ההחלטה הראשונה של הנגיד: גובה הריבית נשאר 0.25%
חדשות    

ההחלטה הראשונה של הנגיד: גובה הריבית נשאר 0.25%

יברסיטתפרופ' אמיר ירון. צילום: אונ' פנסילבניה

נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון החליט לא להעלות את הריבית. לגבי העלאות מתוכננות בעתיד אמר: הצעדים שלנו הולכים להיות הדרגתיים וזהירים

בהתאם לציפיות, בנק ישראל פרסם היום את הודעת הריבית הראשונה שלו מאז נכנס לתפקידו הנגיד החדש פרופ' אמיר ירון. לפיה גובה הריבית יישאר 0.25%. עליית הריבית האחרונה הייתה בנובמבר 2018, אז עלתה  לגובה הנוכחי  מ-0.1% לאחר ארבע שנים כמעט ללא שינוי.

לגבי השאלה אם עלייה זו תשפיע על שוק הנדל"ן ואיך אמרו אז בבנק ישראל כי זו עלייה מתונה לטווח קצר ושוק הנדל"ן מושפע משינויים לטווח ארוך. בבנק אמרו שבהמשך יעלו את הריבית בצורה מתונה כדי לאפשר לאינפלציה להתייצב  בטווח היעד, 3%-1% –  האינפלציה כיום.1.2%. כמו כן ציינו שלא יחזקו מדי את השקל,  משום שאז האינפלציה תיחלש ויתעורר קושי בקרב יצואנים.

כשנשאל ירון האם להחלטות  של הפד  שהביעו מוכנות לשינויים מהירים במדיניות כדי לחזק את הכלכלה יש קשר להחלטתו ענה, "הערכות הריבית כוללות בתוכן תרחשיים שונים וחלק מהן הוועדה לוקחת בחשבון וכן את כל השיקולים וכמובן שחלק מהאירועים האחרונים נלקחו בחשבון.

ירון נשאל גם לגבי שכר הבנקאים ולעלייה הניכרת בשכרים והשיב:  99%ממה שנעשה במסגרת ההסכם נעשה עם גורמים רבים, המנכ"ל, משאבי אנוש, ההסתדרות, הוועד, הממונה על השכר באוצר. אני קיבלתי משהו מאד מוגמר. יחד עם זאת, אני שמח שהמנכ"ל והצוות השאירו לי שולחן נקי שנוכל להתמקד בעבודה שלנו שהיא המדיניות הכלכלית".

כמו כן נשאל לגבי הצורך להעלות מסים. לכך ענה:   "אני מתמקד בלשמר את היחס בין החוב לתוצר, זו המטרה עליה צריך לשמור. הממשלה תחליט על סדר העדיפויות שלה ואיך לממן את הדברים תחת המגבלה של שימור היחס בין החוב תוצר".

עוד שאלה שהופנתה כלפיו האם הוא חושש ממתיחות כמו בין נשיא ארצות הברית דונאלד טראמפ ליו"ר הפד. נושא של חשיבות העצמאות של הבנק היא ברורה לכל. ראש הממשלה, בלי לתאם איתי, דיבר על חשיבות העצמאות בנק ישראל והנגיד, וזו חלק מההבנה. אני לא רואה שום סוגיה", ענה.

לצד החלטת הריבית, מעריכים כלכלני הבנק כי התוצר המקומי הגולמי (התמ"ג) בישראל יצמח ב-3.4% בשנה הקרובה.  כנראה נתון הצמיחה הראשוני הנמוך ל-2018, שפורסם ולפיו המשק צמח ב-3.2% בלבד בשנה החולפת – גרם לבנק ישראל לבחון מחדש את התחזיות.

לגבי נתוני הגירעון שפורסמו לאחרונה אמר אני שמח בנתון הגירעון שפורסם אתמול, אבל ההתמקדות שלי היתה ביחס החוב לתוצר. מה שחשוב אינו נתון ספציפי זה או אחר, אלא נתון רב שנתי, ותוואי פיסקלי אחראי לאורך זמן.

לשאלה אם צפויות העלאות ריבית בקרוב השיב:  . "הצעדים שלנו הולכים להיות הדרגתיים וזהירים מאוד כדי לתת לתהליך האינפלציוני להתקדם"

האם תעלה הריבית? ההחלטה של הנגיד צפויה להיות שלילית

אקסלנס בתגובה על העלאת הריבית -;מחטף?; עיתוי גרוע;

יעד הגירעון: כחלון טוען שעמד בו אך הצמיחה ירדה והוצאות הממשלה עלו