הלוואות    מדריכי השקעות    

הלוואות להשקעה על חשבון פוליסות החיסכון – זה מסוכן מדי

מעודכן ל-06/2021

בשנים האחרונות יש בעולם הפיננסי כמה מגמות שגורמות למשקיעים לעבור לאפיקים מסוכנים יותר. ראשית, אלה הם הביצועים הטובים של שוקי המניות. כמו כן, חברות הביטוח נאלצות להתמודד עם יותר תחרות וצריכות להמציא את עצמן מחדש. בנוסף הבנקים הורידו את הריביות, והחוסכים מחפשים אפיקי השקעה עם תשואה גבוהה יותר אך גם גמישים יותר. כלי אחד כזה הוא קופת גמל להשקעה (להרחבה על קופת גמל להשקעה – קראו כאן), אבל בו הסכום מוגבל. לעומת זאת, פוליסות החיסכון שאותן מנהלות חברות הביטוח אינן מוגבלות בסכום, אך אין עליהן הטבות מס בגיל הפרישה, בניגוד לקופות גמל להשקעה.

חברות הביטוח, שסובלות מתחרות ומרגולציה מתגברת, מצאו דרך להגדיל עמלות ורווחים בדמות הלוואות על חשבון פוליסות החיסכון. המטרה היא לפנות למשקיעים מתוחכמים, עם כיסים עמוקים, כדי שימנפו הלוואות על חשבון הפוליסות, והתוצאה – עמלות גבוהות תוך סיכון גבוה.

הלוואה עד 80% מגובה ההשקעה

כך למשל בפוליסת חיסכון ראשונה יוכל המשקיע ללוות עד 80% מגובה ההשקעה. באמצעות כספי הלוואה זו הוא יוכל להשקיע בפוליסה במקום אחר, וכך הלאה גם בפוליסה שלישית. ממבט ראשוני, הריבית על הלוואה לא גבוהה, רק 2.25%, וגם דמי הניהול אינם גבוהים במיוחד, 0.8%-1%, אבל כשמגיעים לשלוש הלוואות העמלות כבר גבוהות יותר.

כדי שהפוליסות יהיו משתלמות, הן צריכות להניב יותר מ-4%, משום שהמס על רווח הון הוא 25% ואז התשואה לא שווה את דמי הניהול. כך בתרחיש שבו התשואה תעמוד על 10% אחרי מס, אדם שהשקיע מיליון שקל ומינף אותם ל־100 אלף שקל ירשום אחרי שנה תשואה נטו של 6.5% על שתי הפוליסות –  117 אלף שקל. המשמעות: עם הון עצמי התחלתי של מיליון שקל הוא גורף תשואה כמעט כפולה של 11.7%.

פוליסות החיסכון של הגופים המובילים במסלול מנייתי הגיעו גם לתשואות של 10% ב-3-5 שנים ואז ההשקעה הופכת משתלמת יותר, בטווח -5%-10%. בחברות המובילות גם דמי הניהול גבוהים יותר והתשואה יורדת לכ-6%.

סוכני הביטוח דוחפים הלוואות

מי שמקדם את ההלוואות על חשבון הפוליסות הם סוכני הביטוח. הם עודדו את החוסכים לקחת עוד הלוואות כדי למנף את ההלוואות עבור התשואות הגבוהות של השנים האחרונות, ועל כל הצלחה שלהם הם מקבלים עמלה של 0.4%. גם סוכני הביטוח סובלים מרגולציה ומתחרות הפוגעות בהכנסות שלהם. לכך נוספת גם עמלה חד-פעמית שנוגסת בהשקעה.

אז האם המנגנון משתלם? תלוי. גם בשוק ההון כמו בארוחות, אין חינם. תשואות גבוהות מלוות בסיכון גבוה. כך למעשה אם השוק בתקופה טובה, מה שמכונה שוק שורי, על עלייה של 10% ירוויח המשקיע 10.5% תשואה. לעומת זאת, בירידה  של 10% הוא יכול להפסיד כ-300 אלף שקל על השקעה של מיליון שקל, ובירידה גדולה יותר – יפסיד יותר.

בשוק יורד המשקיע יתקשה להחזיר את ההלוואה

כך למשל במשבר 2008, כשהשווקים ירדו ב-50%, משקיע כזה היה מפסיד 50% על שתי הפוליסות. וזה לפני דמי ניהול ועמלות הלוואה. השאלה היא אם בתקופת החזר ההלוואה השוק יספיק לתקן את עצמו.

נציין כי יש הבדל בין הלוואה על פוליסות החיסכון לבין הלוואה על חשבון קרנות ההשתלמות או הפנסיה משום שהאחרונות ניתנות בעמלות נמוכות יותר וגם בסכומים נמוכים יותר שאינם משמשים משקיעים מתוחכמים.

בתי השקעות מגבילים את הלוואה או לא מתירים אותה

להבדיל מחברות הביטוח, בתי השקעות זיהו את הסיכון והמובילים שבהם מגבילים את ההשקעה ל-50% או לא מתירים הלוואות על חשבון קופות הגמל או הפוליסות. גופים פחות מובילים מאפשרים את ההלוואות, אבל כאמור בקופות הגמל הסכומים נמוכים יותר. עוד נציין כי ההלוואות אינן בהכרח משמשות להשקעות בפוליסות אלא גם להשקעות המונים ולכלי השקעה נוספים.

בשורה התחתונה, הלוואה שאינה משמשת למטרות צרכניות אלא להשקעות מסכנת מאוד את המשקיע שייתכן מאוד שלא יוכל להחזיר את ההלוואה. כך נפגעים הן הגופים המלווים והן הגופים המושקעים שהכספים יוצאים מהם להחזרי הלוואות, ומציבים את כולנו בסכנה למשבר כלכלי חדש.

פוליסות חיסכון – הדגמה ליתרונות על פני קרנות הנאמנות

מה ההבדל בין ברוקר ליועץ השקעות

מהו מסלול השקעות כשר ועל פי ההלכה