חדשות    

הממשלה אישרה מפת אזורי עדיפות חדשה; אריאל חוזרת לרשימת הישובים

יואב גלנט

הממשלה אישרה את מפת אזורי העדיפות הלאומית החדשה. עדיין לא התקבל פירוט הישובים מלא של היישובים, אך נכללים בו מגרון, טלמון, כרם רעים ושבות רחל וכן העיר אריאל שחוזרת לרשימה.

בהודעת הממשלה נמסר כי "באמצעות התוכנית מבקשת המדינה לתמוך ביישובים שונים, בדגש בפריפריה. היישובים אשר נכללים במפה יקבלו הטבות על מנת להשיג מספר יעדים: להקל על מצוקת הדיור של רבים מתושבי המדינה, לחזק את הפריפריה הגיאוגרפית, ובראשם הנגד והגליל, לעודד הגירה חיובית ליישובים, לעודד בנייה ביישובים, ולהעצים את חוסנם הכלכלי של היישובים"

בהודעה נכללים הישובים מגרון, טלמון, כרם רעים ושבות רחל אשר מהווים, על פי ההחלטה,  שכונות שמרוחקות מיישוב האם ושאינן נשענות על תשתיות יישוב האם. לפי התוכנית יישובים הנמצאים סמוך לגבולות אויב (2 ק"מ) ויישובי עוטף עזה בטווח של 7 ק"מ יהנו גם הם מהטבות.

כמו כן, החליטה הממשלה כי יישובי יו"ש בכללותם ימשיכו ליהנות מההטבות. מי שתהנה מהחלטה זו היא העיר אריאל שחוזרת למפה ותקבל על סבסוד פיתוח.

במסגרת ההטבות יקבלו הישובים שנמצאים באזורי עדיפות, סיבסוד של משרד השיכון על הוצאות תכנון, פיתוח, ניהול ופיקוח לבנייה חדשה למגורים, רוויה וצמודת קרקע, על קרקעות מדינה שמשווקות על ידי המדינה.

שיעור סיבסוד הוצאות הפיתוח בקבוצת ישובים א1 הוא 50% בבנייה רוויה בישובים עירוניים ו-50% גם בקבוצת ישובים א2. שיעור סיבסוד הוצאות הפיתוח בקבוצת הישובים א1 בבנייה צמודת קרקע בישובים עירוניים הוא 50% ואילו בקבוצת ישובים א2 לא יינתן סיבסוד.

שיעור סיבסוד הוצאות הפיתוח בבנייה רוויה בישובים כפריים יעמוד על 50%.

למחוסרי דיור הלוואה לפי ניקוד מינימאלי של 1,500 נקודות לרוכשים דירה באחד מהישובים בקבוצה א1 שברשימה.

הטבה נוספת היא הלוואת מקום שתינתן כתוספת להלוואה לדיור למחוסרי דיור בסך 100 אלף שקל למשפחות ו-50 אלף שקל ליחידים לישובים עירוניים בקבוצה א1 ולישובים כפריים ברשימה א2. לישובים עירוניים ולישובים כפריים ברשימה א2 ו-ב תינתן הלוואת מקום בסך 70 אלף שקל למשפחות ו-35 אלף שקל ליחידים.

שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט אמר כי "למדינה יש אחריות לעודד בנייה ובו בזמן לפתח יישובים קיימים, הזקוקים לחיזוק ולתמיכה. זהו ציווי חברתי למנוע הגירה שלילית מיישובים מרוחקים ולאפשר להם להתחזק ולשגשג. בהחלטה זו ישנה בשורה משמעותית גם ליישובים ביהודה ושומרון, ביניהם: מגרון ושבות רחל, אשר באמצעות החלטה זו אנו מעניקים להם לראשונה חוסן כלכלי וחברתי. זוהי אמירה ברורה של ממשלת ישראל כי נמשיך לפתח את ולחזק את ההתיישבות".

האוצר ומשרד השיכון שוקלים לבטל את החלוקה לסדרות במחיר למשתכן