מסכימים. קיבלנו מספר תגובות אנליסטים וכלכלנים בכירים. עכשיו תחליטו אתם לאן צועד המשק הישראל. כך למשל עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים אומר: "למרות שמניסיוננו, עד שזה לא סגור זה לא סגור;  פחות משנתיים לאחר הקמתה, ממשלת ישראל כנראה קרובה לבחירות, שעלותן הישירה למשק מוערכת בכ – 2 עד 2.5 מיליארד ₪. לבחירות מוקדמות צפויהגם עלות נוספת, שאינה בהכרח פחות גבוהה; אי הוודאות לגבי הרכב הממשלה הבאה והתוכניות שהיא תקדם (או תעצור) עלולות לגרוע מהשקעות במשק (כמו שראינו את פגיעת אי הודאות בנושא תוכנית מע"מ אפס לזכאים על התחלות הבניה) בנוסף, בחירות פעמיים בשנתיים לא משדרות יציבות שלטונית (בלשון המעטה), דבר שעלול להעיב על דירוג האשראי וביטחון המשקיעים במשק.  מנגד, חוק התקציב השנה לא יגיע להצבעה, משמעותו תקציב של 1 חלקי 12 מהתקציב הנוכחי, כלומר, הגירעון הצפוי בשנת 2015 יהיה נמוך ממה שתוכנן. בנוסף, יש סיכוי גבוה שהתקציב הראשון של הממשלה החדשה יהיה מרסן וייתכן ויכלול העלאת מיסים (כנראה ישירים), בדומה לתקציב הראשון של מרבית הממשלות בעבר. על רקע האמור לעיל, הבחירות המוקדמות תומכות בהמשך פיחות השקל שימשך (לפחות עד לבחירות), דבר שצריך לתמוך גם בעליה בציפיות לאינפלציה- שאינה מתומחרת כרגע בשוק. מבחינת שוק האג"ח, העדר תקציב וריסון ההוצאה תומכים בגיוס חוב נמוך יותר בשנת 2015".

עידן אזולאי, מנהל השקעות ראשי באפסילון בית השקעות למסחר טוען כי: "באופן די צפוי, השוק מגיב באופן חריף יחסית לבחירות הקרבות כפי שניתן לראות בשוק המט"ח ואגרות החוב. עם זאת ובמבט לעתיד, אני מניח שההשפעה על כלכלת ישראל תורגש אם בכלל רק בטווח הקצר והיא תתבטא יותר בכך שפרמיית הסיכון על הנכסים עלולה לעלות. עם זאת, יש לזכור שאנחנו עדיין לא צופים שינוי בריבית בקרוב וגם לא השפעה על האינפלציה, כך שבסופו של יום אני מניח שהמגמה של זרימת של כסף לנכסים אגח קונצרני ומניות תימשך".

 בIBI מאמינים שבחירות במצב הנוכחי של המשק זה טוב. עדו קוק, מנכ"ל IBI אומר כי: "לגירעון, הבחירות זה יותר טוב מרע, הקפאת הרפורמות תקטין את ההוצאות". במסיבת העיתונאים השנתית של בית ההשקעות שהתקיימה היום אמר קוק כי: "התקציב צפוי להתנהל לפי "טייס אוטומטי", ללא פריצות תקציביות של הוצאות שעד היום היה נראה שיעברו כדי לשמר את הקואליציה. תוכנית מע"מ אפס תוקפא, כך גם תוכניות אחרות שצפויות היו לעלות מיליארדים. לכן צד ההוצאות בתקציב צריך להטריד אותנו עכשיו פחות. הסיכון לגירעון נותר מצד ההכנסות, קרי מיסים, וזאת בשל ההאטה בישראל".

עוד ציין קוק כי "מכשירי השקעה פאסיביים חייבים להיות חלק מהותי מכל חסכון לטווח ארוך, ובכלל זה חסכון פנסיוני. חוסכים לפנסיה בארה"ב מפנים נתח הולך וגדל מהחסכון למכשירים פאסיביים, המחקים מדדים. אנו מעריכים כי ישראלים יפעלו בשנים הקרובות באופן דומה ולכן השקנו מגוון רחב של מסלולי גמל והשתלמות הנותנים מענה לצורך זה".

אורי ליכט, מנהל מחלקת המחקר של IBI, הציג את התחזיות ל- 2015 וציין כי גם ב- בשנה הבאה הצמיחה צפויה להיות נמוכה מהפוטנציאל של המשק, ולעמוד על 2.4% בלבד, עם עלייה באבטלה, לרמה של כ- 7%. למחירי הדיור והמזון תהיה תרומה פחותה לאינפלציה. "היחס בין שכר דירה ממוצע לשכר הממוצע בישראל מתחיל להיבלם לאחר שהגיע כבר לכ-39% לעומת 28% ב-2008. הירידה במחירי הסחורות החקלאיות בשנתיים וחצי האחרונות תומכת בירידה של מחירי המזון".

