חדשות קרנות נאמנות    

הבנקים דואגים לבנקים – לא לציבור

הנה מקרה שממחיש עד כמה העולם הפיננסי שלנו מעוות וחסר צדק ומוסר. יועצי הבנקים שיווקו בחודשים הראשונים של השנה את קרן הנאמנות השקלית של אקסלנס בהיקף של 1 מיליארד שקל.

הקרן הזו לא תניב למשקיעים בה תשואה – משהו בסגנון האפס – זה מה שמקבלים על תשואה באפייקם סולידיים, אולי במקרה הטוב כמה עשיריות בודדות, אך שלוקחים בחשבון את דמי הניהול של 0.1%, ואת עמלת דמי המשמרת אז מבינים שהמחזיקים (כנראה רובם) הולכים להפסיד.

אז איך זה ששווקו 1 מיליארד שקל בחודשיים – ובכן, זה העניין – כשאתם, מחזיקי הקרנות מפסידים, יש מישהו שמרוויח – הבנקים – הם מקבלים באופן שוטף את עמלת ההפצה מהקרנות (לא ממכם ישירות), והם מקבלים את דמי המשמרת שעשויים להגיע ל0.4%-0.5%, אם כי במקרים שהולכים וגדלים דמי המשמרת יורדים משמעותית ואף מתאפסים.

אז אין כאן כמובן את טובת הלקוח, אין כאן תשואה, אין כאן שום יתרון ללקוח; יש כאן עמלות של הבנק – ככה הוא מרוויח ולכן יד נעלמה שולחת את יועצי השהקעות לשווק את הקרן המפסידה הזו.

גם אקסלנס אגב לא נהנית מהגידול בהיקף הקרן הזו – בפועל היא מפסידה – היא מקבלת דמי ניהול של 1 מיליארד שקל ומצד שני משלמת דמי הפצה של 0.2% – הפסד של 0.1%.

הבנקים שמשווקים את הקרן הזו חוטאים לתפקיד שלהם, הם יכלו להפיץ ולשווק קרנות כספיות שם אין דמי משמרת, או להעיר ולהציף ללקוחות את הבעיה ואז אולי הוא בכלל לא היה נכנס להפסד הסולידי הזה.

למדריכים נוספים:

קרנות מחקות – האם כדאי?

תעודות סל – כל מה שצריך לדעת?

מדריך קרנות נאמנות

קרנות סמארט בטא – לא כאלה חכמות