חדשות    

הכלכלן הראשי של פסגות: הגירעון השנתי עלול להגיע ל-3.9%

בסוף השנה עשו באוצר קיצוצים נרחבים  וגביית מסים מוגברת כדי לעמוד ביעד הגירעון, לכן זה צפוי להיות גבוה מהתחזיות

לפי אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי והאסטרטג של פסגות, גובה הגירעון השנה יהיה גבוה מהצפוי, בין היתר בעקבות  הצעדים שעשו בסוף השנה דווקא כדי לעמוד בגירעון. "אנו מעריכים כי בשנה הבאה תיאלץ הממשלה החדשה להוציא לפועל צעדי התאמה להקטנת הגירעון", כתב.

הוא התייחס למשל לשינוי במדידה של הכנסות מקרקעות צה"ל ומדוע הוא לא משקף השוואה לשנים קודמות, "שינוי שיטת המדידה להכנסות ממכירת קרקעות צה"ל תרם לקיצוץ של כמיליארד שקל מהגירעון. מדובר כמובן על שיטת מדידה שתימשך גם בשנים הבאות, אך כדי להשוות באופן נכון את הגירעון של 2018 לגירעונות של שנים קודמות, יש לקחת בחשבון שינוי זה. בניטרול השינוי הגירעון עומד על כ-3% מהתוצר"

עוד ציין בדוח שלו את ההבדל בין ההוצאות להכנסות וכי בחודשים האחרונים פשוט נעשה קיצוץ חד כדי לעמוד בגירעון. "האוצר פשוט סגר את הברז", כתב. למשל הוצאות המשרדים האזרחיים. אלו גדלו ב-7.5% לעומת ההתקופה המקבילה בשנה שעברה אבל בחודשים האחרונים של השנה נרשם קיטון של 1.7%. גם הוצאות הביטחון גדלו בעשרת החודשים הראשונים של השנה ב6.3% לעומת התקופה המקבילה, ובחודשים האחרונים הפלא פולא ירדו ב-4.9%.

מבחינת הכנסות הגידול בגביית מס חברות כמעט לאורך  השנה היה 4%, אבל  בדצמבר לבדו הגבייה הגיעה ל-21%,  חריגה עצומה מהטווח השנתי. לפי נתונים אלו התחזית של פסגות היא לגירעון של 3.9%-3.7%. אף שהממשלה תעשה ככל שביכולתה לא להגיע לאחוזים הללו.

יעד הגירעון: כחלון טוען שעמד בו אך הצמיחה ירדה והוצאות הממשלה עלו

כחלון לא מתרגש מהגירעון -;ציפינו את הגירעון, הנתונים בסוף השנה ידברו;

לאומי: "סביבת האינפלציה בישראל נמוכה משמעותית מהגבול התחתון של יעד יציבות המחירים"