חדשות    

הבנקים נגד יועצי המשכנתאות הפרטיים – חוששים מנוכלים

משכנתא

תחום יועצי המשכנתאות בצומת  דרכים – התחום הלא מוסדר הזה,  שמגלגל עשרות ואולי מאות מיליוני שקלים, סובל מבעיה תדמיתית קשה – חלק משמעותי מיועצי המשכנתאות, במקרה הטוב – לא באמת תורם ערך ללוקחי המשכנתאות, ובמקרה הרע, עושה נזק. התחום הזה מלא בשרלטנים שלא ממש מבינים עניין, וכל מה שהם רוצים הוא לקחת את כספכם (כאן, תקראו כמה עולה יועץ משכנתאות). מנגד, יש גם יועצים טובים ואמינים, אבל איך אותו לקוח יכול לבחור מבין כל ההצעות שהוא מקבל?

ובכן, מסתבר שהבעיה הגיעה גם לבנקים. בנק הפועלים כבר עשה סינון והוא מוכן לעבוד עם קרוב ל-60 חברות ויועצים בתחום. יועץ שרוצה לעבוד עם פועלים צריך לקבל אישור שלוקח זמן. ולאחרונה, על רקע הונאות בתחום וחוסר מקצועיות בבחירת משכנתאות ללקוחות, בנק מזרחי טפחות ובנק לאומי דורשים כי יועץ המשכנתאות יגיע לסניף יחד עם הלקוח, ולא יוכל לקבל, כפי שהיה עד כה, את ההצעה דרך המייל.

נראה שהמקרה שגרם לבנקים להחלטה הזו, היה שיועץ משכנתאות הונה את הבנק ב-5 מיליון שקל, לאחר שהציג מסמכי מזויפים של לקוחות שלא היו ולא נבראו.  בבנקים כבר אומרים תקופה ארוכה שחלק מיועצי המשכנתאות לא מוסיף ערך ללקוחות, ושהלקוחות פשוט לא מבינים מה היועץ מורה להם, ובמקרים רבים המשכנתא על מסלוליה השונים, אינה מתאימה לצרכיהם. אבל, שימו לב – כל עוד הנזקים היו של הלקוחות, הבנקים (ברובם) לא נקטו פעולות אופרטיביות. רק כאשר מדובר על הונאה שפוגעת בבנק עצמו, הבנקים מחליטים לעשות משהו.

יועץ משכנתאות לא יוכל לעבוד לבד ובישירות מול הבנק, הוא יצטרך להגיע לסניף, והוא יצטרך לעבוד בצמוד ללקוח. עד כה, יועץ המשכנתאות היה מחתים את הלקוח על ייפוי כוח ועובד ישירות מול הבנק, והיו מצבים שהלקוח לא היה מעורב בכלום עד לשלב החתימה. מעכשיו, הלקוח יהיה מעורב בתהליך, והמשמעות היא יותר עבודה ליועץ המשכנתאות, ויותר התעסקות גם ללקוח/ רוכש הדירה.

המצב הזה אמור להשפיע על המחירים. מצד הלקוח, הוא הרי רוצה להפחית את הריצות, ואם הוא גם ככה צריך להגיע, אז למה זה טוב? לכאורה הוא צפוי לשלם פחות על השירות הזה. מצד שני, יועץ המשכנתאות נדרש ליותר עבודה, כך שלכאורה, יש מקום לדרוש יותר, אך לא בטוח כלל שכוחות השוק יגרמו לתשלום גבוה, סביר דווקא שההיפך.

ולפני שאתם פונים ליועץ משכנתאות, תקראו את המדריכים העיקרים שלנו, וייתכן שתחסכו הרבה כסף –

מדריך משכנתא (מדריך "גג")

מה ההון שלנו? וכמה משכנתא צריך לקחת?

מה ההבדל בין ריבית משתנה לקבועה – חשוב, כדי שלא יעבדו עליכם!

מה הבנק בודק, ומה זה אישור עקרוני?

כמה כסף להחזיר כל חודש?