חדשות    

עצמאיים, אל תשכחו להפקיד לקרן השתלמות – זה כדאי!

קרן השתלמות לעצמאיים הינה אפיק החיסכון לטווח קצר-בינוני היחיד שנותר פטור ממס לאחר רפורמות המיסוי בישראל. החיסכון נמשך לתקופה של 6 שנים והכספים מועברים בין אם על ידי המעביד או על ידי העצמאי.

מטרתה במקור של קרן ההשתלמות הייתה קופת חסכון לשכירים ולעצמאים שנועדה לשמש למטרות השתלמויות מקצועיות, אך בשל תנאיה הנוחים הפכה למעשה לתכנית חסכון קצרת טווח במימון המדינה.

לקרן השתלמות לעובדים עצמאים רשאים להצטרף רק יחידים שיש להם הכנסה מעסק או משלח יד. העמית יזכה לניכוי מהכנסתו עד לתקרה הקבועה בפקודת מס הכנסה ויחולו עליו אותם התנאים שנקבעו לעמית השכיר. כספי הקרן והריבית יהיו פטורים ממס וממס רווח הון בתום 6 שנים. יש שני יוצאי מן הכלל למשיכת הכספים הפטורים:

  1. אם העמית משך את הכספים בהגיעו לגיל הפרישה.

  2. בתום 3 שנים בתנאי שהכספים אכן יועדו למטרת השתלמות.

קרן ההשתלמות מאפשרת לעצמאי ליהנות מצד אחד מהשתתפות המדינה ומצד שני ליהנות ממשיכת כספים פטורים ממס.

תקרת ההכנסה המקסילמית שממנה יכול העצמאי להפריש לטובת קרן ההשתלמות הינה 264,000 ₪ בשנה (22,000 ₪ בחודש). מהכנסה זו יפריש העצמאי 7% לטובת קרן ההשתלמות. את ה2.5% הראשוניים ישלם ללא השתתפות המדינה, אולם ה4.5% הנוספים יוכרו לו כניכוי ויופחתו מהתחשבנות רשויות המס- מס הכנסה, ביטוח לאומי, מס בריאות, וזה יתרון ענק!

 ומה קורה במצב בו מפרישים יותר מהתקרה המותרת?

עד התקרה, כפי שנזכר לעיל, המדינה משתתפת. על הפרשות מעבר לתקרה, לא יזכה העמית להשתתפות המדינה וכן גם יידרש לשלם מס רווח הון בגובה של 25% מהרווחים הריאליים. משיכה שלא כדין, כלומר לפני תום 6 שנות ותק תגרור מס בגובה של 50%.

לסיכום, אמנם עתידן של קרנות ההשתלמות אינו ברור, מדיניות משרד האוצר ברורה ביחס לכספים נזילים והרצון להעביר כספים אלו לקופות גמל המיועדת לתשלומי קצבה בעת הפרישה, אבל בינתיים, כל עוד זה קיים, זה אפיק מומלץ שנהנה מיתרון מיסוי גדול גם בהפקדות וגם במשיכות!