המשקיעים לוקחים פסק זמן: הקרנות המסורתיות רושמות החודש פדיון ראשון מאז דצמבר 2014
חדשות קרנות נאמנות    

המשקיעים לוקחים פסק זמן: הקרנות המסורתיות רושמות החודש פדיון ראשון מאז דצמבר 2014

המשקיעים לוקחים פסק זמן: הקרנות המסורתיות רושמות במאי פדיון ראשון מאז דצמבר 2014, כך עולה מסיכום חודשי של נכסי תעשיית קרנות הנאמנות מאת מיקי סבטליץ ממיטב דש

המשקיעים לוקחים פסק זמן – הקרנות המסורתיות רושמות החודש פדיון ראשון מאז דצמבר 2014. כך עולה מסיכום חודש מאי של נכסי תעשיית קרנות הנאמנות שמפרסם היום מיקי סבטליץ, מנהל קשרי יועצים של מיטב דש.  הקרנות המסורתיות המנוהלות סיימו את חודש מאי עם פדיונות של כ-0.55 מיליארד ₪. למרות זאת, המשקיעים לא ניתבו את כספם לקרנות הכספיות, שהן "חוף המבטחים" של המשקיעים בתקופות של מימושים ואף משכו מהן החודש סכום של יותר מ-2.3 מיליארד ₪.

על פי סקירת מיטב דש, המשקיעים מבינים, כי פוטנציאל התשואה בקרנות אג"ח מוגבל מאוד ביחס לסיכון הגלום בו, ולכן מגדילים חשיפה למניות: מחד, פדיונות של כ-1.1 מיליארד ₪ מקרנות שקליות ואג"ח מדינה, ומנגד – גיוסים של כ-0.7 מיליארד ₪ בקרנות אג"ח כללי, בדגש על קרנות מעורבות עם חשיפה מנייתית וקרנות מניות בארץ ובחו"ל. הקרנות המחקות רשמו החודש גיוסים של כ-0.5 מיליארד ₪, בהובלת קרנות מחקות על מדדי מניות בארץ ובחו"ל  וקרנות מחקות על מדדי אג"ח כללי. מתחילת השנה הקרנות המסורתיות גייסו כ-13.2 מיליארד ₪ המתחלקים לכ-7 מיליארד ₪ בקרנות המנוהלות ו כ-6.2 מיליארד ₪ בקרנות המחקות. כך, עפ"י אומדנים והערכות שבוצעו ע"י כלכלני מיטב דש.

רוב הקרנות המסורתיות המגייסות ביותר באפריל הן קרנות אג"ח כללי עם חשיפה מנייתית

מיטב דש מציינים בסקירתם כי חודש מאי הסתיים בעליות שערים במדדי המניות בארץ ובארה"ב, לעומת ירידות  במדדי אג"ח ממשלת ארה"ב וגרמניה ובמדדי אג"ח ממשלתי וקונצרני בארץ. בעקבות המימושים ברוב מדדי האג"ח.  בסיכום חודשי, המשקיעים ניתבו את חלק מכספיהם לקרנות מנייתיות , או לקרנות עם חשיפה מנייתית כלשהי. כתוצאה מכך, הקרנות המסורתיות איבדו החודש כ-80 מיליון ₪ והתרכזו בעיקר בקרנות השקליות, בקרנות אג"ח מדינה ובקרנות אג"ח קונצרני.

קרנות אג"ח כללי, בדגש על קרנות מעורבות עם חשיפה מנייתיתת, קרנות 10/90 וכו', גייסו החודש כ-670 מיליון ₪- צניחה של כ-75% בקצב הגיוסים לעומת החודש הקודם. מתחילת השנה הגיוסים בקרנות אג"ח כללי מסתכמים ביותר מ-7.4 מיליארד ₪.

הקרנות המסורתיות – גיוס של 60 מיליון שקל בשבוע החולף

עליות שערים במדדי המניות: מדד ת"א 25 ות"א 100 רשמו החודש תשואה של עד כ-2.6%. לעומת זאת, מדד ת"א 75 עלה ב-0.2% בלבד. הקרנות המנייתיות סיכמו את חודש מאי עם גיוסים של כ-340 מיליון ₪-ירידה של כ-50% בקצב הגיוסים לעומת החודש הקודם. קרנות מניות חו"ל גייסו החודש כ-120 מיליון וקרנות מניות בישראל רשמו החודש גיוסים של כ-220 מיליון ₪. מתחילת השנה הקרנות המנייתיותת גייסו כ-2.5 מיליארד ₪.

אגרות החוב הממשלתיות רושמות חודש של מימושים: מדד ממשלתי כללי ירד החודש ב-1.4% בהובלת מדד ממשלתי שקלי לטווח ארוך שצנח החודש ב-2.1%. עקב כך, קרנות אג"ח מדינה איבדו החודש החודש כרבע מיליארד ₪-לעומת גיוס של 1.25 מיליארד ₪ בחודש הקודם. מתחילת השנה קרנות אג"ח מדינה עדיין בגיוס חיובי מרשים של כ-4.35 מיליארד ₪.

אגרות החוב הקונצרניות רשמו החודש מימושים קלים – מדדי התל-בונד 20,40,60 סיכמו את חודש מאי עם תשואה שלילית של עד כ-0.2% בניגוד למדד קונצרני כללי שעלה ב-0.1%. בעקבות הירידות הקלות שנרשמו באפיק החודש, חלה עלייה קלה בקצב הפדיונות של קרנות אג"ח חברות לעומת החודש הקודם הנאמדים בכ-165 מיליון ₪ במאי ו כ-2 מיליארד ₪ מתחילת שנה.

המשקיעים נוטשים את האפיק השקלי הסולידי –התשואות השליליות שנרשמו החודש במדדי אג"ח ממשלתי שקלי בכל הטווחים, ופוטנציאל עתידי נמוך לתשואה ביחס לסיכון, הביאו לכך שהמשקיעים הוציאו החודש כ-3.1 מיליארד ₪ מהאפיק השקלי, המתחלקים ל-2.3 מיליארד ₪ בקרנות הכספיות ו כ-0.8 מיליארד ₪ בקרנות השקליות.

קרנות אג"ח בחו"ל סבלו החודש מצניחה של 75% בקצב הגיוסים לעומת החודש הקודם, זאת, על רקע הירידות שנרשמו באג"ח ממשלת ארה"ב וגרמניה במאי. בסיכום חודשי קרנות אג"ח בחו"ל גייסו כ-150 מיליון ₪, המסתכמים לכ-2.75 מיליארד ₪ מתחילת השנה.

תעשיית הקרנות מנהלת נכון ל-31.05.15 כ-260.5 מיליארד שקל, הקרנות המסורתיות (בנטרול הקרנות הכספיות) מנהלות כ-227.1 מיליארד שקל והקרנות הכספיות שמנהלות כ-33.4 מיליארד ₪.