תוכן ממומן    

הזדמנויות בתחום ההשקעות שהאינטרנט יצר בשני העשורים האחרונים

מאז ימי הדוט קום, הרבה דברים עברו על האינטרנט ואחד החשובים בהם הוא הזדמנויות השקעה חדשות שלא היו אפשריות קודם לכן. אז מה היה לנו – מיליוני אתרים הוקמו, הרשתות החברתיות קמו, גוגל הפכה למהפכה בתחום חיפוש המידע. האינטרנט יצר מהפכה חובקת עולם, בתחום זמינות הידע והפצתו. אולם לצד הדמוקרטיזציה של המידע, בשני העשורים האחרונים יצר האינטרנט גם אין ספור הזדמנויות בתחום ההשקעות. לא לבעלי הון ועשירים בלבד.

השקעה במסחר מקוון

בעשרים השנים האחרונות גדל נפח המסחר המקוון, ללא הפסקה. כבר מזמן נשבר המחסום הפסיכולוגי שהפריע לביצוע רכישות מבלי לגעת או לממש את הסחורה. אנשים קונים כיום צעצועים, מכונית, כלי בית, מתנות, תכשיטים ואופנה והכל – אונליין. זה אך מתבקש שאנשים שרוצים להיכנס לעסקים או לבצע השקעות ישקלו להצטרף למגמה. רכישה של נכס דיגיטלי מסוג חנות מקוונת יכולה להתאים הן להשלמה של עסק קיים והן כעסק בפני עצמו. ניהול החנות יכול להיעשות על ידי עובד שכיר או בצורה עצמאית לחלוטין. ניתן להקים חנות מאפס, אולם רכישה של חנות קיימת מביאה עימה מוניטין קיים, טרפיק חזק (תנועת לקוחות), והערכה טובה של תזרים המזומנים הצפוי.

השקעות מבוססות בלוקציין

שנים לא מעטות שהמושג בלוקציין נמצא בכותרות. מדובר בדרך טכנולוגית ל"ייצור" של מטבעות דיגיטליים ואף לכריתת חוזים מאובטחים, ללא אפשרות של שכפול בלתי מורשה. בתחילה, המשוגעים לדבר כרו ביטקויין, אך כיום מרבית הפעילות נעשית בבורסות של מטבעות קריפטוגרפיים ואצל חלפנים מקוונים. לא רק מטבעות מסוג ביטקויין שעלו דרמטית מאז הושקו זמינים למכירה. נכסי בלוקציין אחרים הם אתריום ועוד שלל מטבעות שחלקם החלו כבדיחה (דוג קויין) אך הפכו להשקעה שמניבה תשואות עתק. המילה האחרונה בתחום היא non-fungible token כלומר – טוקנים מסוג NFT. טוקנים (אסימונים) אלה מייצגים בעלות על נכסים דיגיטליים שנמכרים בכסף רב. נכסים כאלה יכולים להיות צילומים דיגיטליים, תמונות, גיפים, מנגינות ועוד. רק נציין שכמו בבורסה, איש אינו יודע אם בשלב זה המגמה של נכסים מבוססי בלוקציין תמשיך לכיוון עליית מחירים או שמדובר במגמת הפוכה.

גיוס בשיטת מימון המונים

רוצים להרים מיזם ואין לכם דרך לממן אותו בעצמכם? האינטרנט הביא לצמיחה של דרך מימון חדשה, לכל איש עסקים או יזם. שיטת מימון ההמונים, שמתנהלת על פני פלטפורמות שונות בעברית או בשפות אחרות, מאפשרת להציג לציבור רעיונות עסקיים בעלי ערך חברתי. מטרתו של היזם היא להרוויח. ואכן אפשר להרוויח לא מעט, אך בדרך גם משתפים את הציבור בהצלחה. בבסיס הרעיון נמצא הכוח של ההמונים, שיהיו מוכנים לממן רעיונות או מיזמים בתמורה לקבלת תמורה מסוימת. לדוגמא, אם המטרה היא לפתח גדג'ט טכנולוגי מעניין, התורמים למיזם יהיו מהראשונים שיקבלו גדג'ט (ללא תשלום נוסף) ולעיתים יזכו גם בתמורות נוספות עבור ההשתתפות.

הלוואות חברתיות – השקעה חברתית מסוג אחר

שוק האשראי בישראל לא פוסח על האינטרנט, וכיום כל אחד יכול להפוך לבנקאי ולהלוות כסף לאנשים שרוצים הלוואה. השקעה מהסוג הזה נעשית באמצעות פלטפורמה מקצועית או אפליקציה. הפלטפורמה מקבלת מהציבור הרחב בקשות להלוואות ומעניקה דירוג של רמת סיכון לכל הלוואה. חלק מהבקשות לא מאושרות וחלק יאושרו בריבית על פי רמת הסיכון. ככלל, הריבית ללווים יותר נמוכה בהשוואה לריבית הבנקאית. מצד שני, משקיעים שיש בידם כסף מפקידים אותו דרך הפלטפורמה ונהנים מתשואה סולידית אך הרבה יותר גבוהה ביחס לתוכניות חיסכון בבנק. הכסף מועבר ללווים, על פי רמת סיכון מועדפת שהמשקיע מגדיר. בהתאם לכך, מוגדרת התשואה (הריבית), שיקבל כל משקיע עבור השקעתו.