 עוד אמר ליכט כי סקטור הגז יוסיף לבלוט ב- 2015 עם התפתחות פיתוח המאגרים וחתימה על חוזים חדשים; ענף הנדל"ןהמניב יהנה ממיחזור חובות יקרים שיותר מיפצו על האטה בצריכה; הפוקוס בענף התקשורת יעבור לתחום הקווי; תחום המזון יוסיף לסבול מרגולציה חזקה ומצרכן שהופך מודע יותר ויותר לזכויותיו.

במסגרת האירוע התקיים פאנל השקעות שהנחתה אלה אלקלעי, סמנכ"ל פיתוח עסקי ב- IBI, שציינה כי ב- 2015 חשוב להגדיל את הפיזור בתיק ההשקעות ולהגדיל את הרכיב המושקע בחו"ל, הן באפיק המנייתי והן באפיק האג"ח. סביבת המאקרו העולמית תומכת בכך וגם סביבת המטבע.

פאנל ההשקעות בחן את מגוון אפשרויות ההשקעה הפתוחות כיום בפני המשקיע הישראלי, החל משוק האג"ח הממשלתיות והקונצרניות בארץ ובעולם, שוק המניות בת"א, שווקים באירופה, בארה"ב ובשווקים המתעוררים.

יאיר שני, מנהל השקעות ראשי ב- IBI קרנות נאמנות, אמר כי "הדגש בהשקעה בישראל, צריך להיות על מניות, שיניבו תשואה גבוהה מאג"ח קונצרני. למשקיעי האג"ח יאיר המליץ להתמקד בכאלו שהן בדירוגים גבוהים, ולאחר בחינה קפדנית".

שני התייחס לסקטורים מומלצים להשקעה בבורסת תל אביב: "חברות המייצאותלשוק האמריקאי ולשוקי המזרח, על רקע התחזקות הדולר והתרוממות ביקושים; בנקים בישראל, הנסחרים מתחת לשוויים הכלכלי כאשר שיעור התשואה על ההון שלהם גבוה מ- 10% ביחס לשווי השוק שלהם; חברות נדל"ן מניב, בגלל הריבית הנמוכה המוזילה את הוצאות המימון שלהן".

שני אמר בנוסף כי "בגלל סביבת התשואות הנוכחית בישראל יש צורך בהגדלת רכיב האג"ח בחו"ל".

 

רוני פילו, מנהל השקעות ראשי ב- IBI ניהול תיקים, ציין כי "תיק השקעות ל- 2015, צריך להיות ערוך אחרת מ- 2014.הדגש צריך להיות על הגדלת הפיזור בין ישראל לעולם, הן ברכיב המנייתי והן ברכיב האג"ח. פחות מניות בישראל, יותר מניות בחו"ל וכך גם ברכיב האג"ח. למרות עליית ריבית אפשרית בארה"ב, בישראל, עדיין עדיף להשקיע באג"ח ממשלתיות ארוכות".

פילו הוסיף כי תיק השקעות מאוזן יחזיק 20% מניות, מחציתן לפחות בחו"ל; 50% אג"ח חברות, כ- 15% מתוכן בחו"ל; היתרה – 30% באג"ח שקלי בארץ באורך חיים ממוצע.

 

ג'רי קוטישטנו, מנהל השקעות ראשי ב- IBI גמל והשתלמות, התייחס לשוק האמריקאי ואמר כי "אם להשקיע במניות אז בבורסה האמריקאית. עוד לא מיצינו את הראלי הרב-שנתי ב- S&P 500 ארה"ב עוברת מהפכת אנרגיה ועבור הצרכן האמריקאי זה כמו הורדת מסים על מוצרי צריכה, מה שצפוי להמשיך להגביר ביקושים. בנוסף, קשה לצפות להעלאת ריבית בארה"ב במהלך 2015, מה שמוסיף לתמוך בשוק המניות האמריקאי".

 

בהתייחס לשווקים המתעוררים העריך קוטישטנו כי "סין מעניינת כי אנו רואים נסיונות של המשטר לפתוח את הבורסה הסינית להשקעות ישירות מחו"ל, לצד הורדת ריבית וצעדים נוספים המיועדים לתמוך במשק הסיני".

 

אביחי שורצקי, אסטרטג ראשי, אמר כי "אפשר לזהות המשך רוח גבית לאפיק המנייתי בעולם. המדיניות המוניטארית בכלכלות המובילות תמשיך להיות מרחיבה במיוחד וזה ממשיך לספק דלק לשווקים. אנחנו רואים את זה ביפן וכנראה שנראה את זה גם באירופה. אם הבנק האירופאי המרכזי יממש את תוכניותיו, צפויה השפעה דומה לזו שראינו בארה"ב על המשקיעים בגוש האירו, הן באג"ח קונצרני והן באג"ח של ממשלות הגוש". למשקיעים באג"ח חו"ל שורצקי המליץ גם על השקעה בחברות ושווקים אירופאים בדירוג נמוך יחסית ובעיקר בחוב נקוב בדולר, כדי ליהנות גם מהמגמה המסתמנת במטבעות